CESNET nema dotace ani z nebe

Stanislav Sima Ing.CSc. SITE SIMA at vc.cvut.cz
Fri May 19 14:07:19 CEST 1995

----------------------------Original message----------------------------

Dobry den, takze znovu k prispevkum pana Jana Korycana:

>kdyz uz jsme u toho odpovidani v konferenci, nekdy i na veci, ktere jsem
>vubec nepatri, tak bych si take rad prisadil a vyjadril se k "me" casti
>prispevku pana Simy

>          ^^^^^^^ priste bych prosil Korycan, ale pokud je to problem,
>          tak na tom nebaziruji

Prosim o omluveni, mel jsem to po sobe poradne precist.

>  Hmm, chybne, v tom pripade by mne opravdu zajimalo, odkud se berou
>  penize do statni pokladny. Ze by padaly z nebe ? Velmi pochybuji o tom,
>  ze komercni cinnost akademickych instituci by stacila byt z poloviny
>  pokryt naklady, ktere tyto maji. V tomhle jsem, pochopitelne, ochoten
>  uznat, ze exituji i svetle vyjimky. CESNET ale touto vyjimkou asi jeste
>  porad nebude.

Mohu Vam zcela zarucit, ze penize do statniho rozpoctu z nebe nepadaji. (U
 statni pokladny si nejsem tak jist, protoze nevim, jestli nas stat nejakou ma.)
 Podle dosti spolehlivych zprav se domnivam, ze se penize do statniho rozpoctu
 ziskavaji hlavne vybiranim dani. Komercni cinnost akademickych instituci jiste
 nepokryva ani z poloviny naklady, ktere tyto maji. Az sem si myslim rozumime.

Zda se mi vsak, ze vychazite z nespravneho predpokladu, ze penize, ktere vysoka
 skola dostane jako prispevek ze statniho rozpoctu, muze pouzit na cokoli. Tak
 to neni. A zejmena je nesmi pouzit na dotovani sve hospodarske cinosti (tj.
 podnikani neboli komercni cinnosti). Vysoka skola nepodnika proto, aby nekoho
 dotovala, tj. aby prodelala. Podnika proto, aby dosahla zisku. Dosazeny zisk
 nemuze pouzit na cokoli, je vazana svym poslanim (strucne receno). Verim, ze to
 tak dela i vase Universita. Vypocetni centrum CVUT se navic v nekolika
 smlouvach zavazalo, ze dosazeny zisk bude po zdaneni vkladat jen do rozvoje
 CESNETu. Co se Vam na tom vlastne nelibi? Kdyz se stat jako celek nema ke
 stavbe informacni magistraly, je to cesta k temuz cili a pro danove poplatniky
 (tj. i pro nas oba) nejspis levnejsi.

>  V Evrope ? Ja jsem myslel ze se probira CESNET vs. Conet a ne komercni
>  vs. akademicke odnoze Inetu v cele Evrope. No, pokud se mylim, tak se
>  hluboce omlouvam.

Zda se, ze jsem Vas nepochopil, ale v cele diskusi se obcas mluvi o EUNETu v
 "evropskem" smyslu. Mohl byste upresnit, kde minite firmy a kde site a kde
 oboji? Dale opakuji otazku, zda jsou mineny globalni nebo mistni vypadky.

>  O zarukach ve smlouvach by mohl fundovaneji promluvit
>  pan Orsag, nicmene pokud mne pamet neklame, tak v pripade ze se
>  EUNETovsky pripojenec (hle, jaky novotvar :-)) nemuze nekam dostat
>  vlivem nefunkcnosti linek (i kdyz s temi linkami bych to tak
>  presvedcive netvrdil, to zalezi hlavne na TELECOMu) ci HW, ma na
>  urcitou dohodnutou dobu pristup zdarma - pokud je tohle nepresne, nebo
>  uz to neplati, tak prosim nekoho z Conetu, aby mne opravil.

Diky, ale moc jasne to zatim neni. Zaruka podminena chovanim treti osoby (napr.
 Telecomu) by moc velkou zarukou ovsem nebyla.

>  Ostatne ja osobne bych velmi uvital, kdyby mne nekdo poradne a fundovane
>  specifikoval, co si pod takovou spolupraci nasi skoly s CESNETem
>  predstavuje. Brani snad tomuto neco ?

Pokud jste k takovemu jednani vasi skolou poveren tak snad nic.

S pozdravem

Stanislav Sima