Kamenici a Netscape

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Tue Feb 27 07:24:59 CET 1996

> Chci se zeptat na nejaky jednoduchy zpusob, kterym by slo prevest
> textovy soubor v kodu Kamenickych do cestiny korektne zobrazitelne
> Netscapem.
> Mam nejakej konvertor CSTOCS, ktery mimo jineho umi kod
> ISO8859-Latin2, ale to stale neni presne ono. Taky nechci jit tou
> cestou, ze dam uzivateli na vyber mezi nekolika kody. Proste chci,
> aby ti, kdo pouziji Netscape, to meli spravne cesky.

Priznam se, ze jsem ne zcela presne pochopil, o co Vam jde. Dopis by podle
meho nazoru mohl mit dve interpretace

1) Chcete stranku "natvrdo" prekodovat do CP1250 nebo cehosi podobneho,
aby se vetsine uzivatelu (s MS-Windows a Netscape) zobrazoval korektne.
Jenze co s uzivateli, pracujicimi v jinem prostredi (tedy napr se mnou :-)?
Tahle moznost je jednoznacne FUJ a svuj dotaz jste tak jiste nemyslel.

2) Mozna jste chtel, aby se dokument vuci uzivatelum s MS-Windows +
Netscape prezentoval spravne cesky, zatimco ostatnim bez hacku a carek v
7-bitovem ASCII. Ovsem takovy nastroj zatim neni k dispozici a obavam se,
ze nikdy ani nebude. Zadrhel je v tom, ze vubec netusite, jake fonty ma
uzivatel k dispozici. Ani MS-Windows + Netscape neni zaruka toho, ze
uzivatel pouziva fonty v kodovani CP1250 (treba nema EE nebo CZ verzi
Windows, treba si neprekonfiguroval Netscape k jejich piuzivani atd. atp.)
Dalsi problem bude s uzivateli s MS-Windows + jiny klient, kteri mohou mit
(a ve vetsine pripadu maji) fonty s CP1250, ale dostali by 7-bitove ASCII,
protoze nemaji Netscape...

Pisete, ze nechcete nabizet volbu kodovani. Neni mi jasne proc a myslim,
ze byste chtit mel. V soucasnosti uz jsou k dispozici programy jak na
zmenu kodovani za chodu, tak na staticke ulozeni textu v nekolika ruznych
kodech. Pri soucasnem stavu WWW nevim o zadne jine ceste pro prezentaci
ceskych textu s diakritikou, ktera by nenechala skupinu uzivatelu "na
ocet" - a to je presne to, cemu by se autori stranek meli vyhybat. Dovolim
si pripomenout dulezite kredo Internetu:

   Bud konzervativni v tom, co vysilas, a liberalni v tom, co prijimas.

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-5227-374          Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-5100-865          Czech Republic