Vyvoj a filos.Internetu & BIG 38.

David T. Rataj xratd01 at vse.cz
Wed Nov 9 15:07:06 CET 1994

>taki malicherni snad nebudu...

	Bohuzel, uz jsou. Viz. me predchozi prispevky o empirickem zkoumani,
jak moc jsou jednotlive sluzby Inetu povazovany nasim VC za 'nepripustne'.

>ide o to, ze musia existovat nejake pravidla. Takze ak vas eprogramovanie v
>Module2 bude nejakym sposobom (napriklad spotrebujete vsetko miesto na disku:-)
>branit inym "opravnenym pouzivatelom" v vyuzivani prostriedkov VT pre ich
>pracovne a studijne povinnosti, musi mat spravca nejaky pravny podklad, na
>zaklade ktoreho Vas (alebo trebars milovnika PRINC of PERZIA 2 (XXMB files)
>bude moct obmedzit :-(
	Opet bohuzel, krome Velkeho Prikazu zadna pravidla neexistuji.
Milovnici lokalnich games jsou cas od casu tolerovani. Lide, kteri shaneji
po Inetu informace, nikoli.

	Podle mych informaci, monitorovani probiha spise prilezitostne a
jednorazove. V tomto smeru je nase VC temer vzorne. (Alespon je tak videt na
venek.)

>skoro ako "primerana obrana" a tam ide o zivot a tiez sa s tym nic neurobi
>:-( takze az na Vas v noci v podchode niekto od chrbta zautoci nozom, nie
>aby ste tahali revolver ! :(
	Domnivam se, ze nepovolene aktivity nejsou definovany zamerne.
Chaoticky stav totiz vyhovuje zejmena "super downloaderum", kteri takticky
zvladaji unikat spravcum; a nekterym spravcum, kterym umoznuje zabavovat
konta nejen za hrani her ci pouzivani interaktivnich sluzeb, ale i za
stahovani jakychkoli informaci. Formulace "pouze ve vyuce" je velmi sikovna:
ve vyuce se totiz (az na vyjimky) Inet nepouziva. Formulace "studenti pouze
ve vyuce" znamena v prekladu "studenti az na vyjimky vubec". Argument "ucim
se UNIX a proto si stahuji informace o UNIXu" nepomaha.

Monitorovani: cely problem monitorovani je v ucelu, ke kteremu se pouziva.
Pokud se pouziva k ucelu dobremu (zjistovani kriminality nebo komercni
cinnosti) neda se nic namitat. Pokud se vsak zacne pouzivat jako valecna
zbran... je to prinejmensim diskutabilni.

> ( takze spravca nemoze
>napisat do klubu: "VY BUDTE ticho X.Y. ja Vas poznam, stale len hrate MUD-y
>a mali ste 2 opravne terminy ! - ale moze Vam zarazit pristup na siet :-(
	Nebo muze oboji..;)

> Na skolach by to vsak malo byt
> sukromie posty malo byt zarucene.
	Pred casem se VC v nasich lokalnich newsech dusovalo, ze E-
mail studentum necte. Oponenti vyjadrili urcite pochybnosti, nacez VC
odpovedelo, ze postu necte, protoze ji je moc a nedalo by se to
stihnout.. (Nedelam si narok na presnou formulaci..)

>                Je pristup k internetu pre studenta:
>                   Pracovnou - ucebnou pomockou
>                                alebo
>                       Akademickou slobodou ?!?
>                O tomto je vlastne cela tato debata.
Mel by byt akademickou svobodou, ale to je (alespon zde na VSE) hudba daleke
budoucnosti. Spokojil bych se, aby byl ucebni pomuckou, tj. aby jej student
mohl vyuzivat i k samostudiu, k nadstandartnimu rozsireni vedomosti = k
ziskavani nejnovejsich informaci z oboru, o ktery se zajima, styk s lidmi,
se kterymi tento zajem sdili. A aby se nemusel za vyuziti VSECH sluzeb,
, ktere povedou k danemu cili, obavat nejakeho postihu ci musel ziskavat
specialni povoleni ke kazde uloze.
Poznamka: VSECH = nerikam, ze je vsechno spatne. Hodne veci je perfektnich,
treba Emailem se da zjistit takrka vsechno, co jinymi sluzbami...

>VSE je institucia, ktorej zdroje su obmedzene a musi zaviest pravidla pre
>ich zdielanie.
	S tim velmi souhlasim. Byl bych ale rad, aby zavadena pravidla
vyhovovala vsem zucastnenym stranam vcetne strany uzivatelu...

>to nie je lahke ani na druhej strane barikady :-)
	To je snad kazdemu jasne. Ocenuji praci, kterou nase VC na VSENETu
odvadi. Prohlasuji, ze VSENET je jedna z nejlepe spravovanych siti v CR. Je
proto skoda, ze si musi kazit povest ruznymi nepopularnimi opatrenimi.
	Vzdyt snad nechci tolik, jen podobny system, jaky funguje na jinych
vysokych skolach v republice. A myslim a doufam, ze nejsem sam.
					David Rataj