IP adresa a Inet

Jan Prikryl prikryl at kremilek.felk.cvut.cz
Thu Apr 13 17:31:19 CEST 1995

Doufam ze nasledujici odpoved je vycerpavajici a hlavne spravne ;-).

>          1) Co je to IP adresa pocitace, k cemu slouzi
>             a da se nejak zmenit?

Je to 32 bitove cislo jednoznacne identifikujici dany pocitac v
Internetu. 'IP' je zkratka od 'Internet Protocol' a to cilo
urcuje, kam paket prepravovany pomoci TCP/IP pujde. Toto cislo
prideluje spravce domeny, neb neexsituje aby dva stroje mely adresu
stejnou, to je snad jasne. Samozrejme ze v pripade dejme tomu deleni
domeny nebo v pripade reorganizace se dana adresa muze zmenit. Neni
nastavena pevne, nastavuje se (vetsinou automaticky) pri bootu stroje.

>          2) Jak je to s omezenim techto cisel v celem
>             Internetu? Kolega mi totiz tvrdi, ze pro
>             Ceskou republiku (napr.) jsou urceny IP
>             adresy ,tudiz jen urcity pocet. Je na tom
>             neco pravdy?

IP adres neni neomezeny pocet, jsou rozdeleny do 'trid' A-E a v
nekterych techto tridach je docela slusny naval. Teoreticky by se dalo
pripojit 2^32 procitacu, ale je jich mene. Navic neni mozne pripojovat
computery zcela bezmyslenkovite a pridelovat jim adresy dle sveho
gusta. Kazda organizace, ktera se pripojuje na internet, dostane
adresu urcite tridy k dispozici a touto adresou je pak vazana (treba
zde jsou vsechny adresy 192.108.160.cislo; muzeme pripojit maximalne
254 pocitacu [jedna adresa je pro broadcast a jedna pro identifikaci
loklaniho stroje], az tu bude vic nez 254 pocitacu, bude treba asi
zadat o novou adresu tridy C [ta dovoluje prave tech 254 computeru]
nebo o adresu tridy B [ta jich dovoluje 65534 ... ovsem adres tridy
B se uz nejak nedostava].)

Tridy adres jsou A-E, A dovoli 2^7-2 siti s 2^24-2 stroji, B dovoli
2^14-2 siti s 2^16-2 stroji, C dovoli 2^21-2 siti s 2^8-2 stroji,
D a E jsou mi nezname. Tridu identifikuji jednoznacne bity na zacatku
adresy, A ma 0, B ma 10, C ma 110, D ma 1110 a E ma 11110.

>          3) V souboru 'CONFIG.TEL', ktery je pouzit
>             pro program 'TN3270.EXE', je IP adresa
>             pocitace 'GATEWAY'. Myslite, ze je mozne,
>             aby jsem mel nastavenu tuto adresu napr.
>             na pocitac nekde v Rakousku? (Je to ciste
>             teoreticka otazka, ale bylo by to funkcni?
>             Samozrejme s dost velkum timeoutem.)

Gateway je brana, ktera vypousti pakety z vasi lokalni site ven.
Zajimalo by mne, jestli by to bezelo, myslim ze by nemelo.

  Jan Prikryl
  postgraduate student
  graphics group sysadmin             E-mail:
  Department of Computer Science         <prikryl at sgi.felk.cvut.cz>
  CTU Prague, Czech Republic