Continue: Zapojeni do CESNETu pro kohokoli?

Michal Meloun MELOUN at vision.felk.cvut.cz
Thu Nov 3 13:59:00 CET 1994

> [...]
> statutu, bude myslim nakonec vypustena POVINNOST ucastnicke instituce
> definovat pravidla vyuzivani sve site, pripojene k CESNETu. V kazdem
> pripade tam vsak bude zachovano PRAVO ci doporuceni takovou vec udelat.
>
> Suma sumarum: Pravo vysoke skoly definovat pravidla pro vyuzivani
> vypocetni techniky vcetne sveho pripojeni ke svetovym sitim povazuji za
> nezpochybnitelne (stejne jako ma pravo definovat pravidla pro vyuzivani
> sluzebnich telefonu, ackoli take nejsou lokalni). Rozhodnuti na nejvyssi
> urovni byvaji zpravidla vyjadrena usty jejiho nejvyssiho zastupce - tedy

No, ono to s temi financemi z naseho ministerstva neni zase az tak ruzove
(Jen tak mimochodem, jak dlouho by rocni prispevek od MS stacil na
placeni mezinarodnich linek).

Jinak, jiste - penize sly z MS a neni rozumne polemizovat o tom, co by se
s nimi stalo, kdyby ... Jen tak na okraj, dokazete si nekdo predstavit
situaci, ze by to ti pani rektori meli opravdu davat ze sveho? Tedy ze by
se reklo ze CVUT mat da X milionu... Skoro namet na tragikomedii :-)

Nicmene je to pouze start a dalsi finance MUSI jit z komercni sfery, jinou
variantu dalsiho rozvoje nevidim. Nechci byt nevdecny, ale je treba si
uvedomit, ze nejenom z penez MS je ziv CESNET.

> [...]
> zdroju nez zakazovat a trestat (ackoli ani bez toho se nelze obejit).
> Proto se snazime udrzovat sve zdroje kvalitni, aby se uzivatele nepotaceli
> nekde za morem, kdyz totez mohou ziskat doma za pet vterin misto peti
> minut. Proto jsme instalovali prohledavace CESNETu (Veronicu,
> NoseyParkera), proto se snazim udrzovat aktualni seznam zdroju CESNETu.
> Nase dosavadni zkusenosti jsou docela dobre, ale je to samozrejme dost
> pracne... Jinak intenzivni "tahace" se snazime zapojit do udrzby naseho
> FTP serveru, aby z jejich vydobytku meli uzitek i ostatni.

Jiste, opravdu nemam ambice stat se spravcem trestanecke kolonie :-)

> Jak jsem vsak rekl vyse, je neoodiskutovatelnym pravem kazde vysoke skoly
> stanovit si pravidla, jaka uzna za vhodne, a dbat na jejich dodrzovani.

S timto mohu souhlasit pouze za predpokladu, ze si ta skola plati svoji
aktivitu v plne mire. Mam za to ze "moralni kodex" uzivatele Internetu
existuje a je vseobecne znamy. Pokud prijmo od nekoho dar (a to v tomto
pripade je pristup treba pres more), musim soucasne prijmout i jeho
pravidla.
Rikat neco v tom smyslu - ty jsi student ty z tohoto daru nesmis, ty jsi
"zamestnanec" ty muzes mi pripada tezce nesportovni. Jiste, pravidla typu
pokus o crack na pocitaci NASA == postih XY jsou jasna. Nemohu vsem
souhlasit s parvidly typu "jsi student - nesmis posilat prispevky do NEWs"
proste souhlasit nemohu a nebudu. Mam za to, ze student je taky clovek...

                                        Michal Meloun