ČTK - tisková agentura na
internetu
Kdyby
internet nevznikl sám, musely by si ho tiskové agentury vymyslet. Internet, to je
neustálá aktualizace informací. Tedy něco, čím se tiskové agentury zabývají už
150 let.
“Četka” pochopila internet
jako další médium pro své zpravodajství v roce 1995, kdy v březnu
vypustila své první stránky http://www.ctknews.com. Dnes publikuje České noviny na
adrese http://ctk.ceskenoviny.cz, které jsou plnohodnotným a jen pro internet
vytvářeným průběžníkem a ukázkou jejího zpravodajství. Především díky
modernímu pojetí a velké aktuálnosti patří k médiím na českém internetovém
nebi k nejvíce navštevovaným.
Vedle toho však nabízí právě
na internetu a pro internet řadu služeb. Od letošního srpna je například
čtenářům magazínu iDnes (http://www.idnes.cz) velmi dobře znám modul “Krátké
zprávy” na Ostrově zpravodajství. Tento modul připravuje ČTK a je dnes standardní
nabídkou agentury pro internetové vydavatele. ČTK v něm nabízí deset hodin
denně aktuální výběr ze svých zpráv spolu s licencí zveřejnit je
prostřednictvím internetu. Tyto zprávy posílá agentura přímo na server vydavatele,
takže na jeho straně stačí zapracovat je do jeho magazínu. Formát je natolik
obecný, že zprávy zapadnou do každého grafického pojetí, jak ostatně ukazují dvě
ukázky pojetí na stránkách iDnes a na stránkách Českých novin.
Podobný servis, ale oborově
členěný, je k dispozici například i pro podnikové Intranety. ČTK totiž vedle
obecných politických, kulturních či sportovních zpráv vydává také denně desítky
zpráv ekonomických, které monitorují makroekonomický vývoj, stovky českých i
zahraničních podniků, finance, burzy. ČTK pro internet jsou však také fotografie a
zcela speciální služby: internetový magazín pro obce Polis (http://www.obce.cz), tedy
zvláštní informační služba, kterou ČTK připravuje pro vydavatelskou firmu Triada,
nebo PrimServis ČTK, což je aktuální výběr hlavních zpráv za posledních 24 hodin,
který je připravován jako placená služba speciálně pro manažery a který je možno
“odebírat” prostřednictvím “push” kanálu, či elektronické pošty.
Samozřejmě, že elektronická
pošta patří k technologiím, na jejichž využití ČTK intenzivně pracuje. Nyní
je schopna dodávat svým zákazníkům zprávy do jejich poštovních schránek
v okamžiku, kdy je dostávají také všechny redakce v České republice.
Tento emailový servis v reálném čase míří především na ty, kteří
potřebují bleskově zareagovat, kteří potřebují znát, co se děje ve světě
politiky, hospodářství či sportu. Výhodou je, že není nutné číst všech zhruba
700 zpráv, které agentura denně vytváří, ale je možné si vybrat z jednotlivých
tematických kategorií, které například v ekonomice zhruba kopírují burzovní
oborové členění.
Avšak dnešní svět je velmi
dynamický a jsou lidé, kteří potřebují informace ve chvíli, kdy vejdou ve známost,
ale bez ohledu na to, zda si zákazník v tu chvíli může sednout
k počítači a pročítat svou poštovní schránku. Pro ty ČTK připravuje za
spolupráce obou českých provozovatelů sítě mobilních telefonů bleskové
zpravodajství určené speciálně pro displeje mobilních telefonů. Pouhých 160 znaků
na těchto miniobrazovkách není vhodné pole pro podrobnější analýzy, ale základní
informaci, ať je to výsledek fotbalové ligy nebo obchodování na burze.
Informace poskytl Jiří
Majstr
majstr@mail.ctk.cz