Deda.Mraz at severni.pol

Karel Fajkus agrostav at traveller.cz
Thu Dec 12 14:40:42 CET 1996

> No kdyz budou ty vanoce, tak ja taky trochu off topic:) - pokud vim,
> tak Santa Claus neni americky (a uz vubec ne ciste americky), ale
> skandinavsky (Svedsko, Norsko,..) vymysl a urcite by se dalo
> historicky vysledovat, ze Santa Claus a rusky Deda mraz jsou totez
> (proto taky vypadaji oba stejne).
>  PS. Cokoliv co je "ciste americke" mi pripomina reklamy o "prave
> americke kvalite", "prave americke svezesti" atp. a vzdy to u mne
> vyvola utrpny usmev.

Uz delsi dobu jsem se snazil udrzet, ale ted uz to nejde...

"Podle nekterych historiku ma legenda o Santa Clausovi sve koreny ve
4. stoleti, kdy se ve meste Myra v Male Asii (dnesni Turecko) jisty
biskup Nicolas proslavil svou laskou k detem a snahou pomahat potrebnym.
V danske a nemecke kulture, ktere legendu prevzaly, je biskup nazyvan
Sinterklass, Sint Nicoloses, a konecne take Santa Claus - svaty patron
malych deti. Jeste pred 65 lety mela postava Santa Clause velmi mnoho
podob nejruznejsich skritku, od hodneho, veseleho a rozverneho az k
nezbednemu a strasidelnemu.
Dnesni podoba Santa Clause vznikla az v roce 1931 diky The Coca-Cola
Company. Americky vytvarnik svedskeho puvodu Haddon Sundblom dal
postave Santa Clause usmevavou ruzolici tvar, snehobily plnovous,
cerveny kabat a cepici, a dobrosrdecny stary pan se poprve objevil v
reklame na Coca-Colu v casopise Saturday Evening Post. Od te doby zna
Santa Clause v teto podobe cely svet.
Haddon Sundblom vytvarel pro Coca-Colu celych tricet pet let nove a
nove obrazky se Santa Clausem. Objevovaly se na milionech plakatu,
kalendaru, reklamnich poutacu a obalu.
V roce 1976 Haddon Sundblom zemrel, ale jeho nadcasove obrazky Santa
Clause budou zit dal a kazde Vanoce znovu rozzari miliony detskych
oci a rozjasni tvare lidi temer po celem svete."

Z reklamniho letaku vlozeneho v MF DNES opsal
a pekne Vanoce preje
--
Karel Fajkus
Agrostav Opava a.s.