CESNET je financovan Conetem :-)

Jan Korycan Jan.Korycan at axpsu.fpf.slu.cz
Fri May 19 19:11:22 CEST 1995

   Zdravim vsechny netaky,

   zda se mi, ze diskuse VC CVUT vs. Conet, nabrala ponekud nespravny
   smer, na jehoz konci je znacka slepa ulice. Velmi se omlouvam, nebot
   to bylo zcasti i moji vinou. Nicmene musim neustale trvat na tom, ze
   CESNET je vyrazne zvyhodnen oproti ostatnim providerum, nebot je
   placen z kapes vsech danovych poplatniku - tedy i Conetu a jeho
   smluvnich partneru. V konecnem dusledku tak vsichni ostatni provideri
   financuji provoz CESNETu. Ze timto zpusobem financuji provoz
   akademickych instituci pripojenych na CESNET je, si myslim,  docela v
   poradku, horsi je ovsem to, ze vlastne dotuji pripojeni komercnich
   org. na CESNET. Pokusim se vysvetlit proc tomu tak je. Pokud by bylo
   neco nepresneho, tak si prosim, kdokoliv !, prisadte.

   Takze provozovatelem CESNETu je v soucasne dobe VC CVUT, ktere,
   pochopitelne, odnekud potrebuje prostredky na to, aby se mohlo o
   CESNET dobre starat (coz dela, vzhledem k podminkam, ktere ke sve
   praci ma, docela dobre). VC CVUT muze tyto prostredky ziskat nekolika
   zpusoby (uvadim jen ty nejdulezitejsi, ostatni muzete vycist ze
   statutu CESNETu):

     - z rozpoctu MSMT
     - od nadaci, sponzoru a podobnych znudenych milionaru
     - z prijmu za poskytovani placenych sluzeb

   Nesporne nejvetsim kolacem bude to prvni - penizky z ministerstva.
   No a ministerstvo tyto penize ziskava ze statniho rozpoctu. A stat
   tyto penize, z vetsi casti, vyzdima z danovych poplatniku.
   Nikdo, kdo se podili na teto debate, si doufam nemysli, ze VC CVUT
   si jen tak rekne "Potrebujeme tolik a tolik milionu, poslete to na
   ministerstvo a cekejte az prijdou penize". Ne, tak tomu skutecne neni
   - kazda korunka musi byt podlozena v rozpoctu, ktery provozovatel
   CESNETu musi predlozit ministerstvu. ALE TO ABSOLUTNE NIC NEMENI NA
   FAKTU, ZE PENIZE NA POKRYTI VETSI CASTI NAKLADU DOSTANE PROVOZOVATEL
   Z MINISTERSTVA A TEDY Z NASICH KAPES. Tvrdit ze CESNET neni dotovan
   (zde by spise melo byt financovan !) statem, protoze jeho provoz je
   hrazen z rozpoctovych prijmu, je jako tvrdit "Ne, to nebyla kradez,
   ja jsem predtim dal na policii telefonicke avizo, ze tu banku
   vyberu.".

   Dovolil bych si jeste jednu dulezitou poznamku - pan Sima uz se o
   tom tusim zminil, ale bylo by dobre to pripomenout - prispevek od
   ministerstva, urceny na provoz CESNETu muze dostat (skrze rozpocet !)
   pouze provozovatel - VC CVUT. Take kdyz nektera skola pripojuje na
   CESNET komercni zakazniky, smlouva se neuzavira se skolou, ale s
   provozovatelem CESNETu.
   To se mne zde zdalo byt, diky nekterym prispevkum (mozna i tem mym),
   ponekud zastrene a mohlo vest k obvinovani vyskokych skol z neceho,
   za co nemohou.

   No a co se tyce mych osobnich zajmu, tak ty jsou myslim z mych
   prispevku docela jasne - spolupracuji s firmou, ktera je Inet
   providerem a smluvnim partnerem Conetu. V zasade nemam nic proti tomu,
   aby CESNET pripojoval i komercni zakazniky - je to v poradku a vytvari
   se tim zdrave konkurencni prostredi. Bylo by ovsem dobre, kdyby ceny
   za pripojeni komercnich zakazniku skutecne odpovidaly nakladum - at se
   mne, prosim, nikdo nesnazi tvrdit, ze plny pristup na Inet, pevnou
   linkou 64KBps a za cenu 46 tis. pokryje naklady s timto pripojenim
   spojene a jeste zbude na dalsi rozvoj CESNETu.

   A navic mam velmi spatne zkusenosti s hospodarenim vysokych skol.
   Doufam, ze jinde se tak prostredky nemrha, ale napriklad  obchodne-
   podnikatelska fakulta Slezke univerzity zakoupila workstation
   DEC 3000 AXP a ted na ni jedou pouze DNS, sendmail a WWW. A navic
   hlavnim duvodem nebylo jeti techhle uloh, silne narocnych na vykon
   stroje :-), ale to ze "Kdyz uz budou mit v Opave dve RISCove masiny,
   tak my chceme taky alespon jednu" - system "Kupte taky Pavlickovi
   lizatko at Petrickovi nezavidi". Ale lizatko za pul milionu, tomu
   se rika ucelne vyuziti penez z nasich kapes.

   S pranim "Bud nechme sporu, nebo nekdo vymyslete MIME typ 'srapnel'
   ci 'casovana bomba'" se louci

						jk

                      *---------------------------------------------------*
                      | Jan KORYCAN                                       |
                      | Slezska univerzita v Opave, CR                    |
                      | E-majl: John at alfinka.fpf.slu.cz                   |
                      |                              tel.: 0653 - 454 262 |
                      | home  : Pod Cvilinem H/43    tel.: 0652 - 3639    |
                      |         794 01  Krnov                             |
                      | Tak dlouho se chodi se dzbanem pro vodu, az se    |
                      | SCO Open Desktop.                                 |