Filosofie a vyvoj Internetu (WAS: Zapojeni do CESNetu...)

Panko Juraj Juraj.Panko at tuke.sk
Tue Nov 1 09:38:53 CET 1994

			Dobry den mili netters !
> Rad bych znal nazor ostatnich na takova temata jako ucel Internetu, budouci
> vyvoj Inetu atd.
Suhlasim s danou tematikou a som velmi za.
> JA sam si osobne myslim, ze Internet je jiz svou podstatou a stavbou
> anarchisticka (fuj to je ale slovo) svobodna komunita. KAzde omezeni ktere
> nema ciste technicke duvody muze jenom skodit. Vzpominam si ze jsem nekde
> cetl, jak v pocatcich INetu byly pouse jedny diskusni skupiny (ted si
> nevzpomenu na nazev) a kazda skupina musela byt schvalena jistymi
> administratory. A co se nestalo nekdo chtel zalozit skupinu .sex. A to
> neproslo. No tak se nastvali a udelali si vlastni diskusni skupiny mam dojem
> ze rec. A bylo po omezenich. Ted uz kazdy diskutuje o cem chce.
Citali ste to asi v ComputerWorlde cislo 40/94 v clanku od pana Karla
Stechovce (ospravedlnujem sa ak som nespravne sklonoval) "Jak se spradaly
site", zacinajucom na starne 1 (pokracovanie kdesi vnutri, ale to si uz
nepamatam a tento udaj mam zo svoje databazy :-). Vas nazor (za slovom JA)
je doslovnou citaciou istej casti venovenej popisu vzniku alt. a rec. skupin
v ramci USENETU (teda neslo o Internet ale o USENET.) V clanku vsak bolo
napisane aj to, ze na to, aby si tieto "nezavisle" skupiny mohli posielat,
museli sa spravcovia na zaciatku dohodnut, ze si ich nebudu posielat po
"backbone" sluziacom pre "oficialne" uunet skupiny" ale budu si ich vymienat
medzi svojimi servrami takpovediac "na svoj ucet" - vo vlastnej rezii. (az
pozdejsie masove rozsirenie tychto "nonofficial" alt. a rec. si vynutilo
zmeny v strukture USENET-u.
 => s kludom si mozete robit na Inet-e co len chcete, ak si
to zaplatite. Nesmiete pritom vsak porusovat ine vseobecne platne zakony -
propagacia fasizmu, nasilia etc... a sucasne (logicky and :-) nesmiete
vyvijat cinnost, ktora by ohrozila funkcnost siete (sietovi cervi, umyselne
pretazovanie zdrojov, etc... !!!
> BTW mi to
> velice pripomina aferu se skupinou vse.vtipy, ktera byla ihned zrusena
> jakmile tam nekdo poslal ostrejsi anekdoty.
V predposlednom cisle Internet News (casopis vydavany Internet Society) bolo
uvedenych niekolko prikladov pravnych problemov spojenych s pouzivanim
Internetu.   Jednym z nich bola zaloba na komercneho IP providera kdesi
v Severnej Amerike, ktory  okrem access servra pre pristup k Internetu
prevadzkoval aj netnews (uunet) server. V ramci neho distribuoval (asi
v ramci kompletneho balika) aj skupinu alt.sex.tasteles.binaries
(nepamatam si presne, nazov skupiny, ba mozno som umyselne spravil chybu,
aby si nik nemohol vykladat tento list ako navod :-)) ale o takom niecom
to bolo - jednoducho "prasacinky" :-)
Isty uzivatel zaloval IP Providera - cize nie autora suborov, iba cloveka,
ktory prevadzkoval server, na ktorom boli v ramci sirenia netnews ich kopie
vo forme suborov, z nasledovneho precinu: Kedze prevadzkuje takyto server
a sucasne nekontroluje, ci osoby ktorym on osobne poskytuje IP konektivitu
maju viac ako 18 rokov, ohrozuje tym (opat on osobne) ich mravnu vychovu
a tak porusuje niektory z US zakonov. Zdoraznujem ze z nasho pohladu
vlastne zaloba smerovala nie na autora "nechutnosti", ale na spravcu servra,
ktory ani nemusel mat  ponatia,  ake konkretne subory prislusna skupina
obsahuje !!! (pripadne ze taka existuje - z pohodlnosti mohol nastavit
"feed" komplet. netnews a nepozriet sa co tam je. )

Z Americkeho hladiska, kedze ich pravny system je zalozeny na precedensoch
(Cize na predchadzajucich sudnych rozhodnutiach v rovnakej, alebo blizkej
veci.) ma vsak takato zaloba kardinalny vyznam pre slobodu sirenia
informacii na Internete, ale sucasne vyvolava nutne myslienky nad
tym do akem miery mozno ponechat UPLNU SLOBODU nazorov sirenych tymto mediom.
Objavili sa i nazory, ze by sa mal realizovat urcity "detsky kutik" v internete
kde by nebolo mozne, aby sa deti ( napriklad pomocou gophera, www ftp a podobne )
dostali k "nevhodnym" materialom (diskusia prebiehala v ramci NetNews, bola
aj o tom, co uz je nevhodne a co este nie a trvala skoro mesiac )

 Toto iba ako priklad co znamena DEMOKRACIA v USA (USA nas VZOR ! - cosi mi
to pripomina vid. poznamka na konci listu. :-) To nie je aboslutna ANARCHIA !
( sudny spor v case  vyjdenia clanku nebol uzavrety. Clanok obsahoval vyzvu
o podporu (financnu) na pravnu obhajobu daneho administratora, kedze rozhodnutie
sudu tak ci tak ovplyvni (vid. horeuspomenuty system precedensov) slobodu
vyjadrovania v Internete !!! .... :-( pravnici v US su bohati..

Demokracia to je i pravo druheho na nazor, trebars aj odlisny od mojho.
Pravo na ochranu neskusenych ( a pravne nesvojpravnych - nezabudajme na to ! )
detskych osobnosti, pred skutocne zhubnymi vplyvmi sucasnej civilizacie ...

Poznamka: Podotykam ze dany uzol sa nachadzal v komercnej casti Internetu

Takze ak na servri nejakej VS, ktoreho prevadzka je notabene platena z penazi
danovych poplatnikov, sa objavili nejake info, ktore by mohli byt s rozporom
ucelu tohoto servra, rozhodnutie nalezi do kompetencie prislusneho
administratora, ktory je za dany server ZODPOVEDNY .Ono sa na to casto v
diskusiach o "vojne STUDENTI vers. ADMINISTRATORI" dost zabuda. Administrator
nema superuser prava preto, aby "nahanal" studentov  a obmedzoval ich
slobody, ale preto, aby zabezpecil funkcnost systemu a plnenie uloh,
na ktore je tento system urceny (Na VS prevazne vyuka a vyskum. :-)
Verim ze by sa nasli rigidnejsie zalozeni rodicia, napriklad aj
nejakych stredoskolskych studentov (aj tych je na CZ a SK casti
INET-u dost), ktori by pri nahodnom objaveni takychto "zdrojov" mohli zacat
prislusnej skole "zneprijemnovat zivot".

> A dale INet jiz davno neni pouze domenou pocitacovych odborniku, ale
> prorusta do vsech vrstev a skupin lidi. (alespon v USA a zap. Evr.)
> Inet ma byt kostrou Informacni dalnice presidenta Clintona. NEkdo
> upozornuje, ze to bude znamenat uplny zvrat v tom jak funguje demokracie,
> jelikoz kazdy bude mit moznost se verejne vyjadrit ke vsem moznym tematum...
Suhlasim - vid predchadzajuci priklad z  USA ( opat to heslo poslednych dni:
USA nas vzor :-) K problematike ulohy vseobecne pristupnych sieti bol uverejneny
zaujimavy clanok "Pocitace za to nemohou" pana Jiriho Donata ( v rubrike
NAZOR, casopis CHIP, ceska mutacia, cislo 4/94 strana 20). Autor sa tam zaobera
(iba v naznakoch a teoreticky)  moznou manipulaciou spolocnosti pomocou
takychto vseobecne dostupnych Info dialnic. Z mnohymi zavermi tejto uvahy
suhlasim (vzhladom na vseobecnu dostupnost casopisu CHIP (vraj najvacsi
naklad medzi ceskymi pocitacovymi casopismi - pri danom rozsahu reklamy sa
ani necudujem :-) nebudem uvadzat citacie, boli by pomerne rozsiahle. Za seba
mozem povedat ze sa uz teraz  stretavam s pripadmi ludi, ktori cerpaju
majoritnu cast svojich info o realnom svete z kombinacie POCITAC + TV !

BTW: K onomu USA nas vzor:
     vsimli ste si, ze povodny druhy stoziar pred vladnymi instituciami,
     na ktorom kedysi viala zastava s kosakom a kladivom ostava pri slavnostnych
     prilezitostiach v sucasnosti prazdny ? Pre mna to posobi ako vyzva:
     SME PRIPRAVENY ! vyvesime ciukolvek, kedykolvek !  :-)
     - ale to je o niecom inom, do ineho klubu :-(

> OOps... uz musim koncit , musim na prednasku,
> Milos Kleint
OOps - je sice statny sviatok, ale ja som prisiel do prace robit :-)
				Dakujem Vam za trpezlivost.
P.S.
Ospravedlnujem sa za moj "podprogramovy" sposob vyjadrovania sa -
uz osm bol v pokuseni zoradit vsetky vsuvky na koniec ako sub a v ramci
hlavneho tela uvadzat iba odkazy na ne :-)
Juraj Panko
panko at ccsun.tuke.sk