CESNET a peering (was Re: Nepresnosti a opomenuti na Lu

Dan Lukes DAN at seno.fio.cz
Fri Apr 10 19:19:46 CEST 1998

On 10 Apr 98 at 15:44, Michal Krsek wrote:

> nekterych vysokych skolach. Nevim, opravdu nevim, proc je CESNET vinen z
> neceho, na cem naprosto nema vliv. Na skolni konektivitu maji vlivi lide ze
> skol a na konektivitu TEN 34 maji vliv resitele TEN 34. Zajimalo by me, jak

> Proc by se danovym poplatnikum nemelo neco vratit tim, ze skoly (=CESNET)
> ziskaji nejake penize z peeringu ?

    Tak nevim, prvni uryvek rika, ze CESNET nema s konektivitou skol a
TEN34 nic spolecneho (nema na to zadny vliv). Druhy uryvek rika, ze
skoly (=CESNET) ziskaji penize z peeringu, za ktery jej ale mohou chtit mj.
i diky zdrojum na vysokych skolach, tedy na siti, se kterou nesouvisi ...

    Podle mne bude tato debata tak dlouho zmatena a strany si nebudou
navzajem rozumet dokud nebude jasne jaky je vztah CESNETu k PASNETu a
obracene, kdo z nich vlastne zajistuje pripojeni vysokych skol a ke komu.

    Aby to nebylo tak, ze "za problemy, peering, atd ..." CESNET nemuze,
ale ma tak nevyvazeny tok dat s ostatnimi providery (za ktery jiste mohou
i prave akademicke stroje), ze si muze uctovat penize za peering ...

    Nerad bych, aby se tato debata svezla pouze do podoby "kdo ma z ceho
prachy".

    Jak tady zminil nekdo jiny, komunikace je vec obousmerna. Me je
sumafuk, jestli maji zakaznici VOL dobry pristup na Seznam ci Atlas a
jestli tim, ze by jim tento pristup byl umoznen budou zakaznici VOL
zvyhodneni. Vubec me take nezajima, jestli si pan Gruntorad a pan Pierdu
neco udelali osobne, ci zda jen CESNET nemuze VOL zapomenou, ze zahnal
ceny dial-upu na podstatne nizsi uroven, dokaze je udrzet a nekrachuje. Ja
vnimam jedine. Jako poskytovatel informacnich sluzeb na CESNETu jsem silne
omezen tim, ze muj poskytovatel neni SCHOPEN zajistit, abych mohl sve
sluzby v jeho siti radne nabizet co nejsirsi palete zakazniku, vcetne
zakazniku pravdepodobne nejvetsiho poskytovatele dial-upu. Dokonce ani v
dobe, kdy sam mel dlouhodobe problemy se zahranicni konektivitou (a spojeni
k nepeerujicim tedy nebylo mozne vubec) nebyl schopen takove spojeni
zajistit ani docasne (prestoze druha strana jej k tomu vybizela, a
technicke prostredky byly k dispozici). Nakonec jsem si musel nechat
postavit druhou linku k jeho konkurenci. Jestli totez udelal jen jede dalsi
klient, prisel tak CESNET daleko vic, nez kolik by ziskaval z placeneho
peeringu. A kdyz jsem se pokusil tento pohled na vec predestrit, tak mi
misto jakekoliv reakce na tento podnet nabidli, ze mi radeji odpusti
mesicni poplatek za pripojeni.

    Ale abych jen nedrzkoval, je potreba priznat, ze ackoliv je
CESNET predposledni z velkych provideru (jeste hur nez CESNET je na tom
Eunet) co do poctu peeringu s dalsimi providery, preci jen se situace za
posledni rok znacne zlepsila (i kdyz predposledni je stale). Pokud to
znamena, ze se peeringova politika CESNETu zmenila a zbyle smlouvy vaznou
"protoze se to jeste nestihlo", pak se i pro nas, jeho zakazniky, snad
blyska na lepsi casy ...

                                                    Dan

P.S. reakce, proc jsem tedy zvolil zrovna CESNET za sveho poskytovatele ?
Proste. V rozhodne dobe nemel peering skoro nikdo, a CESNET vypadal jako
ten, ktery mi zajisti nejlepsi spojeni se vsemi. No, nepovedlo se. Spojeni
zajistuje, ale jen s nekym. A prejit k jinemu providerovi to je spousta
prace a problemu a take nemalo penez (protoze se to jiste nepovede bez
vypadku v poskytovanych sluzbach) a tak se zatim drzim nadeje, ze se situace
zlepsi

Dan Lukes (FIO holding, a.s.) tel: +420 2 24102204, fax: ...301
root,   webmaster,   postmaster   and   othermaster  of  FIONet
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz