Testovani a mereni ISP (was: Ad Lupa)

Marek Antos marek at antos.cz
Mon Apr 13 21:43:30 CEST 1998

Dobry den,

jak se zda, ani Velikonoce nam nebrani travit volny cas praci. :-(

> Domnivam se, ze Vas primarni cil je co nejefektivneji oslovit
> cilovou skupinu, coz se prirozene musi promitnout do technicke
> kvality projektu.

V podstate jste to vystihl - ano, nasim primarnim cilem je dat
vetsimu mnozstvi lidi prehled o tom, jak to tady na trhu s pripojenim
vypada, a dat jim maximum informaci, aby si mohli dobre zvolit. Je
pravda, ze tyto "koncove" uzivatele nemuzeme zahltit podrobnymi
technickymi informacemi; naopak, musime jim informace podat v co
nejjednodussi podobe.

Na druhou stranu si nemyslim, ze samotny tento fakt by musel byt
nutne testum na skodu. Neco jineho je vlastni mereni a neco jineho je
zpusob jeho prezentace pro ruzne skupiny prijemcu. Jsem maximalista -
proto se snazim o zvyseni technicke kvality projektu i o pristupnost
jeho vysledku verejnosti. :-)

> Dalsi rozdil je v tom, ze ja z projektu testovani nemam zadne
> prijmy na rozdil od Vas.

Predevsim, ja Vas nechapu jako provozovatele testu, tim je zrejme
Connect! resp. Computer Press, a mam dojem, ze i Vy sam to takto
pojimate. Cili neni divne, ze nemate prijem z neceho, co nedelate.

Ale kdyz uz jsme u toho - my jsme na tom stejne, zatim jsme hluboce v
zaporu, a to nepocitam investice v podobe pracovniho usili a casu.
Ovsem nestezuju si - delame to, co nas bavi, reakce ctenaru jsou
velmi pozitivni, o penize tady nejde.

> Proto pokud to budete chapat jako soutez, muzete si porad pripadat
> jako vitez, protoze budete mylne predpokladat stejne cile.

To proboha ne, ja jsem mluvil o konkurenci, ne o dostizich.
Konkurence nuti k zlepsovani, ale rozhodne to neni o tom, kdo a
o kolik delek vede.

> Podminky pvt.net pro testovatele, s kterymi
> pvt.net bude spolupracovat na testovani:

Kdyz uz se tu pere toto pradlo, dovolim si doplnit, proc Lupa tyto
podminky PVT nesplnila. Jde o bod c.4:

> 4. Musi byt garance subjektu publikace testu spolu
>    s vyjadrenim pvt.net (rozsah vyjadreni
>    minimalne 500 znaku).
>    Na vyjadreni musi pvt.net dostat alespon 7 dni
>    od predani 3.

Vysledky nasich testu jsou dostupne jednak na nasem webu, kde se
aktualizuji po 6 hodinach, a lze si tezko predstavit, ze bychom pred
jejich zverejnenim vzdy cekali tyden na vyjadreni vsech
poskytovatelu. Mam ale pocit, ze nutit poskytovatele, aby kazdych
6 hodin, za svetla i za tmy, psali svuj komentar, asi nebylo ani
zamerem PVT.

Jde spise o tistene podani. Vysledky nasich testu budou pocinaje
pristim tydnem vychazet v jednom pocitacovem tydeniku, nechci mu tu
delat reklamu, takze ho nebudu jmenovat. Mame na ne vyhrazenu v
kazdem cisle tretinu stranky, na kterou se nacpe maximalne cca 1800
znaku (a to uz by tam nemohl byt ten graf s vysledky :-).

Pro samotna vyjadreni vsech poskytovatelu bychom vsak potrebovali
11x500 = 5500 znaku, t.j. celkem bychom si museli narokovat asi
stranku a pul (i s nasim textem a grafem). Tvrdim, ze na neco
takoveho neni ochoten pristoupit _zadny_ pocitacovy casopis, ve
kterem by mely testy vychazet kazdy tyden.

Krome toho si jiste dovedete predstavit, co by asi bylo naplni tech
providerskych vyjadreni. Ja jsem to uz jednou zkusil, pred dvema
lety, kdyz jsem testy delal poprve. Tretina se vubec neozvala, zbytek
vymezeny prostor naplnil komentari jako: "Zrovna jsme pred upgradem,"
nebo: "Ted zrovna jsme pripojili velkeho zakaznika, ale jinak je to
OK." Nemam pocit, ze by to ctenare nejak obohatilo a nejsem dokonce
presvedcen o tom, ze by se to chtelo providerum kazdy tyden psat.

Za Lupu jsem navrhoval kompromisni reseni, t.j. uvadet tyto komentare
bez omezeni delky primo na Lupe s tim, ze u vsech clanku by bylo
prislusne URL. To ale ze strany PVT nebylo akceptovano, proto se
testu oficialne neucastni.

V grafech je ale najdete, protoze je merime bez omezeni funkcnosti (a
za rovnych podminek) prostrednictvim toho, co mame k dispozici i bez
jejich podpory. Cela tato vec se ale jevi dost komicky, podivate-li
se na vysledky zahranicni konektivity za posledni mesic. Ze
neuhodnete, kdo je tam na prvnim miste?

Srdecne zdravim vsechny nadsence, kteri se prokousali az k tomuto
pozdravu,
   Marek Antos