DHCP/Statadr.

Dan Lukes DAN at seno.fio.cz
Wed Dec 31 14:59:20 CET 1997

On 31 Dec 97 at 13:43, Dusan Malik wrote:

> Rad by som sa dozvedel vyhody a nevyhody pouzivania DHCP servera na
> pridelovanie adries.

> Ako vyhodu  ako laik vidim jedine v tom, ze administrator siete ma ulahcenu
> pracu pri konfigurovani pracovnych stanic, nemusi si pamatat
> (evidovat), ktoru IP adresu komu pridelil.

> Nevyhodu snad jedine v tom, ze napr. pre databazu netinfo neni stabilny
> par IP - Ethernet adresa. Z hladiska  monitorovania siete a zistovania
> neopravnenych pristupov od vnutornych uzivatelov a pod., by snad bola lepsia
> staticka adresa.

    Vami popsana nevyhoda je nevyhodou pouze v pripade, ze pridelujete
adresy stanicim "nahodne". To vsak neni povinny atribut tohoto typu spravy
site a pouziva se prakticky jen v pripade, ze mate vic sitovych karet, ze
kterych chcete "ven" nez IP adres, ktere toto dovoluji (a je-li to tak, pak
stejne neni jine reseni nez toto - nebo sehnat si vice IP). Pokud mate
IP adres dost, neni sebemensi duvod pouzit tento zpusob. Obvyklejsi je, ze
vytvorite stabilni databazi MAC<- >IP a dle teto databaze nechate DHCP
pridelovat adresy (sice dynamicky, ale) "napevno". Az si to rozmyslite a
sit precislujete, budete pridavat ci rusit dalsi stroj, zmenite jen tuto
databazi a mate hotovo. Soucasne tim ziskate evidenci pouzitych adres
(kterou byste potreboval v kazdem pripade) a kdo je ma prideleny.

    Nahodne pridelovani adres ma skutecne vami popsane nevyhody, nicmene
to se pouziva jen ve dvou pripadech - nemate jinou moznost (neni dost
adres), nebo se vam nechce vytvaret seznam MAC<->IP (pak ovsem uvedene
nevyhody jsou jen cenou za pohodlnost). Varianta, ze to vas DHCP server
vubec neumi je take mozna, pak je ovsem jednoducha odpoved, pouzijte nejaky
jiny, normalni, ten to umet bude.

    V obou pripadech je zachovano, ze spravce ma vyrazne usnadnenou praci v
tom, ze pridelovani adres muze delat z jednoho mista, aniz by musel
obchazet a rekonfigurovat vsechny stanice jednu po druhe, takze na vami
ne zjevne vyslovenou otazku "zda ma DHCP/BOOTP takovy smysl aby nebylo
lepsi zustat bez nej" odpovidam, ze (az na velmi specialni pripady) ma.

                                    S pozdravem

                                                    Dan

Dan Lukes (FIO holding, a.s.) tel: +420 2 24102204, fax: ...301
root,   webmaster,   postmaster   and   othermaster  of  FIONet
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz