Dopis od Microsoftu

Michal Kocer (Michal Kočer) <kocer@merlin.pap.univie.ac.at> kocer at merlin.pap.univie.ac.at
Wed Apr 24 17:33:58 CEST 1996

Dobry den,

> To je pravda, ale češtinu zvládne (měl by) snad každý "normální"
> UNIXový stroj (na Linuxu by to jít mělo, na zkusmo počeštěném SGI
> tohle píšu). Nevím, nakolik MIME a národní prostředí zvládají mailery
> (Pine, Zmail ano, elm v zásadě taky).  Neslyšel jsem ale o ničem
> podobném pro VMS ... to by mohl být problém.

Ano češtinu zvládá i Linux a Pine(asi obecne).
Ano c~es~tinu zvla'da' i Linux a Pine, problem neni v maileru, vetsina jiz
MIME prenos podporuje, ale ve zviditelneni znaku ISO-8859-2 do citelne
kodove stranky daneho systemu.

Pro Linux(UNIX) existuje krasny balik cstools od pana J.Y.Kazprzaka,
[ftp://ftp.muni.cz/UNIX/localization/linux/cs-tools-0.16+.tar.gz (220Kb)]
pomoci, ktereho pohodlne počeštíte (pocestite) konsolu ci Xy.
Je tam i filter cstocs, kterym si muzete prekodovat ISO-*-2 do
skoro vseho co umi ceske znaky, a v nejhorsim pripade do ASCII,
cstocs je  gAWK script, a jako takovy pracuje na vsech OS, na nichz
beha awk(1), tj. DOS => Win, veskery UNIX, jak je na tom Mac to nevim.
Ten Unix v zavorce nahore mam proto, protoze mam zato, ze napriklad
pocesteni X pomoci tohoto baliku by nemelo byt problemem ani na jinem
Unix-like systemu.

A ted navrh do pranice, ti kdo nechteji psat česky (c~esky), c~i ceske
znaky nevidi si mohou stahnout filter cstocs a divat se na dopisy svych
kolegu v ASCII. A kdo nema MIME, to je ten co namisto ceskeho znaku vidi
kod MIME by si musel, mail predfiltrovat. Existuji filtry pro dekodovani
MIME, ale o tech ja moc nevim, ale na konferenci o Linuxu
(Operacni system Linux <linux at infnw.upol.cz>) se o nich nedavno hovorilo.

[pozn. neberte predchozi odstavec moc vazne, jen jsem chtel naznacit, ze
reseni na sirokem spectru maileru a OS existuje; jeste pred rokem
jsem ani netusil, ze treba i NCSA/telnet pro DOS umi konvertovat
ISO*2 do kamenickych ci CP852, a navrhy na psani konferenci v cetine jsem
nebral moc vazne. A je treba myslet i na ty z nas, kteri jsou, treba na
stazi,  v cizine a nosit s sebou krome pasu i disk s utilitou cstocs a
MIME filtrem by se jim asi moc nechtelo.....]

S pranim hezkeho dne
				Michal Kocer