Stinena nebo nestinena kabelaz

Pavel Korensky pavelk at dator3.anet.cz
Tue May 5 17:20:04 CEST 1998

At 07:56 1.5.1998 +0100, you wrote:
>Nestinenou kabelaz pouzivaji americani, protoze vedi proc, stinenou
>pouzivaji nemci, protoze to maji narizeny. Pouzivat stinenou v nasich
>podminkach je nesmysl a to velmi drahej. Vrele doporucuju natahat tam UTP,
>nejaky lepsi kabel samozrejme (pokud ti nekdo nabidne twist cat.5 tak to je
>malo.) - pokud tahame sit, tak SAMOZREJME s certifikatem na 100 MHz  a s
>kabelem BELDEN 350. Ta sit nemusi v budoucnu slouzit jen pro FastEthernet
>ale pro takrka cokoliv ( dokonce i frekvencne neupraveny TV signal)

No, dovolil bych si to ponekud poopravit.
Americani pouzivaji UTP z toho duvodu, ze stejny kabel (s jinymi parametry)
se u nich pouzival uz pred xxx lety pro tahani telefonu. To je take duvod,
proc byl vubec zpusob pripojeni po kroucenem paru vymyslen. Proto, aby bylo
mozne pouzit stavajici telefonni kabely. Po case se z toho vyvinulo neco
jineho, jako je Level 5, 350Mhz kabely a podobne. Ale to je jina otazka.

Nemci pouzivaji STP, protoze pred xxx lety zadne stavajici TP rozvody
nemeli, zato meli pomerne ostre normy na to, jak delat normalni proudove
rozvody. Nemaji problem s STP, protoze v budovach kde se pouziva je poradne
udelana elektricka instalace.

IMHO nelze STP zavrhovat tak kategoricky. Parametry jsou lepsi, nicmene
vyzaduje poradne elektricke rozvody, hlavne to, aby zem byla opravdu zem.
To se bohuzel ve starsich objektech u nas neda vzdy dodrzet, uz jsem videl
budovy, kde rozdil mezi zemi v prizemi a tretim patre byl 50V.
Pokud je budova nova a poradne udelana, doporucoval bych STP.

>Na stinenym STP/FTP zaplatis strasny prachy za kabel.
>Montaz UTP s dobrym materialem je rychla a spolehliva. Konektorovat STPcko
>je des a kazdy si to necha nalezite zaplatit.
>VYSLEDEK - je stejnej.

Rozdil mezi kompletni instalaci UTP a STP je tak 30%. Je to rozdil, ale ne
"desnej".

Nicmene souhlasim, ze na popsany problem bohate staci UTP.

Bye PavelK

* Pavel Korensky                                                         *
* DATOR3 LAN Services spol. s r.o.                                       *
* Modranska 1895/17, 143 00, Prague 4, Czech Republic                    *
* PGP Key fingerprint:  F3 E1 AE BC 34 18 CB A6  CC D0 DA 9E 79 03 41 D4 *
* SUMMA SCIENTIA - NIHIL SCIRE                                           *