Živnobanka v moderním stylu
Nové bankovní
služby - elektronické systémy pro zasílání platebních příkazů, telefonní
bankovnictví, o tom všem nám pověděla Kateřina Abramová, zástupkyně vedoucího
oddělení elektronického bankovnictví Živnostenské banky.
Živnostenská banka po
telefonu?
Rozvoj moderních
technologií přinesl i možnost rozšíření a základního zkvalitnění bankovních
služeb. Živnostenská banka, a.s., která je tradičním a konzervativním peněžním
ústavem působícím na bankovním trhu již 130 let, sleduje vývojový trend nejen v
oblasti služeb, ale i v oblasti informačních technologií. Nespornou výhodou jsou
rychlost, spolehlivost a pohodlí nových služeb poskytovaných elektronickou cestou.
Všechny funkce jsou automaticky ovládány počítačovým serverem, který pracuje s
přesností švýcarských hodinek. Špičkové hardwarové a softwarové vybavení nám
dává možnost poskytovat systémy elektronického bankovnictví, neustále je vyvíjet a
přicházet na trh s novinkami. Jednou z nich je i systém TeleBanka.
TeleBanka...?
Telefonní bankovnictví...?
Služby Živnostenské
banky poskytované systémem TeleBanka jsou přístupné obyčejným telefonem, tím co
máte doma, v kanceláři, mobilním telefonem nebo i z veřejného telefonního automatu.
Díky telefonnímu bankovnictví máte svoji banku k dispozici po telefonu.
Když se telefonem
spojíte s TeleBankou, automatický hlasový operátor Vám bude dávat pokyny pro práci
unitř systému. Jednoduše a pouze pomocí tlačítek na Vašem telefonním přístroji
zadáváte platební příkazy nebo zakládáte termínový vklad, ověřujete si stav
účtů či kontrolujete všechny operace provedené za předchozí den.
Hlasový operátor
To je vlastně
počítač, který k Vám hovoří lidskou řečí. Dokonce ve třech jazykových
mutacích. Česky, anglicky i německy. To znamená, že když využíváte TeleBanku,
nekomunikujete s živým operátorem. Všechny hodnoty, které zadáváte, jdou přímo do
systému. Tím je naprosto vyloučeno případné riziko chyb ovlivněné lidským
faktorem na straně banky. Navíc každý údaj Vám hlasový operátor zopakuje, abyste
okamžitě mohli provést jeho opravu nebo ho potvrdit. Dokonce do telefonního sluchátka
vůbec nemluvíte. Řídíte se podle hlasového výstupu a pro zadávání platebního
příkazu používáte pouze tlačítka telefonu.
Aktivní operace
systému TeleBanka
Aktivními operacemi se
rozumí ty, které sami vytváříte, t.j. platební příkazy či zakládání
termínovaného vkladu. Při zadávání platebního příkazu si můžete zvolit
tuzemskou platbu v korunách nebo v cizí měně. Současně rozhodujete o tom, zda má
uvedená platba charakter urgentního či standardního příkazu. Během zápisu
probíhá automatická kontrola např. u čísla účtu příjemce, zda jeho struktura
odpovídá požadavkům Clearingového centra ČNB.
Po předání operace
Živnostenské bance získáte potvrzení o přijetí příkazu do zpracování v
písemné podobě, tj. faxem.
U termínovaných
vkladů je postup při zadávání stejný jako u platebních příkazů, včetně
hlasového výstupu operátora. Ten opakuje všechny zadávané hodnoty, např. částku,
datum založení, délka období a na závěr Vás informuje o úrokové sazbě pro tento
termínovaný vklad. I zde je na Vaši žádost automaticky zaslána faxem konfirmační
zpráva o přijetí operace.
Pasivní operace
systému TeleBanka
Do této skupiny se
řadí ty služby systému TeleBanka, kde vystupujete pouze jako pasivní příjemce
informací. Jedná se o informace o stavu na účtech, výpisu z účtu, kurzovní lístek
Živnostenské banky a navíc i seznam plateb vyřazených ze zpracování. Všechny tyto
údaje Vám TeleBanka může zaslat faxem.
Informace o zůstatcích
na účtech TeleBanka poskytuje buď hlasovým výstupem nebo i v podobě volné textové
zprávy posílané v pravidelnou dobu na mobilní telefony GSM. Tato služba se vztahuje i
na textové operátory.
V případě výpisu z
účtu jsou tyto informace zasílány faxem na základě Vašeho přechozího zavolání.
Podle momentální potřeby se můžete rozhodnout, zda si přejete tyto údaje zaslat na
své standardní faxové číslo nebo zda by tato informace měla být směrována na
jiné místo, a to i zahraničí, kde se právě nacházíte.
