propojeni D-NF

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Tue Aug 27 12:43:35 CEST 1996

> - protoze vetsina skol bude pripojena na TEN34, nebude mit zadny duvod
>   platit prispevky na provoz "stareho CESNETu". Tzn, velmi hrube,
>   pri porovnani odhadu prijmu CESNETu od akademickych organizaci a od
>   komercnich zakazniku, mozny propad prijmu az o 75 procent. Je ke
>   zvazeni, co to bude znamenat pro budoucnost teto site, pro zakladatele
>   CESNETu a pro komercni zakazniky teto site.

Nevim sice, kde jste vzal svou ideu dvou CESNETu, nicmene si vas dovoluji
upozornit na dva momenty:

- TEN-34 bude po jistou dobu v experimentalnim stavu, na jeho sluzby se
  tedy nebude mozne spolehnout
- pokud skutecne skoly prejdou se svym provozem na TEN-34, bude mozne
  vyrazne snizit kapacity komercnich linek CESNETu, poklesnou tudiz nejen
  prijmy, ale i vydaje; skoly se pak budou moci rozhodnout, zda se jim
  CESNET vyplaci nebo ne

>   Peering PASNet (AS2605) a Dattel-NetForce (AS5578) je dan dohodou
> mezi Dattel-em a UK, podle naseho nazoru pro PASNet vyhodnou. PASnet
> neni soucasti CESNETu, neni tedy duvod, aby o ni byli informovani
> jeho pracovnici. Faktem je, ze vsechny tyto existujici dohody o propojeni

Jelikoz je PASNET propojen s CESNETem, pak takovy duvod jiste je. Zejmena
pokud by nebyl peering technicky vyresen tak, aby spojeni CESNET-PASNET
bylo nepruchodne pro jakekoli datagramy, pochazejici z Dattel-u. Ja
samozrejme nevim, jak vypadaji dotycne smlouvy a jak vypadal onen peering.

> [...]
> na provoz site CESNET cca 30 mil. rocne. Objem dat, ktery prochazi pres
> rozhrani PASNET/CESNET se pohybuje v cislech, ktere jsou cca 1Mbps. Tedy
> realne, 1Mbps spojeni do ceskeho a celosvetoveho Internetu prostrednictvim
> CESNETu stoji prazske vysoke skoly rocne zhruba 30 mil. Kc (2,5mil Kc
> mesicne za 1Mbps spoj). Jsem presvedcen, ze za tuto cenu by danou sluzbu byl
> ochoten zajistit asi kazdy z komercnich poskytovatelu Internetu.
>   Cena ceniku CESNETu za linku 1Mbps zahrnujici prislusne
> rozsireni infrastruktury site je pro neziskove osoby 143.200Kc mesicne.

To je skutecne mimoradne roztomila demagogie, ovsem zustal jste v puli
cesty. Proc se omezit jen na prazske skoly? Proc nezapocitat prispevky
vsech skol - vzdyt CESNET je pripojen ke zbytku sveta linkami s celkovou
propustnosti 2,5 Mb/s, o ktere se deli vsichni. Takze vlastne nabizi
pripojeni do sveta touto rychlosti za nejake naprosto nehorazne penize
(alespon dle Vasich kalkulaci). A jak by potom dopadl treba EBONE, ktery
ma po Evrope furu zakazniku a tem vsem vlastne prodava par usmolenych linek
do USA.

Dale si Vas dovoluji upozornit, ze linka CESNET-PASNET je tusim 155 Mb/s.
Ceny jsou stanoveny podle kapacity, nikoli podle toku dat, takze srovnavani
s cenikovou polozkou za linku 1 Mb/s kulha na obe nohy.

Mimochodem - kdyz poscitate mesicni platby vsech Vasi zakazniku, vznikne
podle Vasi logiky cena Dattelu za pripojeni k Internetu rychlosti 64 Kb/s.
Kolikpak to dela?

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-5227-374          Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-5100-865          Czech Republic