Provozovatel CESNETu nema dotace, ale prijmy za sluzby

Stanislav Sima Ing.CSc. SITE SIMA at vc.cvut.cz
Thu May 18 08:50:29 CEST 1995

----------------------------Original message----------------------------
 Vazeni stavitele a uzivatele siti,

nejsem clenem Vasi konference a tak jsem se o diskusi na tema Conet vs. CESNET
 dozvedel az trochu pozdeji od svych kolegu. Diskuse se vetsinou tyka
 problematiky, kterou se dost zabyvam a tak se pokusim prispet k presnejsimu
 pohledu na vec. Vynecham veci, ktere se tykaji spise mych spolupracovniku.

V diskusi take velmi postradam deklaraci zajmu nekterych ucastniku. O nekterych
 to asi vim (je otazka, zda presne a zda od posledni informace nedoslo ke
 zmene), o jinych nikoli. Myslim, ze pri diskusi o obchodnich a ekonomickych
 zalezitostech se od zajmu diskutujicich uplne odhlednout neda. Ze jsme krome
 techto dilcich zajmu take obvykle danovymi poplatniky je zrejme.

Za sebe bych uvedl, ze jsem zamestnancem Vypocetniho centra CVUT, ktere je
 pravnickou osobou (pozor, to jina vypocetni centra vetsinou nejsou) a provozuje
 sit CESNET. Pokud se ucastnim hospodarske cinnosti (tj.podnikani)
 zamestnavatele, mam za vice prace vyssi mzdu, ale ne podil na zisku. Krome toho
 jsem pracoval na MSMT CR v dobe, kdy dostalo CVUT z rozpoctu resortu uhradu
 provoznich nakladu za provoz site EARN pro vysoke skoly a obdobne VSCHT v Praze
 za provoz site Eunet pro vysoke skoly. Take pamatuji vyberove rizeni, ktere
 MSMT CR vypsalo verejne a bylo otevrene i pro komercni firmy a ve kterem
 projekt Jana Gruntorada ziskal prispevek (grant), ktery umoznil zalozit sit
 dnes znamou jako CESNET. Jini uchazeci (vcetne tech z VSCHT v Praze) v tomto
 vyberovem rizeni i v dalsich letech take ziskali prispevky na projekty, ktere
 navrhli. Tak vznikly i metropolitni site a site na jednotlivych vysokych
 skolach, ktere hospodarsky vzato nejsou soucasti CESNETu. Mam zajem na tom,
 aby!
 o tom vedeli i Ti, co u toho tehd
y nebyli a ted ctou o nasledcich. Tolik k deklaraci zajmu.

Ctenare prosim, aby se zamysleli, zda nekteri diskutujici neporusili Obchodni
 zakonik, ktery v odst. 1 paragrafu 50 (Zlehcovani) rika:

" Zlehcovanim je jednani, jimz soutezitel uvede nebo rozsiruje o pomerech,
 vyrobcich nebo vykonech jineho soutezitele nepravdive udaje, zpusobile tomuto
 souteziteli privodit ujmu."

Nepatrim k sudicum ani k jejich inspiratorum (stejne by byly obtize s
 autorizaci), takze v tom nic jineho nez toto v tom nepodniknu. Za urcitych
 okolnosti muze byt zlehcovanim i rozsirovani pravdivych udaju (odst. 2 tehoz
 paragrafu).

Budu se snazit se postupne vyjadrit k jednotlivym bodum diskuse, kde myslim mohu
 necim prispet (prispevky jsou kraceny). Dnes pouze prvni, ktery je dulezity a
 dlouhy.

