Testovani a mereni ISP (was: Ad Lupa)

Michal Muhlpachr michalm at pvt.net
Mon Apr 13 20:02:47 CEST 1998

Marek Antos wrote:

> Pokud jde o metodiku testu poskytovatelu v podani Lupy, zaznelo zde
> tvrzeni, ze ze strany autoru metodiky (tedy mne s kolegou) ani
> zucastnenych poskytovatelu neni zajem o diskusi. Proti tomu se musim
> ohradit - nemam pocit, ze bych se osobne branil jakekoliv diskusi s
> timto tematem, ostatne i v teto konferenci je nekolik lidi, se
> kterymi jsem ji probiral. Viz J. Calda: "Osobne jsem s autorem o
> metodice jiz loni vedl dlouhe debaty."

Zaznelo ponekud jine tvrzeni a to ze neni zajem o TECHNICKE diskuze.
Zajem diskutovat nezpochybnuji, vzdyt jen spolu jsme si vymenili koncem
listopadu pres 60 mailu :-)

Z technickych problemu, ktere zustaly temer bez odezvy a ktere domnivam
se je potreba v zajmu objektivity resit vybiram nasledujici:
- aproximace charakteristich skupin uzivatelu Internetu (zakazniku ISP)
- stanoveni chyby mereni (zaklad pro tvrzeni, ze namerena data o
  necem ci nicem vypovidaji)
- odstraneni subjektivity (vyber testovane mnoziny serveru)
  a nahrada objektivni metodou
- pokryti nejen maleho vyseku sluzeb ISP, ale kompletniho sortimentu
  podle chrakteristich skupin zakanziku (tedy aby testovani bylo
  vypovidajici nejen pro zakanziky, kteri si k ISP umistuji servery na
  pater, ale aby byly k dizpozici inngormace o geografickych
  kvalitach a typech konektivity, o podpore, o sluzbach s pridanou hodnotou, ...)
- bezpecnost
- otevrenost (i kdyz toto je castecne i organizacni ci poiticky problem)

Muzete to chapat jako otevirajici temata pro diskuzi v ramci
konference metodika-l na majordomo at lupa.cz, kde by bylo
vhodne v dalsich diskuzich na toto tema pokracovat.

> Padla zde i zminka o pripravovanych testech ISP v podani Connect!u.
> Nemyslim si, ze by se nejednalo o konkurenci. Samozrejme to
> je konkurence, jenze v tom nejlepsim smyslu slova! Mam pocit, ze
> prave konkurence je tim, co muze obema testum jen prospet a uz se
> proto tesim, az kolegove (a snad mohu rici pratele, prece jen jsem
> tam dva roky pusobil) z Connect!u s necim vyjedou.

Za sebe si k tomuto bodu dovolim jeste nekolik poznamek.
Domnivam se, ze Vas a muj pohled na testovani ISP jsou
ponekud odlisne a tato odlisnost je zpusobena prave zamerenim
testovani. Muj primarni cil je co nejvetsi objektivita, coz v dusledku
znamena, ze 99% toho co vznikne v ramci metodiky nebude
zajimave pro cilovou skupinu, protoze to pro ni bude prilis
odborne, nebot dosahnout rozumne miry objektivity neni jednoduche,
nicmene VSE bude verejne a kdokoli bude mit za stanovenych podminek
moznost prispet.
Domnivam se, ze Vas primarni cil je co nejefektivneji oslovit
cilovou skupinu, coz se prirozene musi promitnout do technicke
kvality projektu. Dalsi rozdil je v tom, ze ja z projektu testovani
nemam zadne prijmy na rozdil od Vas. Proto pokud to budete chapat
jako soutez, muzete si porad pripadat jako vitez, protoze
budete mylne predpokladat stejne cile.

> Mejte se pekne,
> -----------
> Marek Antos
> Internet Info, s.r.o.

PS:
Domnivam se, ze podminky pro ucast pvt.net v jakemkoli testovani
ci mereni ISP, mohou byt take zajimave, protoze se domnivam ze
mohou byt inspirativni i pro ostatni a lupa je nepovazala
za zajimave zpristupnit. Mohou take slouzit jako namet
na diskuzi v ramci konference metodika-l.

Podminky pvt.net pro testovatele, s kterymi
pvt.net bude spolupracovat na testovani:

1. Musi byt deklarovano proc, za jakym ucelem
   je testovani provadeno a kdo ho provadi.
2. Test musi byt pvt.net zopakovatelny
   - dokumentace metodiky
   - zdrojove texty testovacich programu
   - dokumentace k provadeni testu
   - casove ohraniceni testu ci definovani
     periodicity
3. Subjekt, ktery provadi testovani musi poskytnout
   pvt.net vsechny namerene hodnoty testu
   (tedy i konkurencnich ISP) a interpretaci vysledku
   (tedy to co hodla subjekt publikovat).
4. Musi byt garance subjektu publikace testu spolu
   s vyjadrenim pvt.net (rozsah vyjadreni
   minimalne 500 znaku).
   Na vyjadreni musi pvt.net dostat alespon 7 dni
   od predani 3.

Podminky pro testovatele, s kterymi ma pvt.net spolupracovat jsou
jasne, pruhledne a domnivam se akceptovatelne tim, kdo ma zajem
na objektivite. Kodokoli muze jakekoli testovani provest jako zakaznik,
ktery cerpa klasicke sluzby pvt.net a splnuje podminky radu a nemusi
se na nicem domlouvat.

Doporucejeme testovatelum ZCELA zverejnit vsechny
namerene hodnoty a vysledky automatizovaneho zpracovani -
domnivame se, ze tento postup jen prispeje ke zpruhledneni
testovani.

S pozdravem
--
email: michalm at pvt.net  http://www.pvtnet.cz