posta na skolach - Pozor dlouhe a jednostanne zaujate

Frantisek Rysanek xrysf03 at eunet.cz
Fri May 15 11:02:07 CEST 1998

> Dale bych zminil snad jeste funkci podporu LDAP a transarentni
> sifrovani/podepisovani pres PGP.
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Pokud se spravne pamatuju, ve spojeni s PGP ma Pegas nejaky problem,
mam dojem ze s binarnimi attachmenty. Tato informace je ale nekolik
mesicu stara a asi se tyka pouze konkretniho pluginu od konkretniho
autora.

> GRRRRR nahrazkove reseni. Podle mne reseni budoucnosti. Vetsina
> provideru dneska dela jen pop3 schranky. To neni pro klienta prilis
> vyhodne, protoze zakladat, ci menit uzivatele mu musi u providera,
> nemuze si flexibilne delat aliasy a podobne. Ale pokud pouziva ETRN
> tak s tim nema provider zadnou praci

Dobre dobre tady se dostavam na tenky led, moje zkusenosti jsou mizive,
nebudu se hadat :)
U EUnetu pracuje par staromilcu (tim nemyslim sebe, ja jsem maly pivo),
kteri nedaji dopustit na UUCP (a umi konfigurovat zpameti kdyz je
vzbudite  o pulnoci).
I POP3 schranka se da udelat tak, aby do ni chodila posta pro celou
domenu, nikoli pro jedineho uzivatele. Pokud to provider mentalne
nezvladne, mozna to o necem svedci. S POPem jsou ale jine problemy,
ktere se mozna vazou ke konkretni implementaci POP demona - problemy
s nestandardnim ukoncenim session a extremne dlouhymi zpravami.
Nekteri kolegove tvrdi, ze to neni implementaci ale vubec architekturou
toho protokolu, ktery predpoklada bezchybne TCP spojeni (a tedy se
hodi paradoxne spise na pevne WAN nebo LAN, kde je zase jeho pouziti
nepohodlne z hlediska centralni spravy) - zvlaste kdyz to srovnate
s robustnosti UUCP (mozna je jeho nejvetsi vyhodou to, ze nejede
nad IP). Radsi se tu o tom nebudu moc rozepisovat, zas tolik
o tom nevim, treba to neni obecny problem.

Reseni budoucnosti podle mych predstav je konkurence na telekomunikacnim
trhu, laciny bandwidth, lacine pevne linky :) Dial-upy jsou tragedie.

Abych tady nehanel providery, kteri delaji jenom POP: ono to neni
jen o know-how, ale take o kalkulaci nakladu. Cim vic ruznych sluzeb
a extraburtu budete nabizet, tim vic a kvalifikovanejsi lidske prace
do toho budete muset davat, porostou naroky na dokumentaci apod.
Kdyz nasekate tisice jednotnych dial-upu s POPovou schrankou, jak
Bata cvicky, projevi se to v prumernych nakladech. Odpadnou Vam
problemy, jak vysvetlit laickemu zakaznikovi, za co vlastne plati.
Nepotrebujete technicky zdatne obchodniky :) Souvisi to s vyberem
segmentu trhu, na ktery se dotycny provider hodla zamerit.

Frantisek Rysanek