Pan Jiri Orsag psal:

> [...]
> provoz domeny CZ, registrace atd. Dlouhou dobu jsem delal administratora
> site na VSCHT Praha a mam mezi administratory akademickych siti hodne
> kamaradu. Vim z vlastni zkusenosti, ze prace administratora na vysoke
> skole je nevdecna a spatne placena, a vazim si vsech, kteri vlastnima
> rukama udrzuji CESNET v chodu. To, ze jsem odesel z CESNETu nebylo z touhy
> po mamonu, ale bylo to jen logickym pokracovanim me prace na provozu prazskeho
> uzlu EUnetu od roku 1989. Dalo mi to i sanci, delat veci tak jak je to
> technicky spravne, bez ohledu na nejake politikareni, ktereho bylo

Ja o tom take nepisi rad. Ale na konkurenci obvykle vydelaji zakaznici, tak snad
 to bude k necemu dobre. Proc myslite, ze by nas do tech diskusi jinak tlacili?
 Touhou po poznani se vse co se kolem toho deje myslim vysvetlit neda.

Nezda se mi, ze by tu bylo politikareni. Ovsem v dobe, kdy jste odesel, jsem zde
 nebyl a nevedel jsem, ze tu budu.

> Dal bych rad postupne okomentoval nektera prohlaseni v listu.
> 1) Financovani CESNETu
> nazory byly ruzne, ..........................

> Je pravda, ze pri rustu kapacity linky neroste cena linearne, ale koeficient
> ceny 64 kbps okruhu postupne klesa od 0.9 do 0.65 pro linku 512 kbps. To je
> jiste prijemne, ale ne podstatne.

Pro CESNET to jiz podstatne je. Kdyz mame linku, ktera stoji statisice mesicne,
 tak nas sleva 10 az 35 procent zajima.

> Navic je treba uvazit, ze s rustem poctu
> zakazniku pribyvaji nelinearne naklady na hardware. Od jiste velikosti
> potrebujete velky router s 64 MB pameti, potrebujete vice lidi na servis,
> podporu zakazniku, sluzby 7 dni po 24 hodinach. Navic jsou tu naklady
> na lokalni infrastrukturu, podil na financovani linek za ocean, prispevky
> na RIPE atd. Tohle vsechno tlumi vliv poklesu cen linek.

Toto tvrzeni vychazi z predpokladu, ze to jinak nejde a na to bych ja
 nespolehal.

> Jiste se daji
> spocitat realne naklady a z nich odvodit cena. Nemyslim si, ze to ale
> CESNET udelal. Obchodni sef CESNETu pan Sima, kdysi v teto konferenci

To jsem skutecne napsal a do teto ODBORNE konference. To co je v uvozovkach bylo
 totiz opravdu cele zadani problemu. Na zaklade takoveho zadani lze jiste
 "vypocitat" vsechno mozne, ale brat takove "vypocty" vazne, to snad opravdu
 nelze. O exaktni specifikaci problemu ci zadani ukolu neco vim (viz treba
 Richtova a moje prednaska na Sofsemu), a takovehle by inzenyr prijmout nemel.

Nejsem si ani ted jist, co minite pojmem "realne naklady". Mohu Vas ale ujistit,
 ze vsechny udaje o prijmech a vydajich ze statniho rozpoctu potrebne pro statni
 zaverecny ucet radne odevzdavame a ze danove priznani o prijmech a vydajich
 hospodarske cinnosti predkladame (jinak by to ostatne ani neslo). Naklady jsme
 spocetli a ceny jsme stanovili tak, aby sluzby zakaznikum nebyly dotovany ze
 statnich prostredku.

> Z ceho jsou tedy odvozeny ceny CESNETu ? Zkusme udelat orientacni
> vypocet. MSMT da rocne na CESNET kolem 50 mil. Kc provoznich prostredku.

MSMT nedava "na CESNET", ale na sluzby poskytovane Vypocetnim centrem CVUT
 prostrednictvim site CESNET rozpoctovym a prispevkovym organizacim resortu
 skolstvi, mladeze a telovychovy (tj. na rozpoctovou cinnost site CESNET). A
 nedava rocne kolem 50 mil. Kc provoznich prostredku (hovorime o skutecnosti a
 ne o nasich pranich). Chyba Vaseho vychodiska pro orientacni vypocet je tak
 velka, ze vysledna cisla nejsou zajimava.

