Kapacita pevne linky __?????????

Zdenek Hladik hladik at hladik.cz
Sat Nov 8 22:07:08 CET 1997

> Nekdy to muze byt jeste horsi. Mate predpokladam pevnou synchronni linku
> 128 kbps a bez jakekoliv komprese dat na ni. Jenze klasicky modem 28.800
> umi bezne komprimovat data 1:2 (+/-) podle prenasenych dat. Takze pokud je
> pripojen k PC rychlosti 115200 bps tak muze vytvorit tok dat o vyssi
> rychlosti nez je udavana rychlost spojeni (28.800). Ten zvyseny tok dat je
> ale mozny vzdy jen jednim smerem. Pokud 5 takovych modemu bude stahovat
> soubory pres linku 128 kbps, tak uz to bude zrejme znat, oproti napriklad
> trem.
> [...]

Nechapu proc jen jednim smerem? ISP ma obvykle take modem zamcen na 115200,
takze bohuzel ci bohudik, zvysem zatizeni je mozne obema smery.

Empiricky pomer uzivatele/kapacita linky bude ovsem (nastesti pro ISP)
asi uplne jiny:

1. Pro dnes nejcasteji pouzivanou apikaci: WWW je vetsina prenasenych dat
komprimovana! Jak JPG tak GIF se temer nedaji dale stlacit. HTML kod je
objemove asi zanedbatelny. Vetsina souboru stahovanych z FTP serveru je take
komprimovana.

2. Prenos je velmi casto brzden  dale na trase. Pokud uvazuji ze mam
ve skupine uzivatelu je jen urcite procento lidi, pristupujicich na dobre
dostupne servery (napr. u pripojeni subISP na CESNET pristup na akademicke
servery) muzu pocitat s tim, ze v prumeru nedojde k plnemu vytizeni na
28,8kbps

Ovsem v pripade dalsi pevne linky je otazka, kolik je na ni naveseno
uzivatelu a zda ti nevytize svou 28,8 kbps linku naplno.

Hodne muze take zatez ovlivnit PROXY Cache server, nejlepe na obou stranach
linek.

Zajimalo by asi nejen mne jake mate kdo prakticke zkusenosti s takovymito
propocty. Nejen ISP asi potrebuje, vzhlededm k cenove politice SPT Telecom
takoveto veci bedlive pri navrhu pevnych linek zvazovat.

ISP se asi budou zdrahat uvadet sva konkretni cisla, ale mozna nato uz
existujou nejaka doporuceni.

                                               Zdenek Hladik
                                            I N F I M A - W A N
                           /""""""\      Internet,LAN,WAN consulting
                         ( (o)  (o) )     Zazvorkova 2008 Praha 5, Czech
                             (..)           tel/fax +4202-6512836
                             ----       Internet: hladikz at infima.cz
                            \____/  --,      BBS 3122741(30 lines)
                                     / ,  ,     BBS.INFIMA.CZ