HTM versus HTML (was: Re: Vyhladavanie vo WWW)

Jiri Kvarda kvarda at vc.cvut.cz
Thu May 18 13:08:06 CEST 1995

>Jiz nekolikrat jsem narazil na problem koncovek .html a .htm
>Neda se nejakym zpusobem zaridit, aby si server, ktery pouziva DOSovsky
>system souboru (tedy tripismenne pripony), prebral v hlave zkratku .html a
>iniciativne si ji zkratil na .htm ? Vubec nic nevim o WWW serverech pro
>Windows. V Unixu je soucasti konfigurace serveru sada pravidel, podle
>kterych jsou prizpusobovana jednotliva URL (trochu to pripomina
>konfiguraci sendmailu). Pokud je neco podobneho i u Windows serveru, snad
>by bylo mozne pridat vhodne pravidlo, ktere z *.html udela *.htm. Jestlize
> [...]

Problem .htm na nasem serveru je trochu nekde jinde:
Ten server je HTTPS na Windows NT. Pouzity file system je NTFS, takze muzeme
pouzit i dlouha jmena soubora a treba i .html priponu.
Zrejme z duvodu kompatibility s FAT je ale udelan tak, ze pokud zadam URL
na nejaky adresar, vraci soubor DEFAULT.HTM . No a od toho uz je jenom krok
k pouzivani .HTM u vsech souboru.
Dalsim dobrym duvodem pro .HTM pripony je to, ze ty soubory pripravujeme na
pocitacich s FAT tabulkou, kde tedy neni mozne pouzit .HTML priponu. No a pak
je staci pouze zkopirovat do prislusneho mista. Timto zpusobem mohou i vzdaleni
uzivatele s Windows for Workgroups nebo Windows 95 primo ze sveho stroje
umistovat texty do WWW serveru.
Konecne poslednim duvodem je to, ze nektere soubory z nasi struktury (napr.
CESnet resources) jsou uz dobre zachyceny v nekterych WWW robotech na Internetu
a bylo by dost neprakticke ted menit jejich jmena.

Vyse uvedene ale neznamena, ze jsem se stavajicim stavem spokojen. U naseho
mi chybi moznost poslat klientovi presmerovani z nejakeho URL na jine. Tak
by bylo mozne vyresit problem .HTML pripon. Napr. INET.HTML by pouze
presmerovalo browser na INET.HTM. Myslim, ze pak by byla spokojenost na obou
stranach.
Zaroven mi chybi moznost nadefinovat default soubory v adresarich jine nez
DEFAULT.HTM.
No a co neni videt: chybi mi v logu informace, ktery access byl uspesny
a ktery ne. V logu mam pouze URL, ktere se uzivatel z urciteho IP snazil
ziskat.

To vsechno vede na to, ze se ohlizime po lepsim WWW serveru. To ale znamena
tzv. "professional" verzi vyse uvedeneho (Purveyor) za $1995,- , WebSite
za asi $500,- a jine. Tento nakup nam take zajisti moznost omezit pristup
k neterym URL na zaklade domeny, prip. jmena a hesla. Nicmene jeste to bude
nejakou dobu trvat nez bude uplne jasne kolik penez mame z ktereho grantu a
pri uvedenych skutecne peclive uvazit, ktery WWW server vlastne potrebujeme.

Zatim tedy plati:
  http://www.cvut.cz/        vsechna URL na HTML soubory konci .HTM

Jiri Kvarda                       Ceske Vysoke Uceni Technicke
e-mail: kvarda at vc.cvut.cz         Vypocetni centrum, ICSC
tel.: +42 2 2435 3306             Praha, Cesko