DOHLEDOVÉ
CENTRUM V OLŠANSKÉ -
100% SERVIS V SÍTÍCH SPOLEČNOSTI EUROTEL
Víte, proč mohou statisíce našich klientů nepřetržitě využívat všechny
objednané služby? Chcete vědět, jak vypadá působivé místo s velkoplošnou
projekcí a sálem počítačů, odkud průběžně monitorujeme celou síť a operativně
řídíme všechny procesy, které v ní probíhají ? Pak se s námi podívejte do
nového dohledového a řídícího střediska (Network Manage-ment Centre - NMC) v Praze
v Olšanské ulici. Oficiální provoz střediska byl zahájen v březnu letošního roku.
|
Trocha historie …
Původně, tj. na konci roku 1991, zajišťovala v rámci společnosti EuroTel dohled a
kontrolu sítě několikačlenná skupina odborníků pracujících přímo v ústředně.
Později, tj. v roce 1992, kdy počet majitelů mobilních telefonů v České republice
dosáhl 4 600 a signál NMT pokrýval zhruba 65% obyvatel, vzniklo pro řízení činnosti
ústředen a monitoring sítě NMT samostatné oddělení. V roce 1996, kdy EuroTel
registroval téměř 170 000 zákazníků a provoz zahájil digitální systém GSM (s
obchodním názvem EuroTel GSM Global), byla síť NMT monitorována přímo v ústředně
a síť GSM s využitím systému Nokia OMC.
… a současnost
Další rozvoj mobilních telefonů v České republice (v současné době poskytuje
společnost EuroTel služby pro více než 400.000 zákazníků) si vyžádal vznik
nového dohledového systému schopného garantovat všestranný přístup ke všem
provozním informacím a jejich přenos a zpracování v rámci jediného systému.
Ve výběrovém řízení byla jako dodavatel systémů a technologií pro
dohledové středisko zvolena společnost ISG (součást US WEST, spolumajitele
společnosti EuroTel Praha) s rozsáhlými zkušenostmi z provozu řídících středisek
v různých zemích.
Dohledové a řídící středisko, které společnost EuroTel Praha vybudovala v
budově SPT TELECOM, zajišťuje dohled na úrovni nejnáročnějších mezinárodních
standardů. Odborníci se shodují, že technologie, se kterými středisko pracuje, jsou
často modernější než systémy používané provozovateli mobilních telefonů ve
vyspělých zemích!
Integrovaný dohledový a řídící systém, který obsahuje softwarový soubor
pod souhrnným názvem NMS (Network Management System), je složen z několika
součástí:
|
WatchMark Control je
alarmová databáze přímo připojená ke všem síťovým elementům (přenosovým
trasám, ústřednám, základnovým stanicím, záznamové službě, SMS …). Všechny
údaje jsou zpracovány v rámci jediného grafického prostředí. |
|
Metrica NPR je
databázový systém, který uchovává a zpracovává všechny provozní údaje a
informace. Umožňuje provádět krátkodobé i dlouhodobé analýzy statistik a
provozních měření. Na základě těchto analýz je možné určovat přesné
diagnózy, např. o vytíženosti jednotlivých základnových stanic, a stanovit
prognózu, kdy je třeba danou základnovou stanici rozšířit. |
|
Remedy systém
sestává ze dvou částí. První část slouží ke komunikaci mezi Oddělením péče o
zákazníky a NMC. Zde jsou řešeny a uchovávány stížnosti zákazníků
signalizující nekorektní chování sítě. Přáním je, aby objem této databáze byl
samozřejmě co
nejmenší, ale bohužel se nelze při provozu takovýchto radiových sítí obejít bez
určitého procenta nepostihnutelných jevů, jako jsou například měnící se podmínky
šíření radiových vln ovlivněné např. ročním obdobím či stavbou větších
objektů ve směru vyzařování. Druhou částí je troubleticketink, který
zaznamenává a uchovává technické problémy v sítích, data o jejich přijetí a
způsobu řešení. Umožňuje sledovat akceschopnost a připravenost techniků
společnosti EuroTel na různé závady a poruchové stavy. |
|
Nadřízený systém tzv. WatchMark
Pilot graficky znázorňuje okamžitý stav všech elementů v sítích NMT a
GSM. Soustřeďuje, spojuje a zpřehledňuje údaje pocházející ze všech dalších
systémů. Na mapě České republiky ukazuje rozmístění všech základnových stanic,
ústředen, přenosových tras atd., ukazuje aktuální pokrytí jednotlivými sektory
základnových stanic, znázorňuje všechny alarmy a výpadky a umožňuje
rychlé a efektivní rozhodnutí o vážnosti výpadku vzhledem k dopadu na zákazníka. |
Dohledové a řídící středisko pracuje v nepřetržitém pracovním režimu.
Systém UNIX, který používají všechny terminály a servery NMS, garantuje výkonný,
stabilní a velmi spolehlivý provoz. Celá síť a všechny alarmy jsou zobrazeny na
centrální velkoplošné projekci o rozměrech 5 x 2,4 m. Projekční stěna se skládá
z patnácti segmentů LCD se zadní projekcí a je výrobkem firmy Dr. Seufert.
Stálá pohotovostní směna centrálního pracoviště spolupracuje s techniky v
jednotlivých regionech, kteří jsou plných 24 hodin připraveni řešit všechny
případné technické problémy.
Do zřízení a provozu Network Management System a Network Management Center
investovala společnost EuroTel rozsáhlé finanční prostředky. Technologie, se
kterými středisko pracuje, snesou nejnáročnější světová měřítka a srovnání.
Nejvíce profitujete vy, zákazníci, kterým společnost EuroTel Praha garantuje
výkonné, spolehlivé a kvalitní služby mobilních telefonů.
|