Proxy cache, reklama atd.

Pavel Korensky pavelk at dator3.anet.cz
Thu Jun 4 14:10:41 CEST 1998

At 21:34 3.6.1998 +0100, you wrote:
>*** Mohu se nesmele optat, jakou lidskou blbost mate na mysli? Nevim o
>zadne, krome politicke, ktera by ohrozila Internet? Zbyla se da IMHO
>eliminovat, resp. styk s ni.

Klidne se ptejte smele.
Blbost kterou mam na mysli se tak snadno eliminovat neda. Tato blbost
spociva v tom, ze vse co existuje, i kdyby to byla hromadka "ho.en" se
nekteri jedinci pokouseji komercne vyuzit. Ve sve honbe za vyuzitim pak
sklouznou do zneuziti.

>*** Idea Internetu, tj. site navzajem pospojovanych siti bez centra, je
>spise posilnovana, nez nicena a menena ve veci, ktere popisujete. Ani idea
>rychle komunikace neumira. A neumira ani idea prostoru pro svobodne
>vyjadrovani a jednani.

V tom bohuzel nemate pravdu. Rychla komunikace umira, mimo jine diky
objemove nabubrele reklame. Diky zvetsujicimu se komercnimu vyuzivani
Internetu roste tlak na to, aby nektere jeho casti (nebo vrstvy) byly
centralne rizeny. A samozrejme se propastne zmensuje prostor pro svobodne
vyjadrovani a jednani. Cim vice ne tak uplne inteligentnich lidi se do
Internetu zapojuje, tim vic roste volani po cenzure a dalsich nesmyslech.
BTW, nekdo svobodne jednal a nainstaloval transparent proxy. Povsimnete si
prosim sve vlastni reakce.

>*** Pokud se nepletu, mate na mysli poskytovatele obsahu, ze? Nemyslim si,
>ze by slo o lidi do te miry omezene, ze by si podrezavali vetev sami pod
>sebou.
>   Tito lide dle meho nazoru naopak prinesli rozvoj - oni dali na Internet
>informace a za nimi prisli uzivatele. Tim se rozsirila moznost rychlejsi a
>komfortnejsi komunikace. A hlavne se do oblasti Internetu nalil nejaky
>peniz!

Informace na Internet davali lide sami od sebe. Teprve takzvani
poskytovatele obsahu zacali zavadet myslenku, ze by se za ne melo platit,
at uz primo nebo neprimo. Ve snaze byt stale atraktivnejsi zaplnili prostor
a komunikacni linky haldou hnoje, jako jsou reklamni banners, zvuky na Web
strankach, animovane GIFy a dalsi. Celkove to Internetu spis uskodilo.

>*** Dovolim si podtrhnout slova _byl urcen_ ...

Ano, diky lidem kteri zastavaji podobne nazory jako Vy, bohuzel plati "byl
urcen". To ovsem neznamena, ze s tim budu souhlasit.

>*** =))) Chcete tedy rici, ze spolecnost zaplatila vedcum vyvoj drahe
>hracky, zaplatila vedce samotne jen proto, aby si tato uzka skupina (2%?)
>mohla vymenovat pomoci nove hracky napady?
>Chcete uprit casti spolecnosti pouzivat hracku, kterou si take zaplatili?
>Chcete cenzuru na zaklade IQ? Opravdu uslechtila myslenka. =) Mimochodem,
>slovo evoluce - nic??

Moment, vkladate mi neco co jsem nerekl. Nebo jsem mozna spatne formuloval ?
Nikomu nebranim vyuzivat Internet. Pouze apeluji na to, aby se tak delo
rozumnou formou. A pokud evoluce vede nekoho nebo neco do zahuby, citim se
opravnen nebo dokonce povinnen na to upozornit.

>    Z jineho uhlu - akademicka komunita si vytvari vlastni site, uzavrene
>- Internet II v USA, v Evrope velice nadejne projekty jako TEN 34, ci
>vyhledove "TEN 155". Jak tyto site muze podobne site zatizit poskytovatel
>stojici mimo ne??? On nemuze. Jen uzivatele techto akademickych siti.

Ale ja nemam na mysli jen akademicke komunity. Ja mam na mysli normalni
inteligentni lidi, kteri maji zajem o Internet a nemaji zajem o hnuj v
podobe reklam na praci prasky.

>*** Osobne bych takovy vyvoj nepredpokladal. Ano, da se predpokladat vetsi
>prosazeni firem zabyvajicich se zabavou a volnym casem lidi na Internet,
>ale proc by to melo vest k necemu obecne spatnemu netusim? Naopak, veda
>bude muset prinest nova reseni, jak technicka tak softwarova, aby se toto
>prosazeni mohlo uskutecnit, coz je v podstate podpora rozvoje.

Aha, takze co lide v pomerne nesmyslne honbe za penezi znici musi veda
napravovat ? A dokonce je to podpora rozvoje :-) Ono s tou civilizaci neni
opravdu vsechno v poradku.

>*** Ponechavam oba vase odstavce uvedene cele: v prvnim priznavate
>poskytovateli obsahu pravo, aby si na sve prezentaci delal to, co on uzna
>za vhodne, v druhem mu prikazujete formu, jakou to ma cinit. Seznam,

Neprikazuji, pouze cinim rozdil (mozna subjektivni) mezi vyzadanou a
nevyzadanou reklamou. Pokud pozadam nejakou firmu o cenik, je to reklama
vyzadana. Pokud stejny cenik najdu ve schrance na dopisy, je to reklama
nevyzadana, tedy SPAM.

>Neviditelny pes, ATLAS, Mobil, Trafika, Postcard, LUPA, Svet Namodro jsou
>produkty firem a ony si tam jako takove mohou delat to, co uznaji za
>vhodne, pokud tim neporusuji legislativu ci moralni principy. Tj. mohou si
>tam dat klidne 20 banneru a je JEN NA VAS, zda-li budete povazovat jejich
>prezentaci za prinosnou ci ne.

Ano, to mate pravdu. Ja take nikomu nic nezakazuju, neprikazuju a podobne.
Pouze zcela svobodne sirim sve nazory. Na druhou stranu, kdokoli ma pravo
nainstalovat si transparent proxy nebo cokoli jineho co bude reklamni
bannery orezavat, nahrazovat napisem "pozor spam" a podobne.
Eventualni spor o tom, zda se jedna o pozmenovani dila nebo nedovolene
sireni (jako cache) je podobne relevantni jako spor o tom, zda jsou bannery
junk-mail. Oboji je zajimava pravnicka etuda, ale v praxi se nejspise v
dohledne dobe pravne resit nebude. Takze si klidne posilejte bannery a ja
je budu klidne orezavat :-)

>*** A nic mu take nebrani udelat to tak, ze to hezky rovnomerne prolozi.
>Proc by delal specialni reklamni stranku? Proc by nove medium
>prizpusoboval zvykum z nejakeho stareho???
>Proc ma omezovat hypertextovost??? Kdo si koupi reklamu na strance, kterou
>nikdo necte??? Jak se bude provozovat titul, pokud nebude mit penize prave
>na ten provoz?

:-)) Hlavni argument je zrejme ten, ze by to nikdo (nebo temer nikdo)
necetl. Tim tedy pripoustite, ze vetsina lidi si zrejme reklamu nezada.
Pokud by si ji zadali, budou naopak cist jen reklamni stranky.
Pokud si ji nikdo nezada, je to tedy reklama nevyzadana a tudiz obtezujici.
Bylo by tedy mozne (se stejnou davkou kombinacni kombinacni logiky jako
konstrukce, ze cache porusuje autorska prava) zalozit spor o tom, ze
bannery jsou obtezujici reklama.

>*** Ten clanek je dodavan vcetne reklamy, ktera ten clanek plati. Ucty za

Ano, jak jsem jiz napsal, jedna se o reklamu nevyzadanou, ktera me dokonce
stoji penize. A nejsem schopen ovlivnit, kolik penez me bude stat, protoze
banner by take mohl byt 50MB dlouhy videozaznam.

>telefon si vyridte sam se sebou nebo s SPT TELECOM. Pokud si nemuzete z
>financnich duvodu dovolit Internet v mire, kterou byste rad, nesvadejte to
>prosim na poskytovatele obsahu. Kupte si papirovy casopis, ktery Vam
>vyhovuje. Pripadne pouzivejte e-mail.

Ja si ho dovolit zaplatbuh mohu. Ale to neznamena, ze budu souhlasit s
bezohlednym postupem nekterych lidi.

>    Doufam, ze nyni jiz chapete svoji moznost volby a zaroven svobodu
>poskytovatelu.

I ja doufam, ze chapete svoji i moji moznost volby a svobodu uzivatelu. Ale
nerozcilujte se tedy, kdyz se zeptam na anti-spam filtr. Pokud vim, cela
nase debata zacala Vasi obpovedi na muj mail.

Zdravi PavelK

* Pavel Korensky                                                         *
* DATOR3 LAN Services spol. s r.o.                                       *
* Modranska 1895/17, 143 00, Prague 4, Czech Republic                    *
* PGP Key fingerprint:  F3 E1 AE BC 34 18 CB A6  CC D0 DA 9E 79 03 41 D4 *
* SUMMA SCIENTIA - NIHIL SCIRE                                           *