Cesky Pmail

Lubos Kaspar kaspar at cnb.cz
Thu Feb 10 11:11:21 CET 1994

>  A nevim, proc furt neco hazite po sekretarkach ... treba ja se v
> pocitacove anglictine docela vyznam, ale vezmete si spostu studentu,
> kteri chteji komunikovat, ale s anglictinou se tvrde potykaji.
>
>                                Mike

Dovolil bych si pripojit svuj nazor. Jde tu o zrejmy spor mezi starymi
pocitacovymi vlky (mezi ktere se take troufam radit po 20 letech a zacatcich
s dernymi stitky), pro ktere je anglictina samozrejmosti a klavesnice typu
CZ na PC naprostou hruzou, a temi dalsimi, kteri smysleji jinak. Sam jsem
kdysi taky razil heslo, ze kdo chce rozumne pracovat s pocitacem, musi umet
anglicky stejne jako ten, kdo chce do hluboke vody, ze musi umet plavat
(voda zadnou vinu nema); navic v nasich pomerech je anglictina skutecnou
branou do sveta (snad krome Francie). Osobne pokladam za uzitecnejsi vyvijet
neco skutecne potrebneho misto vymysleni pitomych narodnich verzi cehokoliv
(napr. MS-Windows s klenoty typu "setric obrazovky" ap.), ktere jen lidi
vzdaluji. Onehdy jsem byl ve Svedsku u znamych a chteli neco poradit s PC.
Jenze meli svedsky MS-DOS, takze to bylo tezke ... Nejhorsi je to, ze se
vyvojem narodnich verzi zivi spousta darmozroutu, ktere dalsi dobracci plati,
casto z penez danovych poplatniku; kez by je venovali na vyuku anglictiny!
Pokud jde o studenty, pak neumeji-li ani dnes anglicky, je to k placi.
Nakonec omluva za nadmernou delku meho vylevu.
--
							Lubos Kaspar
							Ceska narodni banka