K narodnim verzim

lieberzeit at cs.felk.cvut.cz lieberzeit at cs.felk.cvut.cz
Fri Feb 11 13:40:01 CET 1994

Lubos Kaspar pise:
> Neznalost anglictiny samozrejme trestna neni, ale aspon mne se jevi jako
> urcity kvalifikacni predpoklad pro praci s vypocetni technikou.

Ja se obavam, ze toto je zasadni nepochopeni ucelu vypocetni techniky.
Pocitace jsou jen NASTROJ pro to, abychom mohli (neco jineho) delat lepe.
Je pochopitelne, ze clovek, jehoz CILEM PRACE jsou samy pocitace je
nachylny videt to jinak, ale nedejme se splest. Sekretarka chce psat
dopisy a hledat telefonni cisla, ekonom zpracovavat vysledky podniku,
deti si hrat atd. To je cil jejich cinnosti, ne sam pocitac.

Nastroj se musi navrhovat podle potreb uzivatele a ne naopak. Pokud to
uzivatele pro svou profesi nepotrebuji, nebude se jim libit, ze se musi
ucit neco jineho (i kdyz obecne uzitecneho), pokud se tomu lze efektivne
vyhnout. Ergo, lze li pocestit program tak, aby jeho vysledna uzitna hodnota
nebyla nizsi a cena vyssi nez u originalu, je rozumne tak ucinit.

Aby bylo jasno: Mne se take pocestene programy vetsinou nelibi, ale nemohu
prece podle sebe merit uzivatele - pocitacove neprofesionaly. Ostatne,
ze lze pocesteni udelat rozumne, dokazuji Macintoshe. Kdo v tomto state
(je-li Cech) pouziva na Macintoshi jinou nez ceskou verzi OS, bude
pravdepodobne povazovan za podivina.

Zdravi vas

Vladimir Lieberzeit
lieberzeit at vax.felk.cvut.cz