Pro zasílání
dalších informací, jako je např. kurzovní lístek, platí stejná pravidla, jak je
tomu u výpisů z účtů. Tyto informace jsou distribuovány také automaticky, bez
využívání lidského operátora.
Bezpečnost systému
TeleBanka
Při poskytování
elektronických i běžných bankovních služeb je samozřejmě důležitá bezpečnost a
ochrana dat. Na tento fakt Živnostenská banka klade velký důraz. Stejně tak je tomu i
v případě systému TeleBanka. Každý nový klient systému TeleBanka je do systému
zařazen pod unikátním číslem uživatele. Zároveň si každý uživatel zvolí své
osobní vstupní heslo.
Při každém zavolání
se nejprve musíte identifikovat právě svým číslem uživatele a heslem. Po správné
autorizaci se Vám otevřou brány systému TeleBanka a Vy se v něm můžete pohybovat a
získávat pasivní informace nebo zadávat některé z aktivních operací.
Z důvodu bezpečnosti
musíte každou aktivní operaci potvrdit unikátním číselným kódem, který není
nikdy stejný. Toto číselné heslo má omezenou životnost, a to jen do doby, než jej
použijete poprvé. Poté se stává neplatným pro opakované použití. Pokud aktivní
operaci nepotvrdíte, není bankou přijata ke zpracování. Zkrátka chybí na ní Váš
"podpis". Číselná autorizační hesla jsou buď v papírové podobě nebo jsou
autenticky vytvářena elektronickým dešifrátorem.
Příprava číselných
hesel a jejich vytisknutí jsou jako všechny ostatní funkce systému TeleBanka řízeny
přímo serverem bez asistence živého operátora. A za zvláštních bezpečnostních
opatření. Tato číselná hesla jsou při generování ihned vytisknuta do neprůhledné
bezpečnostní obálky a následně doručena klientovi. Obálka obsahuje sadu několika
desítek rozličných autorizačních kódů. Jejich celkový počet určuje, kolik
operací jimi můžete "podepsat".
Oproti tomu
elektronický dešifrátor nevyžaduje údržbu těchto autorizačních kódů v žádné
tištěné podobě a není tedy limitován jejich počtem v jedné sadě.
Ztráta seznamu
autorizačních klíčů nebo elektronického dešifrátoru je závažným problémem, o
kterém byste měli samozřejmě informovat příslušné oddělení Živnostenské banky
nebo alespoň Vašeho spráce účtu. Ovšem díky kvalitě systému tato ztráta ještě
neznamená Vaše bezprostřední ohrožení.
Třetí neoprávněná
osoba, která by se případně zmocnila Vašich autorizačních kódů nebo
dešifrátoru, musí nejprve překonat první bariéru. Což předpokládá znalost
Vašeho čísla uživatele a osobního hesla, které umožní vstup do systému TeleBanka.
Pro všechny uživatele
systému je nastavený limit tří špatných pokusů o přihlášení. Pokud je tento
počet překročen, je přístup do TeleBanky zablokován až do odvolání. Stejné
opatření je i v případě podávání autorizačního klíče.
V případě ohrožení
můžete i Vy rychle zareagovat tím, že sami zablokujete přístup. Jak? Tím, že se
několikrát spojíte se systémem TeleBanka a záměrně se chybně identifikujete. Tím
zabráníte třetí osobě, která by se chtěla přihlásit pod stejným číslem
uživatele, aby získala přístup k Vašim účtům.
Budoucnost
Živnostenská banka,
a.s., počítá i do budoucna s rozvojem elektronických služeb, protože se jedná o
velmi zajímavou a perspektivní oblast bankovnictví. V nejbližší době bude
pokračovat vývoj u stávajících systémů elektronického a telefonního bankovnictví
i příprava nového produktu. Chtěli bychom totiž našim klientům nabídnout přesně
ten systém, který pro ně bude vhodný a bude splňovat jejich požadavky.
Co by měl vědět
zájemce o TeleBanku, pokud se ji rozhodne využívat?
Přirozenou podmínkou
je účet v Živnostenské bance. Při otevření účtu požádá pracovníka banky o
zpřístupnění TeleBanky; pokud už má účet otevřený, může navštívit
kteroukoliv naši pobočku nebo se obrátit přímo na oddělení elektronického
bankovnictví v pražském ústředí banky, kde máme pro tyto případy zřízené
speciální pracoviště. Tam se dozví vše potřebné. Telefonické spojení je (02)
2412 5200. Smlouvu lze podepsat okamžitě a do 24 hodin po jejím podpisu může klient
začít TeleBanku používat.