> V tom nejsou zahrnuty ceny za pronajmy mistnosti (pokud bych vychazel
> z nasich zkusenosti je to pro 15 uzlu neco kolem 10 milionu rocne), dalsi

Vydaje spojene s uzitim mistnosti (nejde jen o pronajem) pro rozpoctovou i pro
 hospodarskou cinnost do nakladu zahrnujeme.

> zdroj jsou zamestnanci placeni vysokymi skolami (vzdyt i zamestnanci
 >zabyvajici
> se na plny uvazek CESNETem na VC CVUT jsou placeni CVUT),

Vydaje na mzdy a pojisteni zamestnancu starajicich se o CESNET do nakladu
 zahrnujeme.

> rada lokalnich
> siti a hardware pouzivana pro poskytovani sluzeb byla financovana z dalsich
> grantu.

To je receno prilis obecne. Nektere sluzby v Internetu jsou ucastniky
 poskytovany dobrovolne zdarma kazdemu, dalsi na reciprocnim zaklade. Pokud za
 poskytovani nektere sluzby mame prijem, zahrnujeme do nakladu odpovidajici
 vydaje.

> Dalsim zdrojem jsou penize poskytovane rakouskym ministerstvem
> pro vedu na jejich polovinu linky a snizeni poplatku na EBONE, poskytnute
> za predpokladu akademickeho provozu na lince.

Nemyslim, ze neco brani dvema zenim nebo skupinam zemi, aby platily svuj
 mezistatni spoj napul. Tak uspesni ale pri vyhledavani zahranicnich partneru
nejsme. Eunet se ke Conetu chova lepe nebo hure?

> Ale tyto prostredky jsou
> vycislitelne obtizneji a proto zustanme u 50 mil. Tato castka by mela
> odpovidat poplatku pro ceske vysoke skoly. Pokud bychom rekli, pro snadne
> pocitani, ze je to 50 vysokych skol - je poplatek za jednu skolu priblizne
> 83000 Kc mesicne. Ale neziskova organizace by mela za pripoj 64 kbps platit
> podle uverejneneho ceniku 34500 Kc. I kdyby skoly byly uvazovany jako
> normalni ziskove organizace mely by platit za 64 kbps 56385 Kc.

I kdybyste tam mel misto tech 50 mil. spravne cislo, tak to takhle nespocitate
 ani orientacne. Nejde jen o vysoke skoly a rychlosti pripojeni se velmi lisi.

...... do diskuse o kapacite pri pristupu ven se nezapojim, moji kolegove to
 umi lepe ....

> Jak je vubec mozne, aby toto rozdavani statnich penez fungovalo ?

Nejde o rozdavani statnich penez a nejde ani o to, ze by neco takoveho z Vasich
 vypoctu vyplyvalo.

> Je opravdu tak "oboustrane prospesne" ? Posuzovat tyto veci by
> mela Rada CESNETu. Jejim predsedou je ing. Gruntorad, ktery je zaroven
> "hlavnim predstavitelem" provozovatele CESNETu. Podrobnejsi informace
> o hospodareni nejsou dostupne vubec, cenik podle www.cesnet.cz dnes
> uz pouze na vyzadani pri osobnim jednani s predstavitelem CESNETu.

Rada CESNETu rozhoduje vetsinou hlasu a Ing. Gruntorad tam ma jeden hlas.
Ceny mame smluvni, zavisi na obsahu smlouvy. Orientacni ceny jsou v prospektu, z
 nehoz jste je spravne citoval a davame jej na pozadani kazdemu. Chceme ale
 jednat primo s potencialnim zakaznikem, tj. bez zprostredkovatelu, o jejichz
 zajmech nebo odborne urovni mnoho nevime.

Podrobnejsi informace o hospodareni jsou k dispozici tem, kteri k tomu maji
 opravneni (mj. MSMT, Rada CESNETu, financni urad). Nemam opravneni je
 zverejnovat. Nemyslim, ze by mely byt k dispozici konkurenci, nebot vysoke
 skoly CR maji dle zakona pravo podnikat a to by je v podnikani postavilo do
 jeste vice handicapovane pozice (maji prece omezenu disposici se ziskem a
 omezene pravo vyberu dodavatelu). Informace o hospodareni Conetu by ostatne
 take zajimaly spoustu lidi.

