Pozadi "prague.zip in LinkWay"

Vladimir Vrabec vrabec at cs.felk.cvut.cz
Tue Nov 23 11:49:55 CET 1993


Pratele,
jiste si vzpomenete na prispevek  "prague.zip v LinkWay" z 20.rijna t.r.
Poprosil jsem kolegu Brdicku o podrobnejsi informace k aktivite, jejimz
vysledkem byl soubor prague.zip a jeho umisteni do LinkWay. Odpovedi
na tuto prosbu je clanek, ktery kolega Brdicka pripravil pro
"Bulletin", coz je ctvrtletnik pro podporu vyuzivani inf. tech. na
skolach. Zdravi
                Vladimir Vrabec

------------------- Text of forwarded message -------------------

Date: Sun, 14 Nov 93 12:47:02 MET
From: Borivoj BRDICKA <BOBR at earn.cvut.cz>
Subject: InfoCentrum
To: Vladimir Vrabec <vrabec at cs.felk.cvut.cz>

                          N A B I D K A

      na mezinarodni spolupraci skol napojenych na INTERNET


     S prvnimi  pokusy o vyuziti  naseho napojeni na  mezinarodni
pocitacove site  jsme zacali asi pred  rokem. Byli jsme pozadani,
abychom nasli a pripravili  nekolik prazskych skol pro spolupraci
se  zahranicnimi skolami  v ramci  projektu TEMPUS, financovaneho
ES.  Protoze jsem  byl za  ucast na  projektu placen,  chtel jsem
odvest tez  odpovidajici praci a proto  jsem presvedcil vedeni ZS
Nedvedovo namesti,  kam chodi i muj  syn, aby se s  mou pomoci do
toho pustili.
     Vybrali jsme  z cele skoly  skupinu v anglictine  nejlepsich
deti,  zahranicni koordinator  nam pridelil  skolu v Manchesteru,
vymenili  jsme  si  prvni  zdvorilostni  Emaily  a  pak  jsme se,
v souladu  s  teoretickymi  predpoklady  zahranicnich  skolitelu,
rozhodli,  ze  svym  partnerum  ukazeme,  ze  to, co dovedou oni,
zvladneme take. Vytvorili jsme  pomoci autorskeho systemu Linkway
program,  ve kterem  se zaci  predstavuji. Jeho  obsahem je  mapa
stredni Evropy  s Prahou a  mapa Prahy s  fotografiemi vyznamnych
objektu.  Pres obrazek  skoly se  lze dostat  do tridy,  kde jsou
fotky zaku  spolu se zakladnimi udaji  jako napr. datum narozeni,
oblibene predmety, konicky, prani do budoucna. U kazdeho je navic
mozno zobrazit tez uvodni dopis potencialnimu priteli. Prace deti
neobycejne bavila a velice se tesili na odpovedi.
     Bylo  pro me  opravdu velkym  prekvapenim, kdyz  se postupne
zacalo  ukazovat,  ze  nam   prideleny  zahranicni  partner  nema
potrebne technicke vybaveni ani  prakticke zkusenosti k tomu, aby
dokazal  prijmout  cokoli  jineho,  nez  dopis  v textovem tvaru,
a bohuzel  ani dostatecny  zajem  o  vec. Snahou  prenest program
zakodovany  do  Emailu  jsme  ztratili  nekolik  mesicu, ale byla
marna.  Nakonec nezbylo  nic jineho,  nez skolu  osobne navstivit
a program na  miste z disket nainstalovat.  Prestoze se tak stalo
zacatkem  kvetna,  do  konce  skolniho  roku  jsme zadnou odpoved
nedostali. Mrzi me  to zvlaste proto, ze uz  se to neda napravit.
Jednalo se o zaky osme tridy, kteri prave vychazeli.
     Timto  prvnim  neuspechem  jsme  se  vsak nenechali odradit.
V tomto  skolnim  roce  jsme  se  rozhodli  to  zkusit znovu, pro
jistotu se  zaky sedmych trid. Aby  se neopakoval lonsky neuspech
bylo  treba  najit  jinou  skolu  s  pokud  mozno  stejnym zajmem
