Bill Gates (aneb: Proc si jej vazim)

Jan Schmidt schmidt at cs.felk.cvut.cz
Wed Jun 12 13:15:08 CEST 1996

Dobry den,

myslim, ze Vam aspon za sebe musim podekovat za vecnou odpoved. Emoci
tu uz bylo opravdu dost.

>     Zili jsme 40 let v kultu vyroby, delnictva (...), a tak jsou
> v mnoha z nas (mysleno Cesich) zakoreneny nezdrave myslenkove
> stereotypy precenujici vyrobu/techniku/... na ukor cinnosti typu
> rizeni/marketingu/prodeje/... Ne nadarmo se rika, ze napravit
> ekonomiku bude mnohem snazsi, nez napravit moralku a psychiku
> lidi...

Zni to rozumne a pravdepodobne, ale asi to nebude cela pravda. Ona
nechut k Microsoftu se projevuje po celem svete, i tam, kde zadne
deformovane rezimy nemeli. Zpotvorenina Windoze (od to doze = drimat)
pochazi zcela jiste ze Statu. Dosel jsem nakonec k tomuto nazoru:

Mezi lidmi od pocitacu je stele spousta techniku. Dobry technik, inzenyr
musi mit smysl pro cosi, co by se dalo nazvat inzenyrskou eleganci reseni.
Bylo potvrzeno, ze elegantni reseni byvaji mnohdy stabilnejsi.
Jsou take konceptualne jednodussi, coz usnadnuje uceni se jak je pouzivat
(velmi zhruba). Pritom je dosti obtizne pojem elegance definovat, jde
spis o dojem. Opak k tomu je dojem (slusne receno) neporadnosti, strapatosti,
slepenosti, nedopecenosti, atd. Bohuzel, produkty Microsoftu nekdy
takovy dojem vzbuzuji. Proc, to je na dlouhou analyzu, ale myslim, ze
by se dalo prijit na nektere objektivni priciny.

Kdyz tedy technik vidi, jak se (z jeho hlediska) neelegantni systemy
prosazuji a stavaji vseobecnymi standardy, podvedome se bouri.a vysledkem jsou
vasne, jichz jsme svedky

Jan Schmidt
CVUT FEL