Cesky Pmail

Lubos Pavlicek pavlicek at vse.vse.cz
Tue Feb 8 14:21:39 CET 1994

>Mili kolezi,

>dovolim si zverejnit svou predstavu ceskeho Pegasa. Podle meho by mel
>vyresit predevsim dve veci:

>1) Ceske uzivatelske rozhrani. Bude muset existovat nekolik verzi pro
>   ruzna pouzivana kodovani.

>2) Prenos posty s diakritikou. Reseni pro prenos 8-bitovych informaci
>   stavajicimi E-postovnimi systemy je davno hotove a jmenuje se MIME
>   (Multipurpose Internet Mail Extension). Pujde jen o to, aby jednotlive
>   verze pro ruzna kodovani cestiny prevadely spravne dany kod na nektery
> [...]

Rad bych argumentaci o posilani ceskych zprav rozsiril o nasledujici fakta:

a) pro kodovani ceskych znaku se pouzivaji nasledujici kody:
	- Kamenicky,
	- CP 852 (dle definice v MS DOSu 5.0, tez PC Latin 2),
	- CP 1250 (v MS Windows - lehce "upraveny" ISO Latin 2),
	- ISO 8859-2 (tez ISO Latin 2, doporucovany pro Unix),
	- CP 870 (upraveny EBDIC - pro salove IBM),
	- CSN 369103 (tez KOI8CS),
	- ceske kodovani pro MacIntoshe,
  ==> tyto vsechny kody se mohou objevit pri posilani ceskeho mailu,

b) pro mail v ramci Internetu existuje standard, ktery resi posilani zprav v
   ruznych kodech - MIME. V nem se pise priblizne toto:
Tento standard urcuje pouze pouzivani ruznych znakovych sad pri prenosu mezi
pocitaci (programy), tj. definuje format posilane zpravy. Nedefinuje, jak se
maji tyto zpravy zobrazovat uzivateli, jak je ma psat (tj. nedefinuje
funkcnost uzivatelskeho rozhrani).
Pri posilani zpravy v MIME formatu jsou povoleny pouze vybrane znakove
sady (US ASCII a cela rada ISO 8859), predpoklada se, ze se k nim prida
jeste ISO 10646 (pro ulozeni znaku pouziva vetsi pocet bytu). V ramci MIME
lze posilat tez binarni soubory, zvuky, obrazky ...

c) Pravdepodobne existuje doporuceni pro pouzivani znakovych sad v ramci
X.400, bohuzel neznam.

d) Nektere firmy prechazeji na UNICODE (napr. Microsoft, SUN, Novell), coz
je ucelova podmnozina ISO 10646.

e) Standard MIME se v soucasne dobe rychle rozsiruje do informacnich sluzeb
v ramci Internetu (Gopher+, WWW (http 1.0) )  ==> lze predpokladat, ze i v
techto sluzbach se bude pro kodovani cestiny na strane serveru prednostne
pouzivat ISO 8859-2.

Podle mne musi pouzivani cestiny v mailu vypadat nasledovne:
- ceske zpravy budou pri prenosu pouzivat MIME format zpravy, tj. cesky
  text bude zakodovany do kodu ISO 8859-2, budou pouzite MIME hlavicky,
- programy pro cteni, odesilani budou schopny prevadet tento text do
  lokalniho ceskeho kodu (Kamenicky, 852, 870 ...), popr. do US ASCII (tj.
  odrezavat hacky a carky).

Kdy by se melo prejit hromadne na MIME?

Podle mne tomu brani jedina vec, a to neexistence rozumneho maileru pro
novelske site. Soucasnou verzi Pegasus Mailu (3.01) nelze bohuzel pro tento
ucel pouzit (neumi pracovat se znakovou sadou ISO 8859-2, nechava na
libovuli uzivatele pouzivani MIME hlavicek). Pro vetsinu ostatnich prostredi
moznost cteni ceskeho mailu dle MIME standardu existuje.

Problemy, ktere nastanou po prechodu na MIME?
- problem s diskusnimi skupinami - v ramci diskusnich skupin se MIME
  nepodporuje (prechod na MIME by mohl omezit sireni diskusnich skupin k
  nekterym uzivatelum, cast software pro distribuci diskusnich skupin je
  7-bitova - napr. cast C-news), pri posilani do diskusnich skupin budou
  muset uzivatele pouzivat pouze znaky z US ASCII, popr. budou muset byt na
  vstupu do diskusnich skupin filtry pro prevod na US ASCII,

- posilani zprav do jinych siti - ve vetsine ostatnich siti neni definovan
  standard pro posilani zprav s jinymi znakovymi sadami - stejne jako u
  news bude nutno pouzivat US ASCII,

- cteni zprav zakodovanych v jinych kodech (toto se bude tykat nejvice
  uzivatelu Pegasus Mailu) - pravdepodobne vsichni neprejdou najednou, nutno
  cist i stare zpravy uschovane v mailboxem ,

- pravdepodobne bude jeste vice problemu, bohuzel je v soucasne dobe netusim.

Lubos Pavlicek
pavlicek at vse.cz