home
logo EuroTel

 

 

 

 

Nové dohledové centrum


DOHLEDOVÉ CENTRUM V OLŠANSKÉ -
100% SERVIS V SÍTÍCH SPOLEČNOSTI EUROTEL


Víte, proč mohou statisíce našich klientů nepřetržitě využívat všechny objednané služby? Chcete vědět, jak vypadá působivé místo s velkoplošnou projekcí a sálem počítačů, odkud průběžně monitorujeme celou síť a operativně řídíme všechny procesy, které v ní probíhají ? Pak se s námi podívejte do nového dohledového a řídícího střediska (Network Manage-ment Centre - NMC) v Praze v Olšanské ulici. Oficiální provoz střediska byl zahájen v březnu letošního roku.

dohledove centrum


Trocha historie …
Původně, tj. na konci roku 1991, zajišťovala v rámci společnosti EuroTel dohled a kontrolu sítě několikačlenná skupina odborníků pracujících přímo v ústředně. Později, tj. v roce 1992, kdy počet majitelů mobilních telefonů v České republice dosáhl 4 600 a signál NMT pokrýval zhruba 65% obyvatel, vzniklo pro řízení činnosti ústředen a monitoring sítě NMT samostatné oddělení. V roce 1996, kdy EuroTel registroval téměř 170 000 zákazníků a provoz zahájil digitální systém GSM (s obchodním názvem EuroTel GSM Global), byla síť NMT monitorována přímo v ústředně a síť GSM s využitím systému Nokia OMC.

… a současnost
Další rozvoj mobilních telefonů v České republice (v současné době poskytuje společnost EuroTel služby pro více než 400.000 zákazníků) si vyžádal vznik nového dohledového systému schopného garantovat všestranný přístup ke všem provozním informacím a jejich přenos a zpracování v rámci jediného systému.

Ve výběrovém řízení byla jako dodavatel systémů a technologií pro dohledové středisko zvolena společnost ISG (součást US WEST, spolumajitele společnosti EuroTel Praha) s rozsáhlými zkušenostmi z provozu řídících středisek v různých zemích.

Dohledové a řídící středisko, které společnost EuroTel Praha vybudovala v budově SPT TELECOM, zajišťuje dohled na úrovni nejnáročnějších mezinárodních standardů. Odborníci se shodují, že technologie, se kterými středisko pracuje, jsou často modernější než systémy používané provozovateli mobilních telefonů ve vyspělých zemích!

Integrovaný dohledový a řídící systém, který obsahuje softwarový soubor pod souhrnným názvem NMS (Network Management System), je složen z několika součástí:

WatchMark Control je alarmová databáze přímo připojená ke všem síťovým elementům (přenosovým trasám, ústřednám, základnovým stanicím, záznamové službě, SMS …). Všechny údaje jsou zpracovány v rámci jediného grafického prostředí.
Metrica NPR je databázový systém, který uchovává a zpracovává všechny provozní údaje a informace. Umožňuje provádět krátkodobé i dlouhodobé analýzy statistik a provozních měření. Na základě těchto analýz je možné určovat přesné diagnózy, např. o vytíženosti jednotlivých základnových stanic, a stanovit prognózu, kdy je třeba danou základnovou stanici rozšířit.
Remedy systém sestává ze dvou částí. První část slouží ke komunikaci mezi Oddělením péče o zákazníky a NMC. Zde jsou řešeny a uchovávány stížnosti zákazníků signalizující nekorektní chování sítě. Přáním je, aby objem této databáze byl samozřejmě co
nejmenší, ale bohužel se nelze při provozu takovýchto radiových sítí obejít bez určitého procenta nepostihnutelných jevů, jako jsou například měnící se podmínky šíření radiových vln ovlivněné např. ročním obdobím či stavbou větších objektů ve směru vyzařování. Druhou částí je troubleticketink, který zaznamenává a uchovává technické problémy v sítích, data o jejich přijetí a způsobu řešení. Umožňuje sledovat akceschopnost a připravenost techniků společnosti EuroTel na různé závady a poruchové stavy.
Nadřízený systém tzv. WatchMark Pilot graficky znázorňuje okamžitý stav všech elementů v sítích NMT a GSM. Soustřeďuje, spojuje a zpřehledňuje údaje pocházející ze všech dalších systémů. Na mapě České republiky ukazuje rozmístění všech základnových stanic, ústředen, přenosových tras atd., ukazuje aktuální pokrytí jednotlivými sektory základnových stanic, znázorňuje všechny alarmy a výpadky a umožňuje
rychlé a efektivní rozhodnutí o vážnosti výpadku vzhledem k dopadu na zákazníka.



Dohledové a řídící středisko pracuje v nepřetržitém pracovním režimu. Systém UNIX, který používají všechny terminály a servery NMS, garantuje výkonný, stabilní a velmi spolehlivý provoz. Celá síť a všechny alarmy jsou zobrazeny na centrální velkoplošné projekci o rozměrech 5 x 2,4 m. Projekční stěna se skládá z patnácti segmentů LCD se zadní projekcí a je výrobkem firmy Dr. Seufert.

Stálá pohotovostní směna centrálního pracoviště spolupracuje s techniky v jednotlivých regionech, kteří jsou plných 24 hodin připraveni řešit všechny případné technické problémy.

Do zřízení a provozu Network Management System a Network Management Center investovala společnost EuroTel rozsáhlé finanční prostředky. Technologie, se kterými středisko pracuje, snesou nejnáročnější světová měřítka a srovnání. Nejvíce profitujete vy, zákazníci, kterým společnost EuroTel Praha garantuje výkonné, spolehlivé a kvalitní služby mobilních telefonů.

 








Copyright EuroTel Praha spol s.r.o.