> Nechci tady soucasny stav hodnotit, to mi ostatne ani neprislusi, ale
> bych by rad, aby konkurence v poskytovani sitovych sluzeb fungovala
> podle stejnych ekonomickych pravidel. Konkurence, ktere nezalezi na
> tom jestli celkove prosperuje, ale dulezite jsou pro ni trzby, z kterych
> se pevnym procentem pocitaji mzdy je zvlastni, pokud ma za sebou
> navic rezervy statniho rozpoctu a je tedy financovana i z mych dani ...

Obracene. Pokud minite nas, velmi nam na nasi prosperite zalezi. Nase mzdy se
 nepocitaji pevnym procentem z trzeb. Rezervy statniho rozpoctu nejdou pouzit
 pro hospodarskou cinnost vysokych skol. A hlavne: chcete-li mit nizsi dane,
 nechte skoly, at si privydelaji.

Neverte prosim tomu, ze jsme nefer konkurence. Je to spatna vira vede Vas myslim
 ke spatnym zaverum (i kdyz jako konkurenta bych Vas v tom mozna mel nechat).
 Postupne prichazeji dalsi konkurenti a verim, ze tim tato neprijemna bipolarita
 zmizi. Doufam, ze tim z cenovych duvodu nezmizi CESNET nebo Conet. Mozna pak
 budeme moci spolupracovat a nebude to proti zakonum na ochranu trhu (coz by ted
 bylo).

> [...]
> Tak dnes koexistuje nekolik podobnych panevropskych uskupeni, vzajemne
> schuzuji, politikari, uspokojuji, alespon castecne ambice svych organizatoru,
> ale vubec uz ne svych uzivatelu. Linky jsou pretizene, stabilita provozu
> nizka. Musim priznat, ze neverim na takovehle velkolepe, globalni projekty,
> zvlast v prostredi monopolistickych Telekomu, propastnych rozdilu v cenach
> a kvalite infrastruktury. Funcionalita techto uskupeni je vzdycky dana
> zapalem a zatatosti technickych lidi, kteri je pres intrikareni svych
> sefu udrzuji na zivu a vuli dobrat se kompromisu.

Nemyslim si to. Lidem dlouho trvalo, nez pochopili dulezitost rozmanitosti a
 naucili se ji (ne vsichni) nelikvidovat ruznymi "jedine spravnymi resenimi nebo
 formami". Senat USA akademicke projekty financne podporuje a diky tomu Internet
 vznikl (proc asi neco podobneho nejaka bohata nadnarodni firma neudelala drive
 sama?). Ukazalo se, ze to ma strategicky vyznam pro obranu, prosperitu a
 kulturu. Zda se Vam to malo?

> Toto prostredi
> nejasne definovanych zodpovednosti bylo pro EUnet prilis malou zarukou
> budoucnosti a spolehliveho fungovani. Proto se EUnet rozhodl budovat v ramci
> Evropy vlastni infrastrukturu. V Ceske republice mame vlastni linky 64 kbps
> do Brna, Mostu, Plzne, Ceskych Budejovic, pripravovany jsou dalsi lokality.
> Ven mame 128 kbps linku do Amsterodamu. O kapacite vnitrni infrastruktury
> EUnetu muze neco ukazat porovnani odhadu kapacity pristupu k routerum
> na vnejsi strane linek CESNET

Zda se, ze hovorite take za EUnet v ramci Evropy. Jaka je hospodarska vazba mezi
 Conetem a Eunetem? Licenci na poskytovani mezistatnich telekomunikacnich sluzeb
 mezi CR a Amsterodamem (a zbytkem sveta) ma Conet nebo Eunet nebo ani jeden?