o spolupraci a  to i za  tu cenu, ze  nase cinnost nebude  nadale
podporovana projektem TEMPUS. Poslal  jsem tedy vyzvu do nekolika
sledovanych pocitacovych konferenci a dal jsem jako ukazku nasich
predstav k  dispozici nas lonsky uvodni  program (v InfoCentru je
pod  nazvem  PRAGUE.ZIP  ve  zvlastnim  adresari LINKWAY). Uspech
predcil  veskera ma  ocekavani. Dostal  jsem temer  50 nabidek na
spolupraci vetsinou  ze Spojenych statu a  Kanady. Nektere z nich
jsou skutecne  velice nadsene. Jsou  mezi nimi gratulace,  zpravy
o tom,  ze okamzite  zacinaji pripravovat  odpoved podobneho typu
a dokonce  i jedna  prosba o  souhlas se  zarazenim programu jako
ukazky do vyuky budoucich ucitelu.
     Odpovedeli  jsme vsem.  Pro  spolupraci  jsme si  vybrali tu
skolu, ktera  prvni sdelila, ze  uz pripravuje odpoved  v Linkway
(West Lafayette, Indiana, USA),  ty ostatni jsme museli odmitnout
s tim, ze se pokusime pro spolupraci s nimi ziskat jinou skolu.
     Nabidky jsou  natolik ruznorode, ze si  urcite vybere kazdy,
a to  od seste  tridy az  po maturanty,  od obycejneho dopisovani
pomoci  Emailu ("keypaling"  v anglictine),  pres vymenu programu
a dat,  az   po  dukladne  teoreticky   propracovane  a  financne
podporovane  velke  projekty  jako  napr.  americky  KIDLINK nebo
kanadsky  SCHOOLNET.  Za  nejzajimavejsi  pro  nase stredni skoly
povazuji projekt  ESP (The European Schools  Project), do ktereho
se  jiz zapojila  vetsina civilizovanych  evropskych statu vcetne
Slovenska,  Slovinska,   Ukrajiny  a  Ruska.   Tento  projekt  je
koordinovan z Amsterodamske univerzity.
     Myslim, ze  je na case, abychom  zacali vyuzivat mezinarodni
site v daleko sirsim meritku. Chteli  bychom k tomu prispet i my,
prestoze  uz  ted  objem   aktivit  InfoCentra  znacne  presahuje
normalni  pracovni  dobu  i  financni  ohodnoceni.  Nabizime vsem
zajemcum o tuto cinnost nami  nevyuzite adresy a navic teoreticke
i prakticke  konzultace.  V  pripade  vetsiho  zajmu jsme ochotni
usporadat  kurs  s  nazvem  INTERNET,  na  ktery  se muzete zacit
predbezne  prihlasovat.  Ve  zcela  vyjimecnych  pripadech, a jen
pokud bude  cas, bychom mohli uskutecnit  skoleni primo ve skole,
spojene s  instalaci napojeni na  sit pomoci modemu  (viz. clanek
"Vyuziti  modemu  pro  prenos  informaci"  v Bulletinu c.1/1992).
A protoze napojeni na sit pomoci modemu nedovoluje prenaset velke
soubory, nabizime,  ze v oduvodnenych  pripadech odesleme soubory
prinesene na diskete z InfoCentra.
     Jsem  presvedcen, ze  kazdemu,  kdo  jen trochu  pronikne do
sveta mezinarodnich  pocitacovych siti, se  zpristupni zcela novy
pohled  na  svet.  Rekl  bych,  ze  skoci  rovnyma  nohama do 21.
stoleti. Neexistuji zde hranice a  lide maji k sobe mnohem blize.
Ne  nadarmo  se  pro  nej  ujal  anglicky  nazev "global village"
(vseobecna  vesnice).  Budeme-li   tyto  site  spravnym  zpusobem
vyuzivat,  stanou  se  jiz  ted  velkym  prinosem pro nasi mladou
generaci.


                                         Borivoj Brdicka


PS: .......
------------------- End of forwarded message -------------------



More information about the net mailing list