Cestina - HOWTO?

Jiří Kuchta kuchta at dean.fee.vutbr.cz
Wed Sep 4 15:37:13 CEST 1996

Dne  4 Sep 96 v 15:19, napsal(a) Bohous Michal:

> [...]

Nekdy je vetsi problem psat bez diakritiky, tady nektere pracovnice
trebas nadavaji na prijemce majlu na FF MUNI, kteri neumeji cestinu
cist. Pokud totiz zenska UMI vsema 10tima, tak se ji kazi prstoklad
kdyz najednou musi psat bez hacku a bez carek (tak mi to jedna
vysvetlovala).

> Hm, kdyz si ctete mail pomoci MSIE3.0, tak vam prepne zobrazovani do toho
> kodu, ve kterem ten dopis je (ISO-8859-1 a 2, Windows-1250 a 1252...). To
> muzu byt klidne u eskymaku a ten cesky text uvidim CESKY. Copak nevidite,
> ze tvrzenim ze "to nejde" jen nahravate MS? Dalsi bod pro ne. A tentokrat
> opravnene.

Tak tak.

> To se potom nedivte, ze UN*X budi predstavu predpotopni prisery.

Ano ano, a i na te anglicke klavesnici jsme psali dokumentaci k
programum v plne cestine. A dokonce to slo v cestine i do tisku -
zeptejte se pametniku, kteri zazili zlatou eru ceskych minipocitacu
ADT, jak byla delana dokumentace, sborniky a pod.

> <FLAME TYPE="very hot">
> Jo, jo, pred deseti lety ECeckovy sytemak taky tvrdil, ze likvidaci
> dernostitkovych stroju nastava konec sveta a z tech terminalu ze to
> nepujde provoozovat :-)

:-) a servismen displeju se krizoval, kdyz videl cestinu s hacky a
carkama - "proboha, dyt ti vasi studenti to pak v praxi budou
chtit!!!"

Jsou i jine ovladace nez MS

Viz vyse. A pokud vim ze zahranici, tak v Nemecku nebo ve Francii je
naprosto nepredstavitelne, aby bezne programy (nemyslim specialitu
typu reseni atomoveho reaktoru) byly v necem jinem nez v mistnim
jazyce. O francouzske prisnosti na diakritiku by asi vedeli ti zde,
kteri umeji francouzsky.

> Jen bych pripomel, ze MIME jsou RFC stara asi 3 roky. To je pomerne dost.

Presneji: RFC 1341 (pozdeji nahrazene 1521) je z 'June 1992'.

> Na zaver: domnivam se, ze tato debata sem PATRI. Kdyby totiz ceska
> komunikace na Internetu jiz nejakou dobu bezne fungovala v ISO-8859-2,
> Microsoft by mozna ani neregistroval sve kody Windows-125x. Nebo by aspon

 Uz ted mne jima hruza, kam tento krok muze vest. Obrovsky narust
prekladovych tabulek.

> bylo jasne, v jakem kodu se bude komunikovat. Tim, ze se spravci tomu
> budou branit, vznikne zase zmatek jako v dobach mess-dosu (ostatne,
> podivejte se na recenzi 602proInternet: nabizeji kodovani Windows-1250,
> Latin2 a Kamenicky - je to Latin2 ISO?).

Dalsi podobny, no, vrana k vrane seda.

> psat bez diakritiky. Ale do From: si dam aspon jeden hacek do jmena :-)

uz jsi ho tam davno mel mit....

>                         Bohous
> Bohumil Michal                                mailto:michal at fee.vutbr.cz
>                                               http://www.fee.vutbr.cz/~michal

----
|Ing. Jiri Kuchta   (Jiri Kuchta)                                  |
|Technical University of Brno                                      |
|Faculty of Electrical Engineering and Computer Science            |
|Department of Computer Science and Engineering                    |
|Bozetechova 2; CZ-61266 Brno                                      |