> Je tedy CESNET opravdu lacinejsi ? Nedavno jsem delal vypocet prumernych
> cen, ktere plati nasi zakaznici a vysla mi nasledujici cisla:
> prumerna mesicni platba         sluzba
> 3100                            uucp
> 1500                            uzivatelsky ucet
> 2700                            IP pro jednoho uzivatele

To se tezko porovnava obecne. Velmi zalezi na tom, co vlastne zakaznik
 potrebuje. Vasim stylem na to mozna budou hledet lide s informatickym vzdelanim
 a hobyiste, ale to je myslim mene nez 10% potencialnich zakazniku. Bezny
 uzivatel to bode posuzovat pres svou aplikaci.

Nesnazime se byt lacinejsi. Jsme jina sit, naklady a ceny nam vychazeji jinak.
 Nemuzeme jen kvuli existenci Conetu zahrnout do nasi kalkulace ceny enormni
 zisk. Uzitecnost a rentabilitu sluzeb posoudi uzivatele.

> [...]
> zase znamena snahu udrzet linku v provozu co nejdelsi dobu.
> Pro poskytovatele pripojeni je pausalni poplatek pohodlnejsi, nemusi
> davat praci do uctovani a pokud je kapacita linky zadarmo nebo skoro
> zadarmo, dost modemu nebo nizka garance dovolani se neni o cem uvazovat.
> Nase ceny zacinaji s minimalnim pausalem 500 Kc a rostou v zavislosti
> na intenzite vyuzivani. Nezdalo by se nam byt spravedlive sjednotit
> poplatky malych i velkych uzivatelu do jednoho pausalu, v situaci
> kdy cena sluzby neni na dostatecne nizke urovni.

Vyhoda konkurence je, ze Vas nemusime presvedcovat a muzeme to udelat jinak. Zda
 se, ze mnoho zakazniku to ocenuje. Mame k tomu i odborne duvody a casem je
 zverejnime.

>Proto dalsi cenovy
> vyvoj orientujeme predevsim na snizovani ceny za cas pripojeni, za
> preneseny objem. Vzhledem k snizeni cen pevnych linek dojde s platnosti
> od cervna k snizeni cen o 20 - 50%. V rade sluzeb se tak dostavame
> v absolutni hodnote velmi tesne nad ceny CESNETu.

Diky za informaci. Znamena to, ze s platnosti do kvetna jste meli v cenach svych
 sluzeb zahrnuto vice nez 20 - 50% zisku?  Co tomu rikaji Vasi zakaznici a Cesky
 telekomunikacni urad? Mohl by nekdo z firmy Conet vysvetlit pouzitou metodu
 kalkulace cen? Nebo jste ted ziskali nekde dotace?

Na oplatku sdeluji, ze ukol spocitat nove ceny na zaklade vysledku hospodareni
 CESNETu za rok 1994 jsem dostal pred mesicem a mam to hotove. Novinkou je, ze
 MSMT je pravdepodobne bude pouzivat (po odecteni DPH a polozek vyplyvajicich z
 odlisnosti rozpoctoveho financovani) i pro vypocet uhrady za pripojeni vysokych
 skol a dalsich organizaci naseho resortu.

>......(o pokladani spoju)
> Cele toto tvrzeni je jen dalsim dukazem nepruhlednosti a zkreslenosti
> financovani CESNETu. Mistni pripojka stoji dnes kolem 2 az 3000 Kc mesicne,
> coz znamena, ze za rok se vam vrati naklady tak na 10 - 15 m vlastniho
 pripoje.

Jisteze to neni dukaz. Zrizuji se svetlovody s podstatne vyssi rychlosti.

> Jina vec je, ze skoly potrebuji vysokou prenosovou kapacitu pro
> svou vnitrni potrebu, ale to asi zakazniky CESNETu moc nezajima.

Jsou zakaznici, kteri uz dnes vedi, ze je to zajima velmi. Dalsi toto poznani
 jeste ceka.

> [...]
> zdroje a placene databaze. Cast techto informaci bude podle licencnich
 >ujednani
> distribuovana za poplatek, se slevou nebo bezplatne pro nase zakazniky, cast
> bude zcela volna. Radi bychom poskytli stejny zlevneny pristup skolam, ale
> situaci nam komplikuje nevyjasnena pozice CESNETu, resp. to, ze neni zrejme,
> kdo vlastne za CESNET zodpovida a jedna, ani to jestli CESNET jsou akademicke
> organizace, ktere je treba pro budoucnost nasi zeme podporovat a sponzorovat
> nebo normalni komercni podnik, s kterym se obchoduje.

A pritom je to tak jednoduche. CESNET je sit. Ta ma pochopitelne majitele
a tim je stat (vlastni vsechen majetek uzivany rozpoctovymi a prispevkovymi
 organizacemi). Ke kazde casti majetku ma pravo hospodareni nejaka takova
 organizace, ktera je pravnickou osobou. V pripade CESNETu je to Vypocetni
 centrum CVUT (proto mu rikame provozovatel site CESNET).

Do site CESNET tedy hospodarsky vzato nepatri veci, ke kterym nema Vypocetni
 centrum pravo hospodareni, i kdyz jsou na CESNET pripojeny. Vy si myslim CESNET
 pletete s sirsim pojmem "CESNET a nektera zarizeni vnitroresortnich i ostatnich
 zakazniku Vypocetniho centra CVUT". Kazdy zakaznik je nezavislou pravnickou
 osobou a pristupujte k nemu nezavisle na tom, kudy je pripojen do Internetu.
 Co na tom nejde?

> Radi bychom spolupracovali s CESNETem na budovani narodniho informacniho
> prostoru a meli s vedenim CESNETu stejne pratelske vztahy jako s jeho
 techniky.

Osobne se nepovazuji ani za technika (snad byvaleho) ani za vedeni. V internich
 jednanich jsem si nejak nepovsiml, ze by zde technici a vedeni meli na Conet
 s.r.o. jiny nazor. Vsichni maji radeji jine veci nez spory. Technici se jim
 ovsem mohou snadneji vyhnout.

> Proto jsme se zdrzovali odpovedi na ruzne zkreslujici a pomlouvacne
> clanky. Stejne jsme se snazili drzet stranou i otazku CESNETu a Ceske
 republiky
> pri nedavne stiznosti evropskych poskytovatelu pripojeni do Internetu na
> nekalou konkurenci nekterych akademickych siti. Nicmene i my bychom
> uz radi vedeli co vlastne CESNET je.

Nezjednodusujte to. Pravni rad ruznych zemi je ruzny. V nekterych zemich
 napriklad maji vysoke skoly pravo podnikat a v jinych nikoli. Ale jsme radi, ze
 se s vasi firmou nemusime prit i v zahranici.

Potiz myslim nebude v tom, ze ted nevite co CESNET je, ale ze se Vam to nelibi.
 Na to mate jiste pravo. Vypocetni centrum ovsem ma dle zakona pravo podnikat a
 tak to prosim respektujte se vsim, co k tomu nalezi.

Myslim, ze jsou veci, na kterych mohou a mely by i jinak konkurencni firmy
 spolupracovat (treba zajisteni provozu NIC). Navrhuji zacit tim, ze o
 konkurenci nebudeme rikat veci, ktere nejsou pravda nebo porusuji zakon. Pokud
 byste mel pocit, ze jsem se neceho takoveho dopustil zde nebo nekde jinde ja,
 prosim o upozorneni (nemel jsem to v umyslu).

>                         S pozdravem a pranim technicky zajimavejsich diskusi
> --
> ======                            ======  Jiri Orsag
> ===    ____                          ===  COnet, Ltd.
> ===   /      /   /   ___    ___  _/_ ===  Technicka 3, 166 28 Prague 6
> ===  /----  /   /  /   /  /___/  /   ===  The Czech Republic
> === /____  /___/  /   /  /___   /    ===  E-mail:   ors at Czechia.EU.net
> =====                              =====  Phone:        +42 2 24353242
> ===== Connecting Europe since 1982 =====  Fax:          +42 2 24310646

Zda se, ze rozsirovat Internet v CR je tezsi z hospodarskych nez z technickych
 duvodu.

S pozdravem a bez reklamniho obrazku

Stanislav Sima
sima at aci.cvut.cz