Internet privacy

Dan Lukes DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz
Mon Jul 15 22:25:24 CEST 1996

Dne 15 Jul 96 v 9:37, Pavel Korensky uvedl(a):

> Pokud by se podarilo zajistit aby spravce opravdu nemohl znat identitu uzivatelu
> sveho serveru, bylo by to lepsi.

To jsou bohuzel pozadavky, ktere jsou zcela neslucitelne s jinymi.
Na jednu stranu chceme abychom mohli poznat, kdo ze nam to posila ty
sproste dopisy, kdo nas to obtezuje reklamou, abychom mohli zjistit
adresu (alespon elektronickou) cloveka, jehoz jmeno zname. Na druhou
stranu nechceme, aby kdokoli poznal, ze prave my posilame sproste a/nebo
reklamni dopisy a nikdo neznal nasi adresu, pokud mu ji explicitne
nerekneme. Na jednu stranu chceme chranit autorska prava, na druhou
stranu (a soucasne) casto nechceme, aby se vedelo, kdo je autor.
A to nemluvim o kryptograficke autentizaci obou ucastniku session.

Myslim, ze ochrana pred obtezovanim je dulezitejsi nez ochrana identity
autora a kazdy by mel byt zodpovedny za sve ciny. Takze autora bych
neutajoval. Kdyz si nejsem sto za svymi nazory stat vahou sveho jmena,
nemel bych je rikat vubec. Abychom si rozumeli, ne ze kdokoli ma pravo
znat autora a obsah dat. To pravo ma ale kazdy regulerni prijemce techto
dat. Ten kdo je clenem news grupy, mail-listu nebo je adresatem zpravy by
mel mit jednoznacnou moznost zjistit, kdo je odesilatelem. Ale nikdo
jiny vyjma, stejne jako v jinych pripadech, na zaklade soudniho povoleni.

> Nojo, jenomze na Interu jsou postupne universitni uzivatele zatlacovani do
> mensiny nemyslicim stadem s Win95. Tim se nechci dotknout tech lidi kteri
> uzivaji Win95 a do veci vidi. Ale Internet zacina byt plny lidi, kteri si umeji
> jen pustit Netscape a Word.

O to nejde. Jde spis o spoustu lidi neznajicich nebo neuznavajicich
netiketu. Driv, kdyz byl internet (takrka vyhradne) akademicky existovaly
postupy jak uzly, ktere se nechovali v souladu s netiketou pacifikovat.
Tato moznost se ale prudce ztraci s komercnimi organizacemi. Firmu,
kterou pripoji provider, kteremu tato firma plati a ktera rozesila
obtezujici reklamy na tisice maiboxu nijak nezastavite. Nastesti existuji
sice neprilis ucinna, ale presto pouzitelna reseni - vracet maily
odesilateli (i proto jsem odpurcem anonymizace) a zahltit tim providera,
ktery radeji takoveho zakaznika odpoji a druha varianta, na ktere je ale
podle me spousta prace, dosahnout toho, aby netiketu respektovali
nejvetsi provideri a diky tomu i vsichni jejich zakaznici a take vsichni
k nim propojeni subprovideri ... Tim nezavadim policejni kontrolu. Kazdy
provider bude chapat netiketu trochu jinak a tedy i zakaznici si budou
moci vybrat benevolenci propojovatele. Pouze pokud nekdo vyboci z rady
prilis, nenajde nikoho, kdo by jej pripojil. At uz je to koncovy
zakaznik, nebo poskytovatel internetu. To ale musi prevazit serioznost
nad penezi. Je potreba si uvedomit, ze komercni internet je velice mlade
odvetvi a tak v nem pravidla proste nejsou ustavena. To se ale casem
upravi ...

                                S pozdravem
                                        Dan Lukes

Dan Lukes, Patkova 3/B1206, Praha 8, Czech Republic
tel +42-(2)-8551040 ext 776, E-Mail: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