Vyvoj a filos.Internetu & BIG 38.

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Wed Nov 9 09:00:53 CET 1994

>            * ja myslel,ze permanentni monitorovani neslouzi optimalizaci.
>                  Spis bych red ze zbytecne zatezuje sit   :-((((

Mam dojem, ze Vase predstava monitorovani provozu site je dost naivni.
Neni pravdou, ze se sleduje stale vsechno a vsude a ze nad kazdym
pocitacem je oko a ucho Velkeho Samana. Monitorovani zpravidla znamena
pokud mozno permanentni sledovani jakychsi zakladnich charakteristik
systemu (napr. zatizeni jednotlivych casti site). Kdyz se zjisti, ze
nektere z nich vyrazneji vybocuji z beznych ci akceptovatelnych hodnot,
nasleduje podrobnejsi analyza proc to tak je a co s tim delat.

To znamena, ze monitorovani je pomerne obecne a zameruje se na PROBLEMY.
Nezanedbatelna cast pravidel (vetsinou prave ty partie, ktere napadate)
je urcena k tomu, aby spravci mohli tyto problemy resit. Tomu, aby se
spravci detailneji zamerili napr. na urciteho cloveka ci pocitac,
predchazi signaly, ze tento clovek (ci uzivatele tohoto pocitace) dela
cosi odporujiciho pravidlum. Pokud by se zjistilo, ze dotycny s tim nema
nic spolecneho nebo spravce pri sledovani crackera napr. omylem precetl
dopis nekoho jineho a neexistovala ustanoveni typu "spravce ma pravo
sledovat cvrkot v siti a cinnost uzivatelu", mohl by se postizeny dozadovat
potrestani spravce za poruseni sveho soukromi. To by de facto znemoznilo
sprave jeji cinnost.

Uvedomte si, prosim, ze zde citovana pravidla jsou zamerena na uzivani
site a vypocetni techniky. Pravdepodobne existuji take ustanoveni,
upravujici cinnost spravcu. Z nich nepochybne bude vyplyvat, ze spravce si
nemuze cist uzivatelskou postu pro sve osobni poteseni po obede pri kafi,
ale ze napr. bude sledovat postu kohosi, kdo ji zacal pouzivat napr. k
propagaci jakesi fasisticke strany.

>             Data snad ten monitor nevypisuje !!!!!

Jak by se Vam libilo, kdyby napr. Telecom umoznil komukoli nahlednout do
seznamu telefonnich cisel, na ktera jste volal za posledni mesic ? Mne
tedy vubec ne.

>       * takze pruser budou mit oba:clovek ,ktery si napsal program na
>           jeho zjisteni i chudak postizeny.
>           Trochu sporne.

Toto ustanoveni je tam kvuli tomu, aby si uzivatele uvedomili, ze pristup
k siti lze zneuzit a ze je zapotrebi, aby takovemu zneuziti nebyli
napomocni napr. stupidnim heslem. Policista take ma kdesi ve svych
propozicich, ze zodpovida za svou zbran a pokud ji zapomene v hospode a
nekdo s ni potom nekoho zastreli, budou mit skutecne prusvih oba.
Internetem sice nikoho nezabijete, ale skody lze napachat dost.

>      * neodborna manipulace:Supervisor se zapomene odlogovat a chudak
>          neodbornik bude trestan za to,ze chtel vedet jak funguje
>          xdel \*.*??????????

Supervisori se nezapominaji odhlasit :-)

>             * Privilegovani uzivatele jsou neomezenymi vladci,kteri si mohou
>                          delat co chteji ...... a HLAVNE s kym
>                          chteji

Jedina cast, ve kterem se rozlisuje mezi studenty a ostatnimi je uplny
zacatek, ve kterem u zamestnancu chybi omezeni na aktivity souvisejici s
cinnosti na VSE. Podle meho soukromeho nazoru by se tu melo merit stejnym
metrem pro vsechny (tak to alespon delame u nas).

Pokud se Vam nelibi "privilegovane" postaveni spravcu, tak ja tedy
nepovazuji za nedemokraticke, ze v autobuse smi kroutit volantem jenom
ridic.

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-329-374           Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-27397             Czech Republic