Tykani a vykani

Frantisek Fisl ffisl at dns1.travel-net.com
Tue Jan 16 18:54:35 CET 1996

Nekdo zde napsal:

> V Americe si lidi vetsinou rovnou tykaji (opravdu, anglictina ma
> take jakousi "uctivou" a "familiarni" formu, projevuje se to hlavne
> kdyz vam rikaji krestnim jmenem)..

Tak k tomu bych mel nekolik pripominek:

1. V Americe se mluvi anglicky tudiz Americane si vzdy vykaji,
   protoze "are" ve frazi "You are" je mnozne cislo od slova "is".

2. "Tykani" (jmenovani krestnim jmenem) je charakteristika
   anglo-sasskeho sveta a ne jenom Ameriky. My Cesi nejsme
   anglo-sasove, takze nechapu, proc bychom si meli brat priklad z
   Americanu.

3. Zda se mi prinejmensim priblble, kdyz tady (v Kanade) prijdu
   treba do banky a pani za okynkem mi hned rika "Frantisku".

4. Myslim si, ze otazka by nemela znit zdali na Inetu tykat ci vykat,
   ale jak to udelat, abychom vedeli komu muzeme tykat a komu vykat.

S pozdravem,
      v     v
Frantisek Fisl, B.A.Sc.
ffisl at travel-net.com