K narodnim verzim

Lubos Kaspar kaspar at cnb.cz
Mon Feb 14 10:49:53 CET 1994

Vazeni pratele,
ac jsem uz nechtel, musim jeste jednou reagovat na nektere ohlasy.

> From: "Ales Horak  Net. Admin." <ALES at tunw.upol.cz>

> Myslim ze podobne analogie vzdy trochu zavani demagogii.

To uznavam, ale nekdy je asi prece jen potreba takto lidi vybudit z letargie.

> Pojem "prace s vypocetni technikou" je podle me trochu siroky. Na
> jedne strane jsou systemaci, programatori, atp. - pro ty by anglictina
> mela opravdu byt kvalifikacnim predpokladem. Ale na druhe strane jsou
> bezni uzivatele. Jako spravce site jich mam na starosti cca 300 a
> ujistuju Vas ze i ti z nich, kteri anglicky neumi, jsou schopni
> pouzivat pocitace pomerne efektivne.

Samozrejme jsem mel na mysli tu prvni skupinu lidi. U tech ostatnich jde
o to, co se povazuje za "pomerne efektivni". Moje zkusenost je ta, ze casto
nekdo otravuje jen proto, ze neumi anglicky a chce vysvetlit napr.
"file not found" nebo podobne triviality, coz rozhodne nepovazuji za
"pomerne efektivni" ani pro me ani pro neho.

> Tento pocit nesdilim (s vyjimkou hroziciho konsorcia Telecom + 602 :-( )

Rad bych Vas videl, jak by se Vam libilo, kdyby Vas nekdo nutil pouzivat
ceske Windows s tim, ze je to v organizaci standard a tudiz povinne...

> From: lieberzeit at cs.felk.cvut.cz

> Ja se obavam, ze toto je zasadni nepochopeni ucelu vypocetni techniky.
> Pocitace jsou jen NASTROJ pro to, abychom mohli (neco jineho) delat lepe.
> Je pochopitelne, ze clovek, jehoz CILEM PRACE jsou samy pocitace je
> nachylny videt to jinak, ale nedejme se splest. Sekretarka chce psat
> dopisy a hledat telefonni cisla, ekonom zpracovavat vysledky podniku,
> deti si hrat atd. To je cil jejich cinnosti, ne sam pocitac.

Ale ano! Ukazte mi vsak jeden jediny SOLIDNI system, kde je UPLNE VSECHNO
cesky! Ja jsem takovy jeste nevidel. Pokud jsem neinformovany, omlouvam se.
Sekretarka a ekonom at si delaji, co umeji, ale kdyz mi nekdo vola, co je
"file not found", v horsim pripade, ze mu to pise neco anglicky a ze nevi
co s tim, nejsem Vasi argumentaci presvedcen.

> Nastroj se musi navrhovat podle potreb uzivatele a ne naopak. Pokud to
> uzivatele pro svou profesi nepotrebuji, nebude se jim libit, ze se musi
> ucit neco jineho (i kdyz obecne uzitecneho), pokud se tomu lze efektivne
> vyhnout. Ergo, lze li pocestit program tak, aby jeho vysledna uzitna hodnota
> nebyla nizsi a cena vyssi nez u originalu, je rozumne tak ucinit.

Souhlas. Jen aby byl dostupny soucasne vzdy i ten original.

> Aby bylo jasno: Mne se take pocestene programy vetsinou nelibi, ale nemohu
> prece podle sebe merit uzivatele - pocitacove neprofesionaly. Ostatne,
> ze lze pocesteni udelat rozumne, dokazuji Macintoshe. Kdo v tomto state
> (je-li Cech) pouziva na Macintoshi jinou nez ceskou verzi OS, bude
> pravdepodobne povazovan za podivina.

A co az k Vam prijede nekdo ze zahranici a budete mu chtit na tom Vasem
uzasnem Macintoshi neco predvest, to bude asi dost fuska, ze? Nebo myslite,
ze umi spis cesky nez anglicky?

> From: Milos Gregus <gregus at ant.fee.vutbr.cz>
>
> Mimochodem k pouzivani WINDOWS vas nuti sluzba, kterou DOS neposkytuje?

U nas napr. "nadherny" cc:Mail, to je primo lahudka.

Jelikoz opravdu nechci zahltit tuto konferenci pouze diskusi o ucelnosti
narodnich verzi cehokoliv, prosim pripadne dalsi pripominky vyhradne na
mou adresu. Dekuji.
							Lubos Kaspar
							Ceska narodni banka
							<kaspar at cnb.cz>