Pripojeni do Inetu

Frantisek Rysanek xrysf03 at staff.eunet.cz
Wed Jan 29 09:58:57 CET 1997

Chtelo by to proxy. Z veci ktere bezi pod W95 bych osobne asi pouzil
WinProxy od Lanprojektu. Pripada mi, ze maji na inetu nejlepsi podporu ze
vsech podobnych produktu, vcetne zahranicnich. Navic jsou to Cesi, takze
odpadaji problemy s placenim a supportem. Idealni by bylo neco
pod UNIXem. Upozornuji ze jsem vlastnima rukama zadne proxy dosud
nekonfiguroval.
Existuje vsak dalsi reseni, a to jsem si osobne overil. Na siti se da
sehnat free software pro DOS, ktery udela z PC v podstate router s
moznosti prekladu paketu (nebo jak se tomu nadava) - ven do Inetu se to
tvari jako jeden pocitac, zatimco dovnitr jako obyc. router. Na
routovani z ethernetu na seriovy port tomu staci 286 se sitovou kartou,
disketou a DOBRYM seriacem (graficka karta a monitor jsou potreba
jenom pri instalaci). Umi to snad i nejake filtry... Umi to SLIP a PPP,
staticke i dynamicke, autentikace pres CHAP/PAP/Chatscript. Samozrejme
taky dial on demand a ruzne timeouty. Umi si RIPem a broadcastama
zjistovat routy z ethernetu. Umi prijimat vytacena PPP spojeni. Program a
priklady konfigurace najdete na
http://www.mischler.com/iproute/
Zkousel jsem to, podle moznosti vam muzu poradit s konfiguraci.

Vyhody proxy:
 Umi cache!
 Obvykle dokaze fungovat nejakym zpusobem jako mailhub.
 Existuji takove produkty pod windows 95.
 Je to komercni soft, mate moznost vyuzivat technickou podporu vyrobce.
Nevyhody proxy:
 Chce to celkem vykonny stroj s rychlym diskem a dostatecnou RAM (pro
 cache). Nedoporucuje se pouzivat bez dovoleni u fy. PVT.
 Klientske programy ho musi podporovat. Spojeni z venci je az na
 podporovane vyjimky nemozne.
 Ten program stoji penize.
Vyhody IProute:
 Je zadarmo (resp. shareware).
 Je pruznejsi a transparentnejsi nez proxy - az na vyjimky zevnitr
 funguje vsechno jako kdybyste byl regulerne priroutovan do inetu.
 Chova se to v podstate jako router, tj. napr. to bootuje za par sekund
 a nebezi to pod W95.
Nevyhody IProute:
 Zabere jeden pocitac (sunku s vyse uvedenou konfiguraci).
 Neumi cache!
 Spojeni otevirana zvenci z Inetu se musi osetrit individualnim povolenim
 v konfiguraci IProute (u FTP existuje moznost pouzit pasivni mod).
 Omezena technicka podpora od vyrobce.

Hodne rozdilu je danych tim, ze Proxy funguje v aplikacni vrstve, kdezto
preklad paketu ve vrstvach TCP/IP (umi to ale minimalne i UDP a ICMP).

Dalsi relevantni odkaz k dane problematice vseobecne je napriklad
http://carol.fwi.uva.nl/~leeuw/isdn/ipr_ispa.html

Frantisek Rysanek