Znackova PC (was: Problemy se stabilitou PC)

Michal Meloun MELOUN at vision.felk.cvut.cz
Mon Mar 13 18:12:13 CET 1995

> Ja taky. Jeste bych pripojil: na kterou jsou reference, ze pouziva
> spolehlive zbozi (predevsim mb). Upgadovat procesor nebo opravit
> sitovy vypinac na no-name masine dokaze kdekdo (ja taky), ale totez
> na znackove je neresitelny problem. Snad jeste starsi IBM - ty, ktere
> byly "IBM compatible" :-). A ty Acer - nechci tu firmu pomlouvat,
> nicmene
> ze tri co tu mam uz vyhorely dva sitove zdroje (sikovny technik
> umistil soucastky normalniho zdroje do jejich krabicky a uz to zase
> funguje). Pak tu mam pod palcem jedno AST Bravo SX/20. Melo to byt
> [...]

Panove, tahle debata je ponekud nesmyslna. Podle mych skutecnosti jsou
znackove pocitace technicky na horsi urovni nez noname...
Proc:

a) obvody (chipset) je v podstate stejny na obou typech, ani noname ani
   znackovy vyrobce vetsinou nedela svuj  - obcas (treba ACER na ne
   pretiskuje sve jmeno, ale vnitrek je totozny s nejakym standardnim
   chipsetem).

b) Ostatni soucastky - opet pochazi ze stejneho zdroje

c) osazeni desek - to se stejne dela na stejnem miste (a USA to nejsou :-)

d) Kompatibilita - a tohle je kamen urazu.
   Noname si nedovoli zadne experimenty - stalo by ho to firmu (kdyby se
   nepovedl). Navic nema moznost prosadit nejaky novy standard a nove
   technologe prebira az v okamziky, kdy na ne existuji levne obvody -
   (levne => vyrabene ve velke serii => overene ...)
   Neni to jako HP Vectra , nebo Compaq = prukopnich slepych ulicek
   ve PC standartech.

   Velky vyrobce (znackovy) ma snahu se necim odlisit -> a velmi casto
   se to odlisuje pouze v tom, co na tom stroji nechodi :-(

V podstate, spolehlivost zeleza je v podstate stejna, a maly vyrobce si
dava podstane vetsi pozor na navrhovou cistotu zakladni desky.

Druha vec je moznost upgradu - tedy, opet mam za to, ze to je v podstate
podvod. Pri dnesni rychlosti procesoru a pomalosti pameti a periferii
(a napr fatalnich rozdilech mezi 386, 486 a Pentiem v praci s externimi
obvody) neznam zpusob, jak udelat board optimalne vyuzivajici optimalne
schopnosti vice typu procesoru. V praxi to pak vypada tak ze napr 486/33
bezi v nekterych pripadech rychleji nez 486/50 - to neni zert, jsem
schopen napsat program, ktery to dokaze. Na 50 MHz nestiha pamet, a pri
aplikovani algoritmu chipsetu na pristup do pameti je nutne vkladat
alespon jeden  wait state -> tedy do pameti se leze na 25MHz. Tedy program
presunujici dostatecne velke mnozstvi pameti (rep movsd) pojede
pomaleji...

Podobnych aspektu lze najit mnoho a ostatne cena normalniho mainboardu
zase neni tak vysoka.

Takze, muj nazor je zhruba tento:
v okamziku, kdy  nejsem uplny pocitacovy laik jsou podstatne vyhodnejsi
noname masiny od spolehlive firmy. Co ma odejit, odejde velmi brzy -
(spolehlivostni krivka je jenom jedna) a potom mam podstatne mene problemu.
Navic, za stejene penize si toho koupim o neco vic.

Pozor, tohle bych aplikoval na cistou elektroniku - ne na treba disky nebo
monitory - tahy hraji roli i jine aspekty a taky trh neni tak siroky...

 Michal Meloun                     !  phone: (+422) 24 35 7458
 Czech Technical University        !  fax: (+422)   29 01 59
 Karlovo namesti 13                !  internet: meloun at felk.cvut.cz
 121 35 Prague 2, Czech Republic   !