Cestina - HOWTO?

Marek Antos antos at cpress.cz
Tue Sep 3 17:53:23 CEST 1996

Vazeni kolegove,

> domnivam se, ze na cechu DOMA je vice a tak se tech nekolik malo cechu v
> zahranici jiste rado prispusobi.

neni to poprve, co se v konferencich objevuje slovni putka (da-li se
soucasna vrava jeste schovat pod toto oznaceni), tykajici se
(ne)pouzivani diakritiky. Ja osobne stojim na bezhackove strane
barikady, i kdyz jsem pomerne tolerantni - nouze naucila Dalimila
housti a mne cist paskvily, ktere obcas najdu ve sve schrance.

Pro svuj postoj mam sve duvody, castecne pritom vychazim ze sve
vlastni praxe cteni posty, castecne z obecne znamych skutecnosti.
Myslim si totiz, ze neni mozne nutit silou uzivatele ruznych
platforem k nalezeni takoveho reseni, ktere by jim umoznilo cist
zpravy opet v plnocenne cestine. Zcela souhlasim s prispevkem ing.
Kvardy - sam jsem byl letos nejakou dobu v daleke cizine a situace s
diakritikou pro mne byla neresitelna.

Je samozrejme jasne, ze vyvoj jde dopredu a Krizikovy terminaly  bez
nabodenicek, o nichz se tu velmi vtipne zminil Dr. Satrapa,
uz zrejme nemaji na Internetu co delat. Pokud je date do muzea,
urcite na tom dobre vydelate a za strzene penize si muzete koupit
novy terminal, ktery na tom bude zcela jiste s cestinou lepe.

Urcite vam taky zbyde na opravdu velmi dobre napsanou knizku WWW pro
ctenare atd, o ktere uz tu sla rec nekolikrat. Pokud budete cist
pozorne, neujde vam urcite ani zcela spravne doporuceni psat stranky
kompatibilni se starsimi browsery a kdyz uz musite pouzit nektere z
novejsich moznosti, dat ctenarum k dispozici i verzi pro starsi
programy. Podobne se mi ale jevi i situace s MIME; zda se mi proste
nefer, cpat takto diakritiku tem, kteri ji neumi.

Jako slusne reseni se mi pritom jevi navrh kolegy Macka o moznosti
dvou paralelnich konferenci s a bez diakritiky. S pouzitim stavajicich
prostredku by snad nemelo byt tak tezke neco podobneho napsat a
spokojeni by tak mohli byt snad vsichni.

Zdravi,

| Marek Antos                       |   Casopis Connect!            |
| Network Administrator             |   Computer Press              |
| e-mail: antos at cuni.cz             |   e-mail: antos at cpress.cz     |
| WWW: http://www.cuni.cz/~antos    |   WWW: http://www.cz/cpress   |