DNS ???????

Dan Lukes DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz
Sat May 24 10:33:18 CEST 1997

Dne 23 May 97 v 12:57, Adam AHA Hauner uvedl(a):

> *** Pan Orsag (ci pripadny jiny spravce) udelal jenom dobre. Viz pravidla.

    Nerad vam zkazim iluze.

Stezejni bod pravidel rika -
"Jmeno domeny musi mit vztah k jmenu firmy, k registrovane ochranne znamce
nebo znackou chranene sluzbe. Nejsou pripustna jmena
domen oznacujicich obecne pojmy, vulgarni slova s vyjimkou vyse uvedenych
pripadu"
A pritom (namatkou vybrano):
www.cz (SkyNET)         akcie.cz (Softec)        finance.cz (FiM)
hokej.cz (Chemopetrol)  hospoda.cz (Infima)      inzert.cz (Autocont)
kdy-kde.cz (CallTronic) nemovitosti.cz (Reality) online.cz (Adicom CZ)
        portfolio.cz (OPF Karvina)       reality.cz (Granatove jablko)

    Uvazime-li, ze ve stejnou chvili neni mozne zaregistrovat noviny.cz nebo
hotel.cz znamena to, ze pravidla se meni v zavislosti na neznamych(?)
faktorech.
    Abych nebyl spatne pochopen, nemam nic proti vyjmenovanym domenam
(presneji proti firmam, ktere je registrovali) ani proti panu Orsagovi.
Myslim si totiz, ze se pravidla pro registraci neni mozne napsat tak exaktne,
aby je bylo mozne aplikovat bez vlivu "lidskeho faktoru" - bud budou prilis
benevolentni nebo nemozne tvrda. Co je ale bez diskusi, ze ve chvili, kdy
pravidla vzniknou, nemohou byt z nich cineny vyjimky aniz by to nekoho
nestavelo do velmi spatneho svetla a podezreni z janevimceho.
    Proto bylo lepsi neudelat pravidla zadna, nebo jen velmi benevolentni a
ponechat osobe, ktera domeny registruje moznost rozhodnout podle selskeho
rozumu. To by ale musela byt osoba duveryhodna s prirozenou a
siroce akceptovanou autoritou, pokud mozno ne-zavisla na kteremkoliv z
provideru. Takovou ale v Cechach nemame. Nebo by alespon musel panovat
vseobecny konsensus, ze nemajice lepsiho reseni, sverili jsme
dobrovolne pravomoc do rukou jedne osoby jejiz rozhodnuti budeme respektovat
at bude jakekoliv.

    Vsechny reseni, vcetne soucasneho jsou z hlediska uzivatelu identicka -
jedna osoba, co se obcas chova nekonzistentne (a nepovoli neco, o cem si
spousta lidi mysli ze by melo byt povoleno, nebo naopak). Obavam se, ze
hlavni nestesti soucasneho reseni, tedy ze pan Orsag ma pravidla a pritom
je porusuje (diplomat by rekl >>udeluje z nich vyjimky<<) je predevsim
v tom, ze dava nejvetsi prostor famam a podezrenim a navic muze vyvolavat
"zretezene vyjimky" - kdyz uz jste stejne povolil "... a ... a ... tak snad uz
muzete povolit i ..."

    A zaverem si jeste neodpustim povzdech - jeste tak pred dvema lety by na
toto tema mohla v teto konferenci probehnout ODBORNA debata, ze ktere by
mozna vylynuly i nejake prakticke zavery. Obavam se vsak, ze ten kredit uz
davno nema a lide, pro ktere byla (a pouze teoreticky teoreticky stale je)
zalozena z teto drbarny uz davno odesli nebo ji uz jen tise a ze sentimentu
monitoruji. Ale muzeme si tu alespon o problemu nezavazne "u piva" poklabosit.

> *** Doufam, ze zbytecne.

    Nac tolik zlomyslnosti (nebo jste docela obycejne zlej ?) - mate snad taky
hotel, ale nenapadlo vas to ? Jeste ze nemate hospodu. To uz byste mel
smulu ...

                                                    Dan

Dan Lukes, Patkova 3/B1206, Praha 8, Czech Republic
tel +420-(2)-8551040 ext 776, E-Mail: dan at obluda.kolej.mff.cuni.cz,
aka: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ and others