Proxy cache, reklama atd.

Petr Nachtmann petrnach at natur.cuni.cz
Thu Jun 4 15:41:33 CEST 1998

> vyjadrovani a jednani. Cim vice ne tak uplne inteligentnich lidi se do
> Internetu zapojuje, tim vic roste volani po cenzure a dalsich nesmyslech.
> BTW, nekdo svobodne jednal a nainstaloval transparent proxy. Povsimnete si
> prosim sve vlastni reakce.

Myslim, ze stezovat by si mohli maximalne surferi, pokud by jim
transparent proxy delala potize. Me nedela. Pro poskytovatele obsahu muze
byt jedno, jestli si uzivatele nastavili v browseru pouzivani proxy cache
sami z vlastni vule, zda k tomu byli donuceni instalaci firewallu (myslim,
ze napriklad na nekterych ministerstvech), nebo zda jim byla podstrcena
transparentni proxy cache. IMHO jedinym duvodem pro existenci
transparentni proxy je neznalost uzivatelu.

Souhlasim, ale pokud poskytovatel obsahu neni schopen zjistovat
navstevnost webu i pres proxy, pak nevim, co si o nem mam myslet.

> Informace na Internet davali lide sami od sebe. Teprve takzvani
> poskytovatele obsahu zacali zavadet myslenku, ze by se za ne melo platit,
> at uz primo nebo neprimo. Ve snaze byt stale atraktivnejsi zaplnili prostor
> a komunikacni linky haldou hnoje, jako jsou reklamni banners, zvuky na Web

Nevim, kolika lidem reklamni banners vadi. Pokud jsou relevantni k obsahu
stranky, tak je to prece jen dalsi informace.

Zvuky na webovych strankach provozuji spis lameri nez profesionalove.

> strankach, animovane GIFy a dalsi. Celkove to Internetu spis uskodilo.

Animovane GIFy atd. tady byly jeste pred komercionalizaci Internetu.

Na druhou stranu mohu jen doporucit nekterym nejmenovanym poskytovatelum
obsahu, aby si (zadarmo) vyzkouseli SiteScan na http://www.gifwizard.com
(mozna bude pro nas Evropany lepsi pouzit mirror na vychodnim pobrezi:
http://useast.gifwizard.com). Nektere nejemenovane vyznamne ceske weby
mely dost sokujici vysledky, kdyz jsem to zkousel.

A to, ze se nekteri poskytovatele obsahu chlubi poctem unikatnich IP bych
vnimal trochu jako demagogii (z hlouposti je nepodeziram). Mohli by totiz
take rikat: "Podivejte se, ze k nam lezou sami lameri, kteri nepouzivaji
proxy ani firewall!"

Navic tim nespocitaji ani pocet pocitacu, protoze na 1 modemu se muze
vystridat prakticky libovolne mnozstvi dialupistu.

Ano, ale ta reseni jiz existuji (cookies, dynamicky generovany mrnavy GIF
atd...)

> Aha, takze co lide v pomerne nesmyslne honbe za penezi znici musi veda
> napravovat ? A dokonce je to podpora rozvoje :-) Ono s tou civilizaci neni
> opravdu vsechno v poradku.

Neni.

Treba je proti lidske hlouposti zapotrebi osviceny diktator. Ale ktery
diktator je osviceny?

> Neprikazuji, pouze cinim rozdil (mozna subjektivni) mezi vyzadanou a
> nevyzadanou reklamou. Pokud pozadam nejakou firmu o cenik, je to reklama
> vyzadana. Pokud stejny cenik najdu ve schrance na dopisy, je to reklama
> nevyzadana, tedy SPAM.

Jenomze strkani reklam do postovni schranky, posilani nabidek postou a
reklamy v mediich jsou IMHO celkem legitimni zpusob komunikace.

Ale kdyz si zakazovani transparentni proxy cache prevedu do realneho
zivota, pripada mi to, jako kdyby napr. noviny byly citlive na svetlo a po
precteni se samy znicily. Pak by byl audit poctu ctenaru mnbohem
jednodussi. Take by bylo mozno z odhozenych exponovanych novin snimat
otisky prstu a honosit se poctem jedinecnych otisku

> Ano, to mate pravdu. Ja take nikomu nic nezakazuju, neprikazuju a podobne.
> Pouze zcela svobodne sirim sve nazory. Na druhou stranu, kdokoli ma pravo
> nainstalovat si transparent proxy nebo cokoli jineho co bude reklamni
> bannery orezavat, nahrazovat napisem "pozor spam" a podobne.
> Eventualni spor o tom, zda se jedna o pozmenovani dila nebo nedovolene
> sireni (jako cache) je podobne relevantni jako spor o tom, zda jsou bannery
> junk-mail. Oboji je zajimava pravnicka etuda, ale v praxi se nejspise v
> dohledne dobe pravne resit nebude. Takze si klidne posilejte bannery a ja
> [...]

BTW, je spravna interpretace normy HTML pravne vynutitelna? IMHO ne, takze
mohu celkem klidne nektere obrazky nezobrazovat, nektere GIFy nepustit do
browseru apod.

PN