Filosofie a vyvoj Internetu

Panko Juraj Juraj.Panko at tuke.sk
Tue Nov 1 10:03:46 CET 1994

		Dobry den drahi netters !

> ... kdyz si k tomu pripocitam diskusi mezi studenty VSE a Edou Vopickou,
> ktera tu nedavno byla, napada mne, ze ti studenti zacinaji chapat
> Internet spis spolecensky (viz IRC, MUD a drivejsi stiznosti na absenci
> chatroomu na bbs.vse.cz), zatimco provozovatele v tom vidi pracovni nastroj
> (vyuka, v pripade bbs.vse.cz asi Linux). Rad bych znal reakci zainteresovanych.
Elektronicke medium je iba dalsim mediom pre vymenu info medzi ludmi.
Celkom prirodzene nebude mozne ho obmedzit iba na pracovne vyuzitie. Casto
vsak ide o pomer medzi pracou a "sukromnymi aktivitami" mal by byt vecsi
nanajvys rovny ako jedna :-)  (praca/sukromie)
> Mozna, ze se pristup "Internet jen na praci" na vysokych skolach neudrzi
> jako norma. Neco jineho jsou soukrome komercni aktivity.
Problem je v tom, ze si studaci neuvedomuju rozdiel medzi sebou ako
studentom "objektom posobenia pedagogickeho procesu" a studentom
"osobnostou". Pre nich sa jedna o jeden integralny celok. Je to OK<. Ale je
tu jedno ALE !!! Problem zdrojov ! Zdroje = pocitace, linky do sveta etc...
su tu kvoli PEDAGOGICKEMU procesu. A pri dnesnych rozpoctoch su viac ako
obmedzene.

Moj osobny nazor ako pracovnika UVT TU Kosice:
Pokial budu Kosice pripojene do Inetu linkou 19.2 Kb/s, v pracovnej dobe
zahltenou tak, ze prestavaju fungovat DNS => mailery nevedia riesit postu,
"padaju" i dalsie sluzby, budem sa zasadzovat za obmedzenie "spolocenskych"
aktivit studentov na Inete-e. O sukromnych aktivitach nehovorim. Poznam
studentov, ale i zamestnancov VS ktori dokazu behom mesiaca "downloadovat"
GB suborov, ktore si odnasaju na paskach do streamrov - iny rozumny ucel,
ako nelegalne sirenie SW nevidim... Ak sa proti nim zasiahne citia sa
dotknuti a siria poza chrbty rozne nemile tvrdenia o prislusnych spravcoch
systemu...
Rovnako ako aj na inych pracoviskach. Pokial financne nie sme schopni
poskytnut studentom prostriedky portrebne na ich studium (za taky rocny
upgrade linky z 64 na 128 sa da kupit uz pekny server a studenti by nemuseli
pracovat tak ako u nas na dozivajucich SMEP pocitacoch s malou
spolahlivostou a dlhymi odozvami, alebo nejaka pracovna stanica na ktorej sa
moze realizovat vyuka multimedii, pripadne (v krajnom pripade :-) nakup
multilicencii SW aby aspon OS bol na niektorych pocitacoch legalny :-)))
zda sa mi plytvanim umoznovat studentom pokecat si, alebo pozriet si ake
pocasie je v Utah-u, ci "stiahnut" poslednu verziu nejakej akcnej hry ....

Navyse som sa na mnohych univerzitach v zahranici stretol s tym, ze studenti
si platia SYMBOLICKY poplatok za pouzitie tychto sluzieb (cize tieto nie su
fakultativne) mimo vyukoveho procesu ( Takze ano.Moze si poslat inzerat o
predaji stareho chevroletu - ale z konta ktore aspon symbolicky zaplatil )
> Jan Schmidt
> FEL CVUT Praha

Zatial UVT TU poskytuje VSETKY sluzby dostupne v KE (teda nie
videokonferencie, a multimedialne browsre :-) KAZDEMU studentovi TU, ktory o
to poziada, bez AKYCHKOLVEK OBMEDZENI.

Skusenosti so zneuzivanim su velmi smutne a caste ... :-(

Juraj Panko
panko at ccsun.tuke.sk