Video on line

Radim Bartos rbartos at cs.du.edu
Tue Jan 16 06:09:37 CET 1996

> Ale je... Samotny nazor, ze spotrebitele je treba chranit, je
> prinejmensim levicacky. Samozrejme je nezbytne zachovat jakysi dohled
> nad technickymi (!) parametry produkce kuprikladu ve farmacii, ale
> rozhodne je nepripustne kontrolovat poskytovani takovych sluzeb, jako
> je Internet.
>
> BTW, nedavno mi z mailing-listu WONDERLAND (hudebni zalezitost)
> prisla forwardovana zprava o tom, ze v US chce Kongres uzakonit
> jakousi formu dohledu nad Internetem. Ve Statech se proti takoveto
> cenzure postavila spousta obcanu/firem/nadaci/obc.sdruzeni/... a
> [...]

Pane kolego, podle Vasi teorie, je cely svet "prinejmensim levicacky".
Nechci se poustet do dlouhych diskusi, ale dam Vam jeden priklad: do zacatku
80-tych let AT&T ovladalo skoro 100% mezimestske telefoni site v USA. Po
statem vynucenem rozbiti monopolu poklesly ceny hovoru postupne na 1/3
a stale klesaji. Negativnim nasledkem tohoto kroku bylo snad jen to, ze
z predrazenych hovoru se dotoval zakladni vyzkum v Bell Labs...

Jeste me napadl jeden priklad z nedavne minulosti: mistni lokalni
telefoni spolecnost, ktera take prodava konektivitu do Internetu a
ma monopol na telefoni a datove linky jen "pooomalu" vyrizovala
objednavky ostatnich provideru. Ti si stezovali u regulacni komise,
ktera ma moc telefoni spolecnosti neco narizovat.

Co jsem chtel rict je, ze cenova regulace jako takova je vetsinou
skodliva, ale regulace jako takova, zejmena v nekterych oblastech je
prospesna. V telekomunikacich je cela rada prilezitosti k monopolizaci
(do bytu/domu Vam veden jeden telefoni kabel, jeden kabel na televizi
atd...). Tak i v tak "neregulovane" zemi jakoje USA, telekomunikace
podlehaji cele rade netrznich zakonu a omezeni.

Jeste co se tyce tech navrhovanych zakonu (Exxon Bill), pres velky
odpor te casti populace co site pouziva, zakon pres jeho nesmyslnost
pravdepodobne projde.  To hlavne diky velkemu vlivu "nabozenske pravice"
na americkou vnitrni politiku.

Preji hezky den.
--

Radim <rbartos at cs.du.edu>