Invex živě
Zpravodajství
z Invexu 98

Aktualizace:
9. 10. 1998 14:46

Mercedes za cenu škodovky?!
Mercedes za cenu škodovky?!

Hledání na i-živě
Zprávy
Počítače
Internet a sítě
Ekonomika
Ostatní
Tiskové zprávy
Vyhledávání
Zprávy za týden

Invex
Cenová zahrada
Doprovodné akce
Soutěže a ankety
Vystavovatelé
Pavilony
Zastoupené obory
Plán výstaviště
Ceník vstupného

Brno
Příjezd k výstavišti
Kam v Brně večer?
Ubytování v Brně

Invex živě
Reklama na i-živě
Kontakt na redakci

Oficiální příručky a strategie her

Computer Press
Živě - zpravodajství
Vltava - prodej knih
Ucho - prodej CD
Travel Press
Titulní strana
Computer
Computer Design
Connect!
GEOinfo

6. 10. 1998 22:30 - Počítače
Invex, den druhý: deštivo

Jiří Hlavenka: Není lehké napsat dojmy z Invexu ještě tentýž den, čas mezi skončením společenské akce a pár hodinami, které si člověk musí nechat pro spánek, je velmi krátký. Vrátím se proto ještě k prvnímu veletržnímu dnu, který byl zakončen společenskou akcí v Best Western, tvrdošíjně nazývaným organizátorem jako "Hotel International", což je jeho původní, hrdé socialistické jméno.

Osobnosti pro rok 1998 mají své jméno
Hlavní událostí večera bylo vyhlášení osobností informatiky, přičemž vítězi se stali Rudy Kozak (za oblast manažerskou) a Jaroslav Winter (za oblast publicistiky). Vyhlašování "nejlepšího člověka" je samozřejmě stejně subjektivní a kontroverzní jako vyhlašování "nejlepšího produktu", a může automaticky vyvolat desítky otázek a kritik, proč zrovna nevyhrál někdo jiný. Musím ale přiznat, že letos mám pro výsledek volby pouze souhlasný názor.

Rudy Kozak je veleúspěšný manažer veleúspěšné firmy, a už to by mohlo pro jeho vítězství stačit: Compaq se stal poprvé v historii nejprodávanější značkou počítačů u nás, když dokázal z prvního místa sesadit silný AutoCont, a jeho role pro letošní rok nadále posiluje. V letošním roce je už nyní prakticky jasné, že si tuto pozici udrží a zřejmě posílí; navíc dokázal v českých podmínkách dobře realizovat absorbování Digitalu.

Jarda Winter je předním propagátorem počítačových technologií a Internetu v českých tištěných médiích; má to o to těžší, že jeho domovem není počítačový časopis (který by jej v této činnosti zřejmě maximálně podporoval), ale Profit. Léta propaguje počítačové technologie a jejich používání skutečně neúnavně, a letos zřejmě jednak dosáhl na vrchol, ale stejně tak si sáhl na dno svých sil coby hlavní motor akce Březen - měsíc Internetu. O akci samotnou a její úspěch nyní nejde; vyzdvihnout se musí především obrovské nasazení pro věc vlastně "veřejně prospěšnou", tedy Internet a jeho popularizaci.

Vědí navrhovatelé, o čem mluví?
Větší část hlasujících v anketě Osobnosti roku je kompetentních, takže naštěstí akce neskončila šlápnutím vedle. Kuriózní jsou ovšem oficiální důvody navrhovatelů, kterými argumentují ve prospěch těchto osob. U Rudy Kozaka hodnotí "jeho podíl na akvizici firem Compaq a Digital". Nemám pocit, že by Rudy zrovna v nedávné době kupoval firmy Compaq a Digital; pokud ano, tak mu k úspěšné koupi velmi blahopřeji. Pokud bych si odpustil jedovatost a předpokládal, že se navrhovatel překlepl a chtěl napsat "akvizici firmy Digital firmou Compaq", mýlí se úplně stejně - na tom, že Compaq koupil firmu Digital, se Rudy Kozak nepodílel. A to ze dvou důvodů: prvním je, že koupě byla rozhodnuta již závěrem loňského roku, tedy nespadala do roku letošního, za který byl pan Kozak hodnocen. Konečně, Rudy Kozak "deal" byl upečen na nejvyšší úrovni obou firem, konkrétně mezi šéfem Compaqu Eckhardem Pfeifferem a bývalým šéfem Digitalu Robertem Palmerem, a to konkrétně coby výsledek dvoutýdenního utajeného jednání koncem loňského roku v hotelu St. Regis v newyorském Manhattanu.

Možná budou navrhovatelé oponovat v tom, že se jednalo o osobnosti za loňský rok, nikoli za letošní. V tom případě pak mohl být těžko Jarda Winter vyhodnocen za letošní Březen - měsíc Internetu; byť samozřejmě uznávám, že si cenu zasloužil za "celoživotní dílo".

Druhá, stejně vážná výtka se týká toho, že navrhovatelé, ale i hlasující jaksi pomíjejí oblast Internetu coby dnes naprosto plnohodnotného a vysoce čteného média, zejména v oblasti informačních a komunikačních technologií. A je trapným šlápnutím vedle, které celou anketu znehodnocuje, že se mezi pětkou nejčastěji zmiňovaných kandidátů neobjevovala dvě jména: Daniel Dočekal a Patrick Zandl.

Dan coby šéfredaktor-editor-vlastník-korektor-sekretář (atd.) Světa Namodro je bezpochyby nejplodnějším českým novinářem vůbec; nezávislé testy prokázaly, že dokáže psát tak rychle, že to nestačí pět lidí simultánně číst. Jeho vtipným, nevtipným, kritickým, arogantním, grafomanským, výstižným (doplňte si dle osobních preferencí) článkům věnuje silnou pozornost denně možná desetitisícovka čtenářů; myslím, že to o sobě nemůže tvrdit žádný jiný novinář z branže.

Patrick Tangero Zandl sice nedosahuje Dočekalovy kadence úderů na klávesnici, ale jeho vedení Mobil Serveru (jediný elektronický časopis, který naprosto rovnocenně konkuruje tištěnému médiu z této branže) a rovněž nesmírně časté psaní si zaslouží nemenší uznání: zejména pro svou vynikající žurnalistickou kvalitu, kterou nedosahuje nikdo z "tištěné" branže, koho znám, a za tvář, kterou tomuto médiu dává.

V tomto kontextu je pak citování jména Ondřeje Neffa v anketě faux pas - Neff je samozřejmě skvělým scifistou a báječným fabulátorem, nicméně historky o zlomených psích packách nemají nic společného s osobností informatiky, a počítače mají na Psovi z jeho pera (bez kterého by ovšem nebyl český Internet tím, čím je) jen občasnou pozornost.

Je známé, že organizátor Invexu je nyní pod tlaky jak vystavovatelů, tak médií a upřímně s ním soucítím, protože uhájit pověst svou i Invexu v době, která je ve znamení nejvážnější krize ekonomiky od roku 1989, je skoro nemožné. Musí být ale dvojnásob opatrný, protože každá chyba - například ta, že člověk dostane titul Osobnosti roku za činy, které nespáchal, a ne za činy, pod kterými se podepsal - nesmírně snižuje jeho renomé.

A o tom, že hostům večera "zpívala" (v publiku bylo hodně sázek, zda nešlo o stoprocentní playback) úděsná Ilona Csáková, která zde věru nenašla své obecenstvo (12-15 let, IQ <15), se už raději moc šířit nebudu. Po Lucii Bílé a Báře Basikové to byl opravdu sešup, který doufám nebude příští rok pokračovat.

Deštivo, ale vůbec nevadilo
Pojďme nyní ke střípkům druhého dne. Snídaně s evropskými šéfy firmy Cisco byla pro zástupce našeho vydavatelství velice zajímavá a poučná, ale na podrobné zpravodajství o tom, jak tato gigantická firma řazená dnes do trojice "Wintelco" (WINdows, inTEL, cisCO) vidí další rozvoj sítí, komunikací a Internetu, si budete muset chvíli počkat.

Druhý den trošku rozjasnil vrásky u některých vystavovatelů, ač venku pršelo. Pro některé specializované firmy byl dle jejich vlastních slov první den téměř katastrofální, hovořili o tom, že "nepřišel vůbec nikdo" (což, se domnívám, je jejich problém - první a druhý den je pouze pro zvané, tedy co neuděláš, to nemáš); úterý se prý výrazně vylepšilo. Na druhé straně jsem ovšem u řady velmi významných firem na otázku, zda se příští rok Invexu zúčastní, získal odpověď "s největší pravděpodobností ne". Nicméně sloní paměť mi umožňuje si vzpomenout na ročník loňský či předloňský, kdy tytéž firmy říkaly totéž, ale vysoká návštěvnost dalších dní a následné dobré obchody navazující na Invex je přinutily tyto názory revidovat.

Z našeho pohledu, poměrně přesně vyjádřeného tržbami či distribucí Computeru, se druhý den zvedl skoro o 60% oproti pondělku. Kdyby to tak šlo dál, mohl by Invex trvat ještě čtrnáct dní, a mé místy jedovaté poznámky by se zřejmě změnily v nekritický aplaus…

Díky poměrně nabitému dni nemohu přinést moc očitých a zajímavých svědectví, nicméně alespoň jedno: naprosto nabité auditorium naslouchající předvádění programu Corel Ventura 8 mě téměř šokovalo. Lidé vpředu seděli a vzadu stáli v řadách, přičemž pět posledních nemohlo vůbec slyšet, o čem předvádějící DTP Studia na "umpiru" hovoří - přesto stáli a dívali se na běhající kurzor na velkoplošné obrazovce. Ventura 8 je dobrá, ale tak světodějná doba to není - že by to byla jen nostalgie po starých časech? Odpověď na to asi nenaleznu, protože i šéfové distribuční firmy DTP Studia (Štefan Kratochvíl a Tomáš Krejča) si to vysvětlit nedovedli…

 
Adobe Graphics a Publishing Collection o 15% levněji!


Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.0

Copyright © Computer press, 1998 
Copyright © Altair, 1998