Zneuziti site (tomas at neo.cz)

Dan Lukes DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz
Fri Sep 5 23:00:01 CEST 1997

Dne  5 Sep 97 v 13:25, Martin.Postulka at cerge.cuni.cz uvedl(a):

> Obtezovani jiste, ale co dalsi argumenty?
> Kazdy ma jine poradi hodnot a co me (nam) pripada zasadni,
> muze nekdo odmitnout a ptakovinu akceptovat a naopak.

Samozrejme, ze ne vsechny pripady lze posoudit jednoznacne. Nicmene, internet
je rizen zvyklostni. To jestli jednate v souladu s nimi posuzujete sam. Pokud
delate neco, co je na a mozna za pomezim beznych zvyklosti, delate to
na vlastni nebezpeci. A pokud udelate neco proti cemu se zvedne velky odpor
ponesete nasledky. Pokud zaslete reklamu tak nestastne, ze si vasemu ISP
budou stezovat desitky lidi - a stane se vam to v kratke dobe dvakrat, neni
potreba zjistovat nic dalsiho. Delate neco co nemate.

> Ovsem nemyslim, ze by uctovani veskerych nakladu k tizi odesilatele
> (nehlede na technicke problemy) bylo dostatecne demotivujici, protoze

O to ale preci vubec neslo. Jde o to, ze neci aktivita mi pridelava
praci/stoji me penize aniz bych to mohl ovlivnit. A to neni v poradku ani
tehdy, pokud by me tyto ztraty chtel nekdo zaplatit.

> Nebavi, stejne jako me nebavi televizni reklamy a prospekty ve schrance.
> Vsechno je stejne okradani o cas (mozna jemne rozdily v principu), ale
> nedovedu si predstavit, jak by se mohlo Internetu podarit vyhnout nesvarum,
> ktere jsou jinak tolerovane. :-(

    Prvni rozdil je v tom, ze televize pomaha v praci daleko mene lidem nez
el. posta a tedy ji lze v prestat pouzivat snaze aniz by si clovek
zkomplikoval zdroj obzivy. A za druhe, dovedu si predstavit jak se Internet
vyhne nesvarum, ktere jsou jen v nekolika malo oblastech tolerovane. Tak jako
neni tolerovano reklamni obtelefonovani velkych nahodne vybranych skupin lidi
(telefonni rad zna pojem obtezovani), tak jako nenajdete rano na svych
dverich ci aute nastrikanou reklamu nejake firmy, tak tehoz povedomi je
potreba dosahnout v elektronicke poste - proste to neni obvykle a nedela se
to a kdo to udela bude z toho mit vic skody nez uzitku.

    MImochodem, v tomto smeru povazuji za genialni reseni americkeho soudu (v
kterem state si nepamatuji), ze ten kdo dostane reklamni mail muze po
odesilateli zadat $10 jako pausalni refundaci nakladu na jeho (nevyzadane)
zpracovani. Zadny zakaz reklamy, zadna byrokraticka omezeni kdo kdy a komu
smia kdy ne. Prirozena regulace - kazda (jina) reklama neco stoji a to omezuje
jeji sireni - reklamy jsou na veci, kde se skutecne vyplati a smeruji na
vybrane cilove skupiny. Za soucasneho stavu, kdy e-mail reklama je takrka
zadarmo si samozrejme dela reklamu kde-kdo na kde-co v neomezenem mnozstvi a
ani neni tlacen k tomu, aby se snazil omezit prijemce na potencialni zajemce.

                                                Dan

Dan Lukes, Patkova 3/A1703, Praha 8, Czech Republic
tel +420-(2)-8551040 ext 330, E-Mail: dan at obluda.kolej.mff.cuni.cz,
aka: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ and others