Home  Zákaznické Info
logo EuroTel

 

 

 

 

Problém s rokem 2000

Vážení zákazníci,
Nový rok s letopočtem 2000 bude jistě příležitostí k náležitým oslavám. První den roku 2000 by ovšem mohl přinést některým podnikům, institucím a podnikatelům velmi nemilé překvapení, pokud by nevěnovali s dostatečným předstihem pozornost fenoménu, který je označován jako “Problém roku 2000.”

Na následujících stránkách Vás chceme zejména ujistit o tom, že společnost EuroTel Praha, spol. s r.o. (dále jen EuroTel) podniká všechny nezbytné kroky k tomu, aby sobě a především svým zákazníkům nezkazila zážitek z příchodu nového tisíciletí žádnou nepříjemností. Rádi bychom vás informovali o tom, v čem spočívá “Problém roku 2000”, čeho se týká, jaká rizika obsahuje a jak chceme zajistit, aby se Vás v souvislosti s našimi službami nijak nedotknul.

CO JE PROBLÉM ROKU 2000 ?
Problém, který je někdy také označován jako ROK 2000, Y2K, Problém milénia nebo v angličtině Millennium virus, má počátek v 50.-60. letech a je výsledkem rozšířeného programovacího standardu, podle kterého počítače ukládají letopočty jako šesticiferná čísla ve formátu “DD/MM/RR” místo správného osmiciferného tvaru “DD/MM/RRRR” – tj. 02/05/99 namísto 02/05/1999 apod. Software počítačů, které nesprávnou konvenci pro zápis a uložení letopočtů využívají, se následně nevyrovná s příchodem nového tisíciletí. Proč? Buď bude posloupnost dvou devítek (“99”) následovaná dvěma nulami (“00”), považována za logicky chybnou posloupnost roků, nebo se výpočetní systémy budou domnívat, že nastal rok 1900. S nástupem nového letopočtu musí být proto systémy schopny “číst” a zpracovávat všechny čtyři číslice nutné pro označení roku. Absence těchto dvou podstatných číslic určujících století by mohla způsobit problémy ve všech systémech používajících kalendáře. Protože moderní výpočetní technika používá uložených datumů k celé škále výpočtů a postupů (například při porovnávání, řazení a třídění informací), nepřesná resp. neurčitě uvedená data by mohla způsobit okamžitý kolaps počítačových systémů, nebo dlouhodobější škody v podobě nekorektních výpočtů a nesprávných výsledků.

JAKÁ RIZIKA OBSAHUJE PROBLÉM ROKU 2000 ?
Problém roku 2000 potenciálně ohrožuje všechny oblasti, produkty a instituce, které s moderní výpočetní technikou a elektronickými čipy vůbec pracují. Tedy například zdravotnictví, energetiku, průmysl, dopravu a služby, telekomunikace, finanční ústavy i státní instituce (sociální a zdravotní systém, daně apod.). Rizika se vztahují k technologiím, řízení, administrativě, účetnictví, komunikaci i k technické infrastruktuře (řídící systémy, bezpečnostní systémy, identifikační karty). Další případné komplikace a rizika souvisejí s různými obchodně dodavatelskými vztahy a z nich vyplývajícími právními důsledky.

CO PŘEDSTAVUJE PROBLÉM ROKU 2000 PRO TELEKOMUNIKACE ?
Sektor telekomunikací obecně - a mobilních telefonů zvlášť - patří k odvětvím s největším podílem moderních technologií, včetně výpočetní techniky. S moderními výpočetními systémy souvisí technologická infrastruktura (hardware, software, operační systémy, databáze), finanční a ekonomická struktura (evidence zákazníků, účetnictví, fakturace) i vlastní administrativní provoz telekomunikačních firem. Rizika tzv. Problému roku 2000 pro firmy působící v oblasti telekomunikací jsou proto srovnatelná s podniky, které pracují s podobně vysokým podílem počítačové technologie.

 

NĚKTERÉ OTÁZKY A ODPOVĚDI

Vztahuje se tzv. Problém roku 2000 také na společnost EuroTel?

Ano. Jako společnost s výrazným podílem moderních technologií nejsme výjimkou. Všechna případná rizika si uvědomujeme a cílevědomě pracujeme na jejich vyřešení. Děláme vše pro to, abychom byli včas a dostatečně připraveni!

Jaká nejvýraznější rizika Problém roku 2000 pro společnost EuroTel představuje?

V zásadě shodná nebo podobná rizikům pro další společnosti, které působí v oblasti telekomunikací a mobilních telefonů. Víme, že firmy, které případné problémy a rizika podcení, ztratí schopnost konkurence. Rizika nepodceňujeme, ale ani nepřeceňujeme. Pracujeme s nejmodernějšími technologiemi, disponujeme kvalifikovanými odborníky a spolupracujeme s renomovanými partnery. Naším společným cílem je tuto problematiku včas a úspěšně vyřešit.

S kým na vyřešení Problému roku 2000 společnost EuroTel spolupracuje?

Pochopitelně především s nejbližšími partnery a vlastníky, například s firmou MediaOne International (dříve US WEST Int.), Bell Atlantic International Wireless a s renomovanými konzultantskými agenturami. Ve velkém rozsahu využíváme zahraničních poznatků a zkušeností - například celý metodický postup používaný při řešení problému jsme převzali od společnosti MediaOne. Jednotlivé kroky s partnery pravidelně konzultujeme, koordinujeme a vyhodnocujeme.

Jaké konkrétní kroky EuroTel při řešení Problému roku 2000 uskutečnil a jaké připravuje?

Na vyřešení problému intenzívně pracujeme již od poloviny roku 1997. V rámci Projektu 2000 vznikla ve firmě skupina odborníků, která se různým aspektům a souvislostem ve spojitosti s tzv. Problémem roku 2000 věnuje. V současné době máme již naprostou většinu prací (úprav, testování) za sebou, připravujeme plány pro nenadálé situace a spolu s některými partnery analyzujeme připravenost okolního prostředí.

Jaké kroky provádí EuroTel v oblasti technologické infrastruktury?

Zpřísnili jsme pravidla pro nákup všech technologií, zařízení a výpočetních systémů. Po dodavatelích důsledně vyžadujeme potvrzení, že jejich produkty jsou z pohledu roku 2000 vyhovující (tzv. Year 2000 Compliant), u klíčových systémů pak provádíme i vlastní testování.

Co bude rok 2000 znamenat pro zákazníky, majitele mobilních telefonů?

Děláme všechno pro to, aby naši zákazníci stejně jako naši zaměstnanci, zaregistrovali Nový rok 2000 pouze v kalendáři a na hodinkách. Přestože podle tvrzení odborníků nelze získat 100% jistotu, věříme, že všechna potenciální rizika, která s rokem 2000 souvisejí, budou včas snížena na nejmenší možnou míru. Zákazníkům se také doporučuje zkontrolovat si stav svého mobilního telefonu na internetových stránkách příslušného výrobce.

Mimochodem: víte, že 1.1.1900 bylo v pondělí, zatímco 1.1.2000 připadne na sobotu a že rok 2000 bude - na rozdíl od roku 1900 - přestupný ?
Společnost EuroTel - jako jedna z prvních v České republice – se Problému roku 2000 intenzivně a všestranně věnuje, a to včetně analýzy vnějších závislostí. Spolu s interními zdroji využíváme informace, podklady a zkušenosti, které získali zahraniční vlastníci, partneři a dodavatelé.

Problém roku 2000 si uvědomujeme a činíme vše potřebné, abychom byli včas a v dostatečné míře připraveni.

POZNÁMKA :
Pokud chcete získat rozsáhlejší a podrobnější informace, doporučujeme odborná periodika (například časopisy Connect, Computer World, CHIP, PC Magazine, PC World, Softwarové noviny), případně příslušné stránky na Internetu.

 

y2k.nks.cz
www.usiscr.cz
www.year2000.com
www.itaa.org/year2000.htm
www.spr.com/html/year_2000_problem.htm
www.kenorrinst.com/year2000.html

EuroTel Praha, spol. s r.o.
Sokolovská 855/225
P.O. Box 49
19000 Praha 9, Česká republika

Informační centrum
Telefonní číslo: (+42) 02/6701 6666
Zelená linka: 0800 1 800 33 (zdarma pro volání z pevné sítě na území ČR)
Informační e-mail: info@eurotel.cz

Oddělení služeb zákazníkům
Telefonní číslo: (+42) 02/6701 6701
Zelená linka: 0800 1 80011 (zdarma pro volání z pevné sítě na území ČR)
Fax: (+42) 02/ 6701 6733
Z mobilního telefonu: *11














Copyright EuroTel Praha spol. s r. o.