Stare dobre casy a "podsit"

Marek Antos antos at cpress.cz
Mon Jul 29 22:42:30 CEST 1996

At 15:47 29.7.1996 +0200, Bohumil Chalupa wrote:

>Je napr. mozne zalozit skupinu, ktera by ve sve definici mela ustanoveni,
>ze "zde si muze rikat kdo chce co chce, aniz by se z toho musel komukoli
>zodpovidat ... atd., a komu se to nelibi, at se sem nehlasi. Kdo se
>prihlasi, vyjadruje souhlas s podminkami, cini tak na vlastni riziko, ze
>se mu bude neco nelibit atd. atd." - Otaznik?

Nemohu si pomoci a musim na onen provokujici Otaznik s velkym O reagovat.
Obavam se, ze s timto Vasim postojem nemohu souhlasit z jednoho velmi
jednoducheho duvodu. Urcity subjekt (konkretni osoba, firma, organizace
atd.) nemusi souhlasit s takovymi pravidly a proto se do konference
neprihlasi. Presto se vsak, aniz by se prihlasil a vyjadril tak de facto (o
de iure radeji ani neuvazuji) svuj souhlas s temito pravidly, stane obeti
pomluvy ci urazky, kterou vznese nektery z ucastniku konference a ocerni ho
tak v ocich dejme tomu 100 lidi. V tu chvili se ovsem dotycny subjekt muze
zcela opravnene domahat napriklad omluvy ci odskodneni u soudu v
obcanskopravnim sporu nebo zaroven podat trestni oznameni pro trestny cin
pomluvy apod.

Ackoliv si nelibuji ve vecich pravnich a nemam rad prave soudni spory v
oblasti pomluv a podobnych zalezitosti, musim vyjadrit tento svuj nazor.
Pomuzu si opet berlickou v podobe paralely s ostatnim svetem, ktery je tam
za temi draty (mysleno Internetovskymi, nikoliv ostnatymi). Zacnu-li vydavat
noviny, do zahlavi dam velky napis, ze si tam rikam co chci a kdo s tim
nesouhlasi, at si to nekupuje, nebude mi to v pripadnem soudnim sporu nic
platne. A podobne to citim i v otazce elektronickych konferenci.

Hony ze strany velkych firem na drobne uzivatele, kteri si postezuji na sve
trpke zkusenosti ve foru, jako je toto, se mi zda nesmyslne a predevsim si
myslim, ze v konecnem dusledku poskozuje ony firmy samotne. Nemohu ovsem
souhlasit s tendencemi izolovat svet Internetu mimo "svetske zakony", jako
jakousi vyssi hodnotu. V dobe natolik progresivniho narustu poctu
pripojenych uzivatelu je takovy postup zkratka neudrzitelny.

>Oddelovat carkou podmet od prisudku zda se mi dosti nestastnym.

Mate pravdu, i kdyz podobne bych mohl glosovat vice prispevku v teto
konferenci, dokonce vcetne Vaseho a urcite by se neco naslo i v tomto mem
elaboratu - tim bychom se ale asi daleko nedostali. Onen citat z dila
jednoho z klasiku ceske literatury, Vladislava Vancury, neni zcela presny. V
puvodnim zneni tam ta carka smysl ma, v tomto jiz nikoliv; dekuji presto za
upozorneni. Opisovani od klasiku se asi vazne nevyplaci, zvlast kdyz pritom
clovek misto mozku pouziva vice rukou - k buseni do klavesnice. :-)

Srdecne zdravi,

| Marek Antos                       |   Casopis Connect!            |
| Network Administrator             |   Computer Press              |
| e-mail: antos at cuni.cz             |   e-mail: antos at cpress.cz     |
| WWW: http://www.cuni.cz/~antos    |   WWW: http://www.cz/cpress   |