Kamenici a Netscape

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Sun Mar 3 13:44:22 CET 1996

>   Toto vse by melo byt vyreseno v dalsi verzi SaCzech. Takze se
> teste.

Kdo rikal ??????

Nejsem si vedom, ze bych neco takoveho sliboval. Ovsem na druhe strane
bych skutecne rad tyhle veci doplnil.

Kdyz uz se tady pise o vlastnostech ruznych reseni pro kodovani cestiny,
trochu se zastanu skriptu (ostatne tezko se ode mne da cekat neco
jineho  :-)

Vyse zminovane namitky jsou opravnene, nicmene odstaveni vyrovnavacich
pameti (cesky "cache") nepovazuji za fatalni. Nejvetsi zatez na linkach
zpusobuje grafika a tu lze uchovavat v obou pripadech. To samozrejme
neznamena, ze bychom nad texty meli mavnout rukou. Zminovanych nedostatku
jsem si vedom a pokusim se s nimi neco provest.

Z hlediska funkcniho je jiste nejlepsi cestou rozsireni serveru (viz dopis
kolegy Lampy). Problemem je samozrejme jeho tesna vazba na server. Kdo
nema Apache, ma smulu. Ja bohuzel mam Apache a tak se mi ted bude na
SaCzechu hodne spatne pracovat, kdyz na svem vlastnim serveru mozna budu
pouzivat jinou metodu...

Zbyvajici dva zpusoby (on-line prekodovani CGI skriptem behem prenosu k
uzivateli a off-line ulozeni dokumentu na disku v nekolika ruznych kodech)
jsou do znacne miry nezavisle. Lze je pouzivat s ruznymi servery, pripadne
i v tuznych operacnich systemech (dorazily mi dopisy o zprovozneni SaCzechu
pod OS/2 i Windows NT). Kazdy ma sve vyhody a nevyhody.

CGI skript spotrebovava procesor, jak tady bylo nekolikrat zdurazneno. Ja
si dovolim tvrdit, ze zatez serveru, vznikajici touto cestou, je velmi
mala. Jako priklad muze poslouzit matersky server programu SaCzech
www.kin.vslib.cz, coz je prehistoricke totalne nevykonne PC (80386 na
25 MHz s 16 MB RAM v SIPP modulech, cele je to stare cca 5 let) s Linuxem
ne zrovna nejcerstvejsi verze. I takovato rachotina dokaze kodovat
dokumenty s dobrou dobou odezvy (mereno v lokalni siti => zanedbatelne
prenosove zpozdeni).

Ukladani nekolika verzi souboru spotrebovava disk. Take tady nepovazuji
tuto nevyhodu za fatalni. Jednak texty nebyvaji nejvetsi, jednak ceny
disku vytrvale klesaji. Za neprijemnejsi povazuji nutnost kazdy dokument
po ulozeni na server zpracovat programem a vyrobit jeho dalsi kodove
verze. Tohle je potencialni zdroj nekonzistenci - clovek zapomina. Asi by
to slo automatizovat (v Unixu zcela urcite), ale ne okamzite (napr. jednou
za hodinu nebo jednou denne). Pokud se rozhodnete pridat dalsi kodovani,
musite "prechroustat" vsechny dokumenty, aby se pro kazdy z nich vyrobila
nove kodovana verze. Suma sumarum: domnivam se, ze ukladani dokumentu ve
vice kodech je mene pruzne a pracnejsi pro autory stranek.

Pokusim se v dohledne dobe vyrobit SaCzech 2.0 s radou vylepseni na
zaklde nametu, ktere jsem dostal (odezva na nej byla vetsi, nez jsem
cekal). Ovsem neptejte se mne, kde na to vezmu cas...

Preji vsem pekny vikend

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-5227-374          Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-5100-865          Czech Republic