JAVA a Network Computer

Lieberzeit, Vladja VLieber at rkkinfosys.cz
Sat Jun 8 14:49:26 CEST 1996

ActiveX je zjednodusena technologie OLE Controls (OCX), zalozena na
technologii COM/DCOM. COM je univerzalni obecne rozhrani pro
componentware; je v principu HW a OS neutralni. To ale neplati o
vlastnich ActiveX komponentach, ktere jsou zavisle na HW i OS. Tedy:
ActiveX komponenty bezici na ruznych HW a OS se mohou navzajem volat a
spolupracovat spolu, nelze je ale prenest v binarnim tvaru z jednoho
prostredi do druheho. Pro kazdou kombinaci HW/OS musi existovat
separatni verze ActiveX komponenty; tyto verze lze vygenerovat ze
stejneho zdrojaku (prenositelnost na urovni zdrojoveho kodu).

COM/DCOM zatim bohuzel podporuje jen M$ a jeho satelite. Konkurence se
shlukla kolem projektu SOM/DSOM a CORBA. M$ ma strategii WOSA, v jejimz
ramci by se melo COM/DCOM prostredi implementovat na dalsi HW a OS.
Zatim tohle plati pro PC s Win95, WinNT a Macy. Pracuje se
(prostrednictvi 3rd party SW) na reseni pro Unixy s Intel procesory, pro
Suny a snad i pro dalsi HW/OS -- aktualni stav ale neznam.

IMHO je ActiveX dobra technologie. Jeji hlavni prinos je v tom, ze
vznikle komponenty lze pouzit obecne v jakekoli aplikaci, ne jen ve WWW
browserech. Je to opravdu rozumny zaklad pro componentware a myslim, ze
velke mnozstvi firem by ji podporovalo prave kvuli tomu, i kdyby nemela
specializovanou podporu pro Internet.

Osobne se mi ActiveX libi vice, a to pro sve sirsi pouziti (v teto
chvili). Pokud by ovsem vyhral projekt Network Computeru, ActiveX by mel
velke problemy diky sve OS/HW zavislosti. Naopak prohraje-li NC, daval
bych vetsi sanci ActiveX -- podle prehledu HW/OS, ktery uzivatele
pouzivaji pri brouzdani Internetem, obsadily Windows s Macy dohromady
asi 80-90% (presne cislo si bohuzel nepamatuji). V kazdem pripade, v
teto chvili bude nase firma podporovat ActiveX, protoze jej lze pouzit
pro obecny componentware, nejen pro Interneti browsery.

Pro nektere firmy je Network Computer (posledni?) sanci, jak se ubranit
Microsoftu. Mne osobne se ta myslenka vubec nelibi -- mam rad plnou
kontrolu nad svym pocitacem a moznost na nem pracovat lokalne. Muj
pocitac je pocitac, ne interaktivni televize.

NC, jak tomu rozumim ja, vydava uzivatele zcela vsanc providerum
pripojeni a cini je na nich naprosto zavislymi. To by se mne tedy ani
trochu nelibilo. A vubec uz nerozumim tomu, ze NC nema (nemusi?) mit
lokalni trvalou pamet. Kde budu ukladat sva soukroma data? Mozna jsem
neco nepochopil -- neco takoveho by si preci americane se svou obavou o
ochranu soukromi prece nedovolili?!

IMHO je NC krok stranou. Klasicke PC a jeho naslednici poskytnou tutez
funkcnost co NC, ale krome toho mnohem mnohem vice dalsich veci. Pravda,
za vyrazne vyssi cenu, ale rekl bych, ze vetsina rodin s vyssim
vzdelanim s tim bude souhlasit (v USA ma dnes podle statistiky PC pres
30% domacnosti). A u tech s nizsim vzdelanim si nejsem tak uplne jist,
co jim NC nabidne -- tato skupina obyvatelstva dava podle statistik
prednost pasivni zabave... I kdyz pravda, treba nakupovani po Internetu,
to je pro ne jak delane.

Dalsi otazka ohledne NC je komunikacni zatez. Protoze nic nebude
lokalne, znamena to velikou zatez pro komunikace. Neznam prognozy v
tomto smeru, ale rekl bych, ze to bude smerovat k zahlceni komunikaci a
k samoregulaci, kdy zustanou u pocitacu sedet jen ti nejtrpelivejsi.
Zajimalo by mne, je-li na toto americka infrastruktura pripravena.

V. Lieberzeit