Registrace siti a domen v CESNETu

Pavel Vachek TKPV at EARN.CVUT.CZ
Thu Sep 28 19:28:11 CET 1995

Vazeni pratele,
pred nekolika dny se objevilo v teto konferenci nekolik prispevku
tykajicich se registrace siti a domen v CESNETu. Omlouvam se, ze
odpovidam az ted; dosud jsem nebyl clenem teto konference a
dozvedel jsem se o nich jen nahodou.

Pan Petr Riha <Riha at lfhk.cuni.cz> psal:

>Mame znacne jine zkusenosti. :-D , ROTF.((ROTF=Rolling on the Floor
>laughing)).
> Registrace domeny pod CZ trva pres CESNET asi tri tydny, ne-li dele. Tak to
>take rikame zakaznikum, protoze je nechceme klamat. Mozna by tedy stalo za
>to vyresit organizacni neporadky a zkratit pocet "zdrzovatelu".
>(Doufam, ze to cte nekdo z CESNETu a CONETu).
>
>Petr Riha

Sitove informacni stredisko CESNETu (NIC CESNET) vykonava v souvislosti
s registracemi siti a domen tyto sluzby:

1. Pridelovani IP adres:
Zadost o 1 nebo 2 adresy typu C vyrizujeme typicky behem jedineho
pracovniho dne; zadost o vetsi adresovy prostor je treba poslat k
posouzeni do RIPE NCC v Amsterodamu, coz zpusobuje zdrzeni - casto i
dost dlouhe. Situace byla zvlast kriticka v lete (viz nasledujici dopis
ze 6.6.1995):

> [...]
>processed at all at this time.   (...)
>
>Hiring and training the new staff will take some time.  This means we
>will have to live with larger backlogs and increased response times for
>some weeks to come.  I ask you to bear with us for a few weeks and to
>show some understanding to NCC registration services staff who are
>working very hard to process your requests as quickly as possible.
>
>We expect to see a gradual improvement during July and to be able to
>return to our usual level of response times by late August.  (...)

Situace v RIPE NCC uz je opet normalni. - Dalsim moznym zdrojem zdrzeni
mohou byt i nedostatecne udaje v zadosti; stava se, ze NIC CESNET si musi
se zakaznikem vymenit celou radu dopisu, nez muze odeslat jeho zadost
do RIPE NCC.

2. Registrace domen:
Zakaznici CESNETu maji na vybranou 2 hlavni moznosti: zrizeni domeny
xxxx.anet.cz nebo xxxx.cz.
Zrizeni domeny v ramci `anet.cz' je relativne jednoduche, protoze
CESNET je spravcem domeny `anet.cz'. Snazime se je vyrizovat take
behem jednoho pracovniho dne.

Domeny druhe urovne (xxxx.cz) CESNET nemuze registrovat sam, protoze
neni spravcem top-level domeny `.cz'. Tim je CZ-NIC, ktery sidli na
VSCHT v Praze. Vyrizovani nasich pozadavku trva ruzne dlouho (nekdy
byvaji vyrizeny behem 1 dne; mohu potvrdit, ze jen malokdy to trva
dele nez 8 dni).

Myslim, ze to, co pise p. Riha o `organisacnich neporadcich' a
`zkraceni poctu zdrzovatelu', neni na miste. NIC CESNET archivuje
vsechnu svou korespondenci s uzivateli, s CZ-NICem i s RIPE NCC.
Myslim, ze muzeme dokazat, ze typicka doba vyrizeni zadosti o
registraci site i domeny je podstatne kratsi nez 3 tydny; potvrzuje
to i ohlas p. Hrubeho z ministerstva zdravotnictvi a p. Matouska
z INFIMy. Pokud k takovemu zdrzeni doslo, nemelo by byt nasi vinou;
ale pokud ma kdokoli z Vas pocit, ze vyrizeni jeho zadosti u nas
trvalo nebo trva dele nez by melo, rad se na to podivam.

Zdravi Vas
            Pavel Vachek (tkpv at earn.cvut.cz), NIC CESNET.