Transparent proxy na TEN34

Martin Mares mj at k332.feld.cvut.cz
Tue Jun 2 00:30:49 CEST 1998

Zdravim,

>   Podobne ukladani ano. Nikoliv vsak podobne nakladani. Proxy tento
> dokument poskytuje dale (siri jej dale, coz je dle zakona samostatnym
> uzitim dila), lokalni cache jej ma naproti tomu jen pro sebe.  Tj.
> neposkytuje ho nikomu dalsimu.
>
>   Doporucuji prostudovat autorsky zakon (175/1996 Sb.), tematu se tykaji
> IMHO hlavne paragrafy 14 a 16/1.

   Jiste nikdo nepopre, ze pokud autor dal sve autorske dilo dispozici
siroke verejnosti prostrednictvim konkretniho prenosoveho mechanismu (papir,
telefon, e-mail, WWW et cetera) bez dalsich omezeni, je sireni dotycneho
dila dotycnym prenosovym mechanismem legalni. A jestlize autor povolil dilo
sirit jako dokument v HTML prostrednictvim protokolu HTTP a explicitne
cacheovani dokumentu nezakazal k tomu urcenymi prostredky, je cacheovani
evidentne legalni, protoze je integralni soucasti autorem zvoleneho HTTP.
Viz RFC 2068 (HTTP 1.1).  QED.

   Co se namitek a`la `pocitani pristupu' tyce, pokladam je za znacne
zavadejici, jelikoz na urovni HTTP stejne nic jako `pristup' neni definovano
-- HTTP je protokol k prenosu dokumentu (respektive objektu obecne libovolneho
typu) a jeho vazba na akce uzivatele je definovana velice volne, tudiz
libovolne pokusy o pocitani jakychkoliv akci uzivatele jsou odsouzeny
k byti vice ci mene (obvykle mene) presnymi aproximacemi.

   Ackoliv jsem jednim ze skalnich priznivcu HTTP cachingu, na transparentni
cache se divam s mirnou neduverou, jelikoz mam dojem, ze v nekterych
`okrajovych' pripadech muze prinest problemy (chybne implemntace serveru
ci clientu apod.). Je pravda, ze vetsinu techto problemu lze snadno
smest se stolu slovy `chybna implementace, not supported', ale jiz jsem
nekolikrate ocenil moznost si svou oblibenou cache vypnout, coz by IMNSHO
kazdy cacheovaci mechanismus mel umoznovat.

				Preji krasny vecer
							Martin Mares