..aneb Co je to server?

Riha Petr Riha at lfhk.cuni.cz
Thu Apr 4 10:51:39 CEST 1996

Snad pomuze toto (zbytek mailu jsou definice, sorry):
Server
1. ten,kdo obsluhuje druhe, 2. program, ktery poskytuje urcite sluzby nebo
prostredky (zdroje) jinym, 3. sitovy server. Obsluzny pocitac umoznujici
pocitacum zaclenenym do site pristup k sitovym prostredkum.

client-server
1. Typ site, kde je jeden nebo vice pocitacu vycleneno k poskytovani sluzeb
ostatnim (server), 2. Obvykly zpusob, jak popsat komunikaci mnoha sitovych
protokolu (napr. vztah souboroveho serveru a klienta v NFS).

file server
souborovy server. Pocitac, jehoz hlavnim ukolem je ukladat soubory a
zpristupnovat je prostrednictvim site.

Mail Server
postovni server, tj. program, ktery rozesila soubory nebo informace podle
pozadavku, zaslanych elektronickou postou. V Internetu je to napr. Almanac a
netlib. V Bitnetu byly postovni servery vyuzivany pro sluzby podobne FTP.

Primary Server
primarni server. Server (pocitac), kam se uzivatel prihlasil (nikoliv
pripojil), neboli server, z jehoz disku je spusten systemovy a uzivatelsky
login skript.

terminal server
1. Zarizeni, ktere pripojuje mnoho terminalu na mistni sit (LAN) pres jednu
sitovou pripojku. 2. Zarizeni, ktere pripojuje mnoho sitovych uzivatelu ke
svym asynchronnim portum a tak umoznuje vyuzivat pristroje pro vytacene
linky (modemy, faxy) a tiskarny.

Wide Area Information Server,
Sluzba, ktera umi najit dokument s pozadovanym obsahem. Vyuziva
fulltextovych indexovych souboru. Podporuje indexaci pro rychle vyhledavani
a "relevancni. zpetnou vazbu, kde vysledky prvniho prohledavani ovlivnuji
dalsi hledani.

>? (Ja tomu nerozumim; je zizala had? ;)
Snad uz je to lepsi :-)). Mym cilem je poskytovat informace tohoto druhu na
Internetu. Jen hledam uznavane (!)  odborniky, kteri by udelali revizi na
uplnost a vecnou spravnost terminologie prislusnych oboru. Za tipy predem
dekuji a omlouvam se za delku prispevku

Petr Riha, riha at lfhk.cuni.cz