Expandia - jméno, které sedí
Začátkem dubna
většinu z nás neminula reklamní kampaň Expandia banky. Billboardy doplněné
velmi působivou televizní reklamou lákají své potenciální klienty na systém
přímého bankovnictví. I ze svého okolí musím říci, že velmi úspěšně. Co
stojí za úspěchem této velmi mladé banky? Kdo za ní stojí? Otázky, které
zajímají většinu z nás. Rozhodli jsme se vám zprostředkovat ještě
zajímavější odpovědi z úst bankovní PR manažerky Daniely Kolářové.
Odpovědi, které myslím většinu z nás přesvědčí, že název banky pro jejich
služby opravdu sedí.
Vstoupili jste
dost důrazně na český bankovní trh se systémem přímého bankovnictví. Můžete ve
stručnosti říci, v čem je systém tak výhodný a v čem vidíte jeho budoucnost? Jak
při něm využíváte Internet?
Z výhod, které tento
systém přináší, bych jmenovala především pohodlí, dostupnost a úsporu času.
Klient Expandia banky má svou banku doslova vždy při ruce, jak zní i náš reklamní
slogan, a pokud má k dispozici telefon, fax nebo PC připojený na Internet, může
kdykoli a odkudkoli “vstoupit” do našeho Klientského systému. Banka je pro
telefonní, internetový i faxový kontakt otevřena 24 hodin denně po celý rok. Díky
možnosti přístupu přes Internet takto můžete mít celou banku u sebe na stole.
Kromě toho, že vám tento způsob komunikace zřejmě ušetří čas strávený
docházením do finančního ústavu, stáním ve frontách a vysvětlováním vašich
požadavků příslušnému zaměstnanci, pro vás může být velmi příjemná ta
skutečnost, že máte neustálý přehled o všech plánovaných i proběhlých
finančních transakcích.
Odlišnost a novost
služeb přímého bankovnictví se týká způsobu komunikace klienta s bankou.
“Přímost” takové komunikace spočívá ve využívání komunikačních kanálů,
které klientovi umožňují, aby jejich prostřednictvím sám spravoval svůj účet.
Expandia Banka (EB) nabízí svým klientům možnost nakládat s bankovním účtem přes
telefonní sítě a sítě GSM, fax a rovněž prostřednictvím Internetu.
Myslíte, že
právě teď je vhodná doba pro spuštění takové aktivity? Nemyslíte, že po krachu
několika bankovních ústavů v nedávné době nebude o Vaše služby
předpokládaný zájem? Jak v této souvislosti odpovídá Vašim představám poptávka
po Vašich službách?
Jsme přesvědčeni, že
jiná doba nebyla možná. Ne, že bychom pokládali situaci v našem bankovnictví za
ideální prostředí pro vznikání nových aktivit, ale otázka toho, co je klienty
žádáno a co odpovídá nejnovějším světovým trendům, pro nás byla
podstatnější. Pro naši banku to samozřejmě znamená, že se musí o to více
spoléhat na důvěru klientů a jejich odvahu vstupovat na neprobádané území. Naše
zkušenosti a zájem veřejnosti nám ovšem potvrzují, že jsme se vydali správným
směrem a že jsou tyto služby vítány. Rovněž aktivity podnikané ostatními bankami
oblasti přímého bankovnictví nám dávají znát, že jsme se trefili do černého.
Pro masové
využití Vašich služeb je podle mého názoru důležité nadšení větší skupiny
lidí a vstřícnější vztah k informačním a komunikačním technologiím a Internetu,
než v současné situaci. Hodláte v tomto směru nějak pravidelně osvětově působit?
Musím říci, že naše
představa cílové skupiny nepočítá s masovým využíváním služeb EB, spíše
odpovídá skupině lidí, kteří jsou zvyklí běžně pracovat například s mobilním
telefonem či osobním počítačem. Máte ale pravdu, že osvěty v oblasti využívání
nových informačních technologií není nikdy dost. Proto samozřejmě hodláme rozvoj
Internetu a jeho využívání podporovat. Expandia Banka se například ještě před
spuštěním veřejného provozu účastnila konference a výstavy Internet World 98,
iniciovali jsme i odborné semináře na téma využití Internetu v bankovnictví. Jinou
stránkou věci je například náš zájem o mladé lidi, u nichž předpokládáme
všeobecně vřelejší vztah právě k Internetu. Pokud se mladí lidé do 26 let stanou
našimi klienty, máme pro ně speciální cenový program.
Asi budete
souhlasit, když řeknu, že je důležité získat nejprve důvěru klientů k něčemu
novému, zvyk je železná košile. Jaké jsou nejčastější argumenty hovořící pro
Vás? Proč bych měl odejít od svého bankovního ústavu a založit si osobní účet
právě u Expandia Banky?
Argumenty ve prospěch
Expandia Banky a pro povzbuzení všech, kteří nepatří mezi radikální konzervativce,
se týkají jednak výhod přímého bankovnictví uvedených výše, jednak
charakteristik našeho centralizovaného Klientského systému. Pro naše klienty by mělo
být důležité, že Expandia Banka přichází se systémem, který podstatně mění
nejen komunikaci mezi bankou a klientem, ale i vztah klienta k nakládání s vlastními
financemi. Základním produktem naší banky je Osobní účet, v jehož rámci jsou
poskytovány veškeré bankovní služby. Osobní účet umožňuje zakládat neomezené
množství termínovaných vkladů, vést účty v sedmi měnách, plánovat platby a
ukládání peněz. Automatickou součástí účtu je ihned při jeho založení
mezinárodní elektronická platební karta. Systém navíc umožňuje nastavovat si
účet podle zvolených parametrů, například nechat se informovat e-mailem o došlé
platbě. Výhod je celá řada, pokud vás zaujaly alespoň některé, odkazuji vás pro
další informace na naši webovskou stránku www.ebanka.cz.
Nahrazujete
velké množství lidských zdrojů moderním elektronickým informačním systémem
včetně využití Internetu. Častou otázkou při využití těchto systému je
zabezpečení úniku nebo zničení informací. Rozptylte naše obavy a povězte nám, jak
je bezpečnost zaručena ...
Unikátním a
dominantním prvkem zajištění bezpečnosti peněžních operací je na všech
komunikačních prostředcích Elektronický klíč. Toto zařízení o velikosti kapesní
kalkulačky má k dispozici každý klient Expandia Banky. Elektronický klíč dokáže
vytvořit číselný kód, který je jedinečný pro daný okamžik a zná jej pouze
klient a jeho banka. Nikdo nepovolaný tedy komunikaci a obsah bankovní operace mezi
klientem a bankou nemůže narušit. Banka prostřednictvím Elektronického klíče
ověřuje totožnost klienta a klient s jeho pomocí potvrzuje zadání příslušné
bankovní operace. Při ztrátě je navíc chráněn před zneužitím osobním
identifikačním číslem (PIN), které zná pouze jeho majitel.
Při využití Internetu
je možné znásobit ochranu předávaných údajů šifrováním. Údaje zasílané mezi
bankou a klientem lze tak pomocí šifrovacích klíčů zakódovat do nečitelné podoby.
Správný klíč k šifrovaným údajům předávaným klientem zná pouze banka. A
naopak. Údaje, jež banka klientovi předává po Internetu, rozluští pouze on. K
rozšifrování zprávy lze totiž použít pouze jednoho z mnoha miliard možných
klíčů. Při každé transakci se navíc tvoří nový náhodný šifrovací klíč.
128bitové šifrování používané Expandia Bankou je odborníky na informační
technologie považováno za technologicky nerozluštitelné.
Pojem bezpečnosti je
ovšem vícerozměrný problém. Vaše otázka se dotkla bezpečnosti přenosu informací
a i ta se dělí na bezpečnost vnější a vnitřní. Vnitřní bezpečností je
chápána jako zajištění dat proti zneužití zevnitř banky. Tento rozměr je často
podceňován, ovšem ve skutečnosti je nebezpečí takového zneužití mnohem
reálnější než napadení banky zvenku. Vnitřní organizace práce s daty je proto v
Expandia Bance zajišťována s o nic menší pozorností než přenos dat vně banky. V
zásadě používáme systém omezeného přístupu k údajům, zmnoženého dozoru při
práci s nimi a ochranu dat, která je vyžadována i při přístupu k bance zvenčí.
Rozjezd nové
banky musel stát obrovské investice, můžete říci výši investic a předpokládanou
návratnost? Pokud to není tajné. Kdo za vznikem banky stojí a jaké poskytujete
garance? Je Expandia Banka v českých nebo zahraničních rukou?
Expandia Banka je bankou
českou. Její 90 procentní podíl vlastní skupina Expandia, což je česká finanční
skupina s mezinárodní působností. Stoprocentním vlastníkem skupiny Expandia je
akciová společnost Portum, kterou tvoří výkonní manažeři skupiny. Skupina Expandia
působí na kapitálovém trhu od roku 1992 a za tu dobu nasbírala mnoho zkušeností
doma i v zahraničí a úspěšně se rozrostla. Mezi významné firmy skupiny patří
Expandia Finance, Investiční společnost Expandia a Expandia a.s., která kapitálově
stojí nad Expandia Bankou. Výše investic Expandia Banky se pohybuje ve stovkách
milionů korun a s jejich návratností banka počítá v období tří let.
Jaký
předpokládáte vývoj v oblasti přímého bankovnictví u nás? Jak v tomto ohledu
podle Vás zapůsobí rozvoj Internetu a konec monopolu SPT Telecom?
Předpokládáme, že
vývoj bankovnictví se všeobecně bude ubírat směrem k poskytování přímých
bankovních služeb. Využití nových technologií bude totiž lákavé nejen pro
klienty, ale i pro banky, protože jim usnadní práci a ušetří peníze. Zároveň je
možné, že tento trend v důsledku povede k radikální změně celého sektoru. Způsob
bankovní komunikace se bude zřejmě postupně stále více technologizovat spolu s tím,
jak se bude rozmáhat využití informačních technologií ve všech sférách našeho
života. Jinak řečeno předpokládáme, že především Internet má v oblasti
finančnictví a obchodování vůbec velkou budoucnost a možnosti jeho využití se
budou nadále rozvíjet. Naše banka k tomu chce přispívat. Konec monopolu SPT Telecom
je možné přirovnat ke konci monopolu Eurotelu v oblasti mobilních telefonů. Je to
jistě pozitivní skutečnost a věřím, že to podnítí další rozšíření Internetu
v naší zemi.
Děkuji vám za
rozhovor
